Inteligentné technológie v Hoteli Crowne Plaza
Galéria(9)

Inteligentné technológie v Hoteli Crowne Plaza

Partneri sekcie:

Hotel Fórum bol postavený približne pred 17 rokmi. Aj keď bol v čase svojho vzniku zaujímavou realizáciou, medzitým sa zvýšili nároky na komfort a bezpečnosť hostí i na celkovú hospodárnosť budovy. Pôvodné systémy technického aj technologického vybavenia hotela boli homogénne a nedokázali navzájom komunikovať. Po rekonštrukcii hotela sú technológie v budove navzájom prepojené a riadenie vychádza z jedného miesta. Hotel Crowne Plaza spĺňa v súčasnosti najnáročnejšie kritériá svetovej hotelovej siete. Ako sa pri rekonštrukcii realizovali jednotlivé inteligentné technológie?

Keďže bývalý hotel Fórum sa mal po rekonštrukcii zaradiť do medzinárodnej hotelovej siete InterContinental Hotels Group, muselo všetko technické vybavenie zodpovedať štandardu požadovanému v dizajn-manuále hotelovej siete. V ňom sa stanovili dizajnové, dispozičné a materiálové požiadavky i  požiadavky na technické vybavenie v súlade s celosvetovými štandardami hotelov v tejto sieti. Naplnenie týchto požiadaviek bolo neustále kontrolované zástupcami siete v projekčnej fáze ako aj počas samotnej realizácie.

Hotel sa musel vybaviť modernou technológiou na zabezpečenie maximálneho komfortu hostí, no jej prevádzka mala byť energeticky ekonomická, bezpečná a jej obsluha jednoduchá. Ako pri každej rekoštrukcii, aj tu bolo nevyhnutné vychádzať z existujúcich priestorových dispozícií a starostilo zvážiť, ktoré z pôvodných technológií sa zachovajú a ktoré sa nahradia novými.

Dodávateľom časti systémov merania a regulácie, manažmentu izieb (room management), slaboprúdovej časti (elektronická požiarna signalizácia, kamerový systém CCTV, evakuačný rozhlas) a stabilného  hasiaceho  zariadenia na báze FM200 bola spoločnosť Siemens, s. r. o., divízia Building Technologies. Všetky tieto systémy sa dodávali v rámci projekcie, realizácie aj parametrizovania.

Systém merania a regulácie zabezpečuje optimálne a energeticky úsporné riadenie všetkých technológií vykurovania, chladenia a vetrania. Je rozdelený do dvoch vzájomne prepojených funkčných celkov.

Prvý zabezpečuje riadenie všetkých technologických zariadení hotela prostredníctvom programovateľných riadiacich staníc, vďaka čomu sú ovládanie, regulácia a kontrola technických zariadení hotela maximálne flexibilné. Rozsiahle systémové funkcie ako alarmy, časové spínanie, pamäť údajov a trendov realizujú všetky požiadavky automatizácie z oblasti techniky budov. Na komunikáciu sa používa otvorený protokol BACnet spolu s protokolom LON, čím sa dosiahlo otvorenie systému.

Správa hotela má k dispozícii centrálnu grafickú riadiacu stanicu (nadradený systém), na ktorej možno kontrolovať a spravovať celú prevádzku hotela, vyhodnocovať alarmové hlásenia, sledovať hospodárnosť prevádzky, nastavovať žiadané hodnoty riadenia alebo rôzne režimy prevádzkovania v závislosti od časových programov a ročného obdobia.

Druhý funkčný celok zabezpečuje individuálne riadenie teplôt v spoločných priestoroch hotela, ako sú reštaurácie, kongresové a konferenčné priestory, hotelová hala a pod. To zabezpečujú regulátory založené na zbernicovom systéme LonMark, ktoré komunikujú s nadradeným systémom (dispečing). Tak má správa budovy kompletný prehľad o teplotách celom zariadení. Vďaka komplexným funkciám manažmentu jednotlivých priestorov sa dosahuje maximálny teplotný komfort pri optimálnej spotrebe energií. Regulátory zabezpečujú aj spínanie a riadenie intenzity osvetlenia na chodbách v ubytovacej časti.

Manažment izieb (systém New Hotel Solution) slúži na individuálnu reguláciu teploty v izbách podľa požiadaviek hosťa a obsadenosti izby. Systém manažmentu izieb komunikuje s centrálnym rezervačným hotelovým systémom Fidelio. Má tak informáciu, kedy je izba obsadená a kedy nie, ale aj kedy je zadaná izba momentálne prázdna. Tieto informácie sa využívajú na automatické prepínanie izby do rôznych energeticky úsporných režimov v závislosti od ročného obdobia alebo vonkajšej teploty.

