projekt rijadskeho metra 2. cast
Galéria(9)

Projekt rijádskeho metra (2. časť)

Partneri sekcie:

Verejná dopravná sieť v Rijáde je v súčasnosti najväčším projektom rozvoja mestskej dopravy vo svete. K dielu prispeli aj Gerber architekti a Snohetta architekti, ktorí sú nemenej známi ako už spomínaný ateliér Zaha Hadid. Všetkým projektom zapojeným do architektonickej súťaže vládne myšlienka udržateľného urbanizmu, inšpirácia miestnou kultúrou a prírodou.

02 mezzanin 007 big image
2 big image
01 aussen 011 big image
3 big image
121030 1 lageplan 500 big image
04 section 008 2 big image
03 underground 005 big image
projekt rijadskeho metra 2 cast 7014 big image
Podzemné záhrady
Snohetta architekti z Osla boli vybraní navrhnúť stanicu metra v mestskej časti Qasr Al Huku. Ich impozantný súťažný návrh sa pridržiava zásad udržateľného urbanizmu. Centrom konceptu je okulus, ktorý vedie svetlo, vzduch a vodu hlboko pod úroveň terénu. Na jeho dne sa nachádza podzemná záhrada, ktorá evokuje oázu v púšti. Zároveň poukazuje na dôležitosť prírodných zdrojov v drsných podmienkach Blízkeho východu.

Vchod do stanice v rovine námestia má neprehliadnuteľnú formu. Zastrešenie má tvar misy uloženej nad vstupom. Poskytuje tieň potrebný na otvorených plochách a zároveň má reflexný povrch, ktorý odráža slnečné svetlo do podzemia počas dňa a cez noc reflektuje lampy.  

Stanica metra Olay
Projekt nemeckých Gerber Architekten sa nachádza na dôležitej križovatke ulice Olay, cesty kráľa Fahrada a diaľnice kráľa Abdulláha – oblasť rastúcej infraštruktúry sa stane dôležitým uzlom mestského života v hlavnom meste Saudskej Arábie. Návrh sa vyznačuje veľkými investíciami do verejného života a občianskej vybavenosti – dláždené stretávacie plochy, vodné prvky, plochy určené na piknik a aj pokrytie WiFi. Strechy na celej ploche stanice sa premenia na verejné záhrady venované športovým aktivitám. Zvlnené strešné kaskády elegantne napodobňujú púštne duny, významný prírodný prvok tejto oblasti. Stanica metra je vyvýšená nad osvetlenú krajinu, ktorá odhaľuje dve krížiace sa linky metra. Vstupná časť zahŕňa autobusovú stanicu, parkovanie taxi služieb a750 odstavných parkovacích miest. Ideou je, aby bolo mesto prístupné verejnou hromadnou dopravou.

Úžitková plocha: 68 850 m²
Zastavaný objem: 387 000 m3

Ing. Alena Benešová
Vizualizácie: Snøhetta Design
Gerber Architekten, www.gerberarchitekten.de