projekt rijadskeho metra 1. cast
Galéria(7)

Projekt rijádskeho metra (1. časť)

Rijád leží uprostred púšte, no napriek tomu je to prosperujúca, rýchlo sa rozvíjajúca aglomerácia. Moderné veľkomesto je politickým i ekonomickým centrom Saudskej Arábie a počet jeho obyvateľov sa rýchlo zvyšuje. V roku 1935 mal Rijád iba 30-tisíc obyvateľov, dnes je to už viac ako 5 miliónov. Práve preto narastajú aj nároky na dopravnú infraštruktúru. Architektonické súťaže prilákajú celosvetovo známe osobnosti architektúry. Ide o prestíž, význámné referencie aj lukratívne projekty zároveň. Zapojil sa aj ateliér známej Zahy Hadid, ktorý navrhol stanicu vo finančnej štvrti kráľa Abdullaha.

kafd metro station exterior 01 big image
riyadh metro big image
kafd metro station interior 03 big image
kafd metro station interior 02 big image
kafd metro station interior 01 big image
kafd metro station exterior 02 big image
projekt rijadskeho metra 1 cast 7008 big image
Miesto budúcej prevádzky bolo zmapované a návrh štruktúrovaný tak, aby jasne vymedzil trasy chodcov v budove, optimalizoval vnútorný obeh a tým sa zabránilo preťaženiu.

Výsledkom návrhu architektov z ateliéru Zaha Hadid je trojrozmerná mreža v sínusovej vlne (inšpirovaná opakovanou frekvenciou kolísania staničného denného a nočného dopravného toku), ktorá pôsobí ako chrbtica, na cirkuláciu v budove.

Stanica metra v tejto štvrti bude slúžiť ako kľúčový prestupný bod. Na šiestich verejnosti prístupných podlažiach sa budú nachádzať štyri staničné podlažia a dve úrovne podzemného parkoviska.

Stanica bude integrovaná do mestského kontextu finančnej štvrte a bude plne zodpovedať funkčným požiadavkám. Projekt presahuje jednoduchú typológiu stanice – chce zdôrazniť jej dynamický význam a vytvoriť multifunkčný verejný priestor v meste.

Fasádne vzorovanie znižuje solárne zisky. Táto geometrická perforácia vznikla v kontexte kultúrneho prostredia. Celková koncepcia pripomína vzory vytvorené púštnym vetrom v piesočných dunách. Výsledkom opakovania sa prvkov je symetria a optimalizácia dizajnu s cieľom vyriešiť technické problémy bez toho, aby bola ohrozená priestorová kvalita alebo estetické ambície.

Plocha: 20 434 m2
Úrovne: 4 nad zemou a 2 pod zemou (parkoviská)
Obsluhujúce linky metra: 1, 4, 6
Lávka na prístup k vlakovej jednokoľajovej trati

Metro by malo byť dokončené za štyri roky, výstavba sa začína práve v týchto dňoch. Celkovo je naplánovaných šesť liniek metra, spolu 177 km dráhy, a 96 staníc, ktoré budú slúžiť ako hlavná opora verejnej dopravy v meste:

  1. Modrá linka: 44 km dlhá dráha Olaya – Batha – Hayer, os bude zahŕňať 39 staníc.
  2. Zelená linka: 22 km dlhá trasa sa bude ťahať pozdĺž cesty kráľa Abdulláha, spájať západ a východ. Bude mať 14 staníc.
  3. Červená linka: má 45 km, je najdlhšou linkou. Bude postavená pozdĺž Mediny.
  4. Oranžová linka: prepojí letisko s novým finančným centrom kráľa Abdulláha. 
  5. Žltá linka: 26 km dlhá linka bude postavená pozdĺž King Abdulaziz Road a bude zahŕňať 26 staníc.
  6. Fialová linka: bude na severe východnej časti Rijádu a bude mať 9 staníc.

Ing. Alena Benešová
Vizualizácie: Zaha Hadid Architects