Systém manažmentu izieb má pod kontrolou centrálny prívod elektrickej energie do izby a centrálne riadenie jej osvetlenia. Zariadenia manažmentu izieb inštalované na stene, ako sú zadávač teploty alebo držiak vstupnej karty, sa materiálovo (drevo, kov, plast), farebne a tvarovo zladili s interiérom izieb. Systém manažmentu izieb je zbernicou pripojený na centrálny riadiaci systém na zabezpečenie kontroly správou hotela. Na Slovensku má podobné vybavenie iba hotel Crowne Plaza.

Systém elektrickej požiarnej signalizácie (EPS) inštalovaný v hoteli sa vyznačuje spoľahlivosťou a vierohodnosťou poplachu. Rozlišuje rôzne rušivé vplyvy, vďaka čomu sa dajú eliminovať falošné poplachy, ktoré by zbytočne vyrušili hostí hotela. Vo všetkých priestoroch hotela sú umiestnené automatické hlásiče požiaru a na únikových cestách aj tlačidlové hlásiče. Všetky sú adresovateľné, takže obsluha vie identifikovať presne miesto vzniku požiaru.

Bezpečnosť hostí pri pobyte v izbe zvyšujú hlásiče EPS s akustickou signalizáciou inštalované priemo na izbách. V prípade rizika vzniku požiaru sa na izbe aktivuje príslušná sirénka, v izbách pre hendikepovaných hostí aj svetelné majáky. Systém EPS ovláda požiarno-technické zariadenia a komunikuje so systémom merania a regulácie. V prípade požiarneho poplachu sa tak zabezpečia potrebné riadiace úkony.

V technologických priestoroch výpočtového strediska je namontované plynové stabilné hasenie s hasivom FM200. Ovláda sa z ústredne EPS pomocou špeciálnej hasiacej karty. Interaktívne hlásiče inštalované v týchto priestoroch vyhodnocujú signály pomocou špeciálnych algoritmov. Poplachová akustická a optická signalizácia zabezpečí evakuáciu a zároveň zamedzí vstupu osôb do hasených priestorov. Tento modulárny systém sa vyznačuje rýchlou reakciou a dobrou hasiacou schopnosťou, pričom nepoškodzuje životné prostredie ani hasenú techniku.

Hotel je vybavený aj evakuačným rozhlasom, ktorý sa v prípade požiaru automaticky aktivuje systémom EPS. Okrem automaticky spúšťaných evakuačných hlásení vo viacerých jazykoch možno evakuáciu riadiť aj prostredníctvom nainštalovaných mikrofónov. Rozhlas slúži i pre potreby vyhľadávania osôb, riešenia rizikových situácií a vo vytypovaných spoločných priestoroch aj pre reprodukciu hudby v pozadí.

Systém kamier sa využíva na monitorovanie vnútorných priestorov hotela. Kamery inštalované na stropoch s diskrétnym polguľovým dizajnom slúžia na kontrolu priestorov vstupnej haly, chodieb ubytovacej časti, bazénu, kasína, fitnescentra a priestorov kongresových salónikov. Pre zvýšenie technickej úrovne systému dopĺňajú statické kamery vo vestibule kamery s natáčaním a s možnosťou približovania obrazu. Ovládajú sa podľa potreby z dispečerského pracoviska a to automaticky alebo manuálne.

Hotel sa monitoruje aj systémom plášťovej ochrany – kamerami v poveternostných krytoch rozmiestnených  po obvode hotela. Sú zamerané predovšetkým na vstupy. Kamery v priestoroch podzemnej garáže sú umiestnené v krytoch odolných mechanickému poškodeniu. Záznam z nich sa uchováva na digitálnych záznamníkoch umožňujúcch súčasné sledovanie živého obrazu z kamier i prehrávanie záznamov.

V hoteli Crowne Plaza sa zrealizovala jedna z najväčších inštalácií IP Telefónie na Slovensku, ktorú dodala spoločnosť Soitron, a. s. V hoteli je kompletná sieťová infraštruktúra , vysokorýchlostné pripojenie na internet a celkovo 600 IP telefónov, z ktorých 530 slúži hotelovým hosťom a 70 administratívnemu zabezpečeniu prevádzky hotela.

Personál budovy naďalej používa zaužívaný hotelový systém registrácie hostí, ktorý je však on-line prepojený s IP Telefóniou. Zaregistrovaním hosťa sa po jeho  príchode do izby na telefóne zobrazí jeho meno, privítanie v jeho jazyku, sprístupní sa hlasová odkazová služba a ďalšie zvolené zložky servisu. IP Telefónia poskytuje nadštandardné služby ako napríklad automatické zúčtovanie telefónnych hovorov uskutočnených z hotelovej izby pri ukončení pobytu. Hosť má počas svojho pobytu na IP telefóne k dispozícii rôzne turistické informácie (predpoveď počasia, kurzový lístok, atď.). Rozsah týchto služieb a informácií možno kedykoľvek meniť a dopĺňať. Prostredníctvom IP telefónu má hosť možnosť zasielať hlasové emailové správy či textové sms správy.

IP Telefónia zaručuje ochranu nákladov hotela, napríklad aj tak, že telefón v hotelovej izbe je funkčný len v prípade jej obsadenia . Hotelový personál používa IP telefóny na registráciu rôznych informácií, napríklad o stave izby, spotrebe v mini bare a pod. Tieto jednoduché úkony sa v hotelovom systéme premietajú ako informácie potrebné na vyúčtovanie odchádzajúcich hostí či na ubytovanie nových hostí.

V rámci zavedenia vysokorýchlostného pripojenia na internet Soitron implementoval špeciálne zariadenie spoločnosti Cisco Systems, ktoré umožňuje sofistikovaným spôsobom sledovať rozsah využívania internetových služieb a automaticky premietať náklady do hotelového systému.

V konferenčných priestoroch hotela je moderné konferenčné audiovizuálne vybavenie, ktoré pre novozrekonštruovaný hotel navrhla a dodala spoločnosť AP Media, s. r. o.. Plne digitálny konferenčný systém s tlmočením umožňuje súčasný priebeh piatich rozdielnych rokovaní v rôznych priestoroch hotela. Zvláštnosťou tohto systému je neobvyklé prepojenie šiestich tlmočníckych kabín a desiatich konferenčných priestorov. Premyslený konferenčný kamerový systém umožňuje vizuálny kontakt tlmočníka s priestorom, do ktorého práve tlmočí.

Ozvučovací systém hotela dokáže spájať ozvučenia všetkých priestorov, v ktorých prebieha totožné podujatie, do jedného celku s jednotnou zvukovou kulisou. Konferenčné priestory sú vybavené aj špičkovou projekčnou a prezentačnou technikou. Vďaka riadiacemu systému možno ovládať aparatúru každej miestnosti lokálne, ale aj centrálne z riadiacej miestnosti. To dáva hotelovému technickému personálu možnosť mať pod kontrolou všetku audiovizuálnu techniku hotela z jediného miesta.

Na prehľadnú orientáciu v spoločenských priestoroch slúži grafický informačný systém, ktorý pomôže návštevníkovi hotela nájsť miesto konania hľadaného podujatia. Informačný systém na centrálnej obrazovke zobrazuje zoznam všetkých prednášok a konferencií, ktoré sa konajú v priestoroch hotela. Na obrazovkách umiestnených pred každou konferenčnou miestnosťou okrem toho zobrazuje aj detailný rozpis konferencie s časovým rozvrhom. Systém je, samozrejme, multi-jazyčný.

Pri stavbe sa kládli vysoké nároky na technickú odbornosť a profesionálny realizačný prístup. Ako pri každej väčšej stavbe, aj tu bolo treba riešiť vzniknuté problémy priamo na mieste v spolupráci s vedením stavby i ostatnými súvisiacimi profesiami.

Developer: J&T Global
Investor: Diamond Hotels Slovakia, s. r. o.
Generálny dodávateľ: Reding, a. s.
Začiatok rekonštrukcie: november 2004
Koniec rekonštrukcie: júl 2005

Dodávatelia inteligentných technológií:
Meranie a regulácia, room management, požiarna signalizácia, plynové hasenie, evakuačný rozhlas, kamery v spoločných priestoroch: Siemens, s. r. o.
IP Telefonia, sieťová infraštruktúra, pripojenie na internet: Soitron, a. s.
Audiovizuálne vybavenie a informačný systém konferenčných priestorov: AP Media, s. r.

V spolupráci so Siemens, Soitron, AP Media a J&T Global pripravila Martina Cifrová
Foto a grafické prílohy: Diamond Hotels Slovakia, s. r. o., Siemens