Aj pri priemyselných budovách je priestor na architektúru
Galéria(2)

Aj pri priemyselných budovách je priestor na architektúru

S priemyselnými a logistickými budovami sa v poslednom čase roztrhlo vrece. Stavia sa veľa, rýchlo, prefabrikovane, systematizovane, modulovo. Nízkonákladovo a s veľmi dobrými výnosmi, a tak sa záujmu developerov a investorov nemožno čudovať. Čo hľadá a potrebuje klient? A kde je priestor na architektúru? Nemecká spoločnosť Goldbeck v minulom roku postavila na Slovensku prostredníctvom slovenskej pobočky 75 000 m2 podlažnej plochy priemyselných a logistických budov. O jej skúsenostiach a riešeniach sme sa porozprávali s Ing Pavlom Čarným, vedúcim pobočky, a Ing. arch. Martinom Mihaľom, projektovým vedúcim spoločnosti Goldbeck.


Venujete sa nielen samotnej výstavbe, ale aj príprave projektov, riešeniu financovania projektu a následnému prenájmu budovy a jej správe. Hľadajú u vás klienti väčšinou celý balík služieb?

Snažíme sa ponúknuť klientovi komplexný servis pri jeho zámeroch. Štandardne vstupujeme do procesu s klientom vo fáze, keď je už známa lokalita. Tu spolupracujeme pri vytváraní samotného projektu. Po schválení dokumentácie možno stavbu realizovať pomocