image 95492 25 v1
Galéria(15)

Dynamické krivky centrály Rakúskeho automobilového klubu

Niektoré objekty sú neprehliadnuteľné už svojím výzorom, a preto povedať o nich, že sú symbolickým akcentom a zároveň orientačným bodom v mestskej štruktúre, je holý fakt. Patrí k nim aj nová centrála ÖAMTC, čiže Rakúskeho automobilového klubu vo Viedni, ktorá sa dostala aj na tohtoročný „shortlist“ na prestížnu cenu World Building of the Year v kategórii Polyfunkčné objekty.

2 strana horne foto
2 strana stred
3 Strana dole
4 strana dole2
4 strana Pohlad juhozapadny
4 strana severovychodny
5 strana
5 strana RezB

Centrála Rakúskeho automobilového klubu mala predsa len trochu uľahčenú pozíciu, lebo urbanizácia viedenskej štvrte Erdberg je dosť monotónna a objekty s prevažne industriálnym a administratívnym charakterom sú roztrúsené po okolí. Pravda, aj ich výzor sa postupne mení k modernému dizajnu, ale nová centrála sem prišla ako malé zjavenie. Je neďaleko diaľnice a dynamický tvar špirálovitej fasády víri v povetrí ako veľký rotor.

Je sebavedomou stavbou, ktorá odráža obsah svojej funkcie, ale aj vníma svoje okolie. Od príchodu zo stanice metra U3 pripomína obrovský kokpit jazdca, v ktorom sa odohrávajú atraktívne procesy z motorizmu. Je to akýsi mamutí workshop, kde pod zasklenou fasádou vidieť, ako mechanici opravujú autá, o poschodie pod nimi je zase administratívny virvar a ešte pod ním rušná prijímacia lobby. Pre diváka zvonka je to televízna obrazovka, ktorá vysiela reality šou jednej firmy.

Objekt má viac pohľadov a z každého odkrýva inú tvár sebavedomého objektu.

  Objekt má viac pohľadov a z každého odkrýva inú tvár sebavedomého objektu.

Mobilita nápadnej konštrukcie

Vonkajší dojem potvrdzuje aj interiér. Symbol mobility sa dostal aj dovnútra. Základom je otvorená komunikácia, v ktorej sú verejné i poloverejné priestory. Pri vstupe sa nachádza auditórium, konferenčná sála, televízne štúdio, o poschodie vyššie je „call centrum“, ktoré je kľúčovým prvkom v prevádzke tohto organizmu, lebo „online“ vybavuje priania vonkajšieho sveta a odovzdáva ich do centrály.

„Call centrum“ je kľúčovým prvkom v prevádzke organizmu administratívy.

  „Call centrum“ je kľúčovým prvkom v prevádzke organizmu administratívy.

Obidve podlažia sú prepojené výpravným foyerom, ktoré sa špirálovito točí okolo obvodu stien. Foyer zároveň spĺňa funkciu otvoreného átria, po ktorého obvode vedú chodby a chodbičky do jednotlivých prevádzok. Vizuálne prepájajú vnútorný tok komunikácie a budujú architektúru nápaditej konštrukcie. Vzdialene to možno pripomína Guggenheima v New Yorku, ale táto viedenská stavba je už z 21. storočia. Súčasnosť je všade – od materiálov cez energetickú efektivitu, dynamiku tvaru až po heliport na streche.

Unikátna konštrukcia evokuje z niektorých pohľadov vesmírnu stanicu.

  Unikátna konštrukcia evokuje z niektorých pohľadov vesmírnu stanicu.

Stredobodom je človek

Všetok ruch je organizovaný a cirkuluje v predvídateľných frekvenciách po celom tele stavby. Výrazne to evokuje ruch vo včelíne, kde to bzučí organizovanosťou. Transparentnosť priestoru je taktiež symbolickým prejavom filozofie firmy, ktorá nekladie hranice medzi vedením a zamestnancom. „Všetci musia mať pocit, že hierarchizácia spoločnosti je iba administratívnou formulkou a že všetci ťahajú za jeden povraz,“ hovorí architekt Christoph Pichler. „Samozrejme, cieľom firmy, ktorá oslavuje 120. výročie svojej existencie, je podať optimálny servis zákazníkovi, ktorý by mal odtiaľto odchádzať maximálne spokojný. Aj preto bolo naším cieľom dať do stredu projektu človeka a urobili sme pre to všetko.“

Priestor na servis automobilov i motoriek

  Priestor na servis automobilov i motoriek

Centrálu možno vnímať aj ako logistiku súčasnosti. Aj v dotyku so stredom mesta sa dá urobiť polyfunkčná hala s nádychom industriálu. Áno, chce to aj financie, ale aj nápad a ambíciu dotiahnuť to do konca. Nie nadarmo je Viedeň už dlhodobo na popredných priečkach vo svetových mestách s najlepšími podmienkami pre život. Aj kvôli architektúre.

CENTRÁLA RAKÚSKEHO AUTOMOBILOVÉHO KLUBU

Miesto: Baumgasse 129, Viedeň-Erdberg
Klient: ÖAMTC (Der Österreichische Automobil, Motorrad und Touringclub)
Architekti: Pichler & Traupmann Architekten ZT GmbH, Johanna Maria Priebe (šéfka projektového tímu)
Architektonická súťaž: 2013, 1. miesto
Začiatok a koniec výstavby: 2015 – 4. Q/2016
Úžitková plocha: 20 027 m2
Celková podlažná plocha: 29 447 m2
Zastavaná plocha: 9 325 m2
Obstavaný priestor: 161 133 m2

Pôdorys 1. nadzemného podlažia Pôdorys 4. nadzemného podlažia
  Pôdorys 1. nadzemného podlažia   Pôdorys 4. nadzemného podlažia

 

TEXT: ĽUDOVÍT PETRÁNSKY; FOTO: ROLAND HALBE, TONI RAPPERSBERGER  DOKUMENTÁCIA: PICHLER & TRAUPMANN ARCHITEKTEN ZT GMBH

Článok bol uverejnený v časopise ASB 8-9/2017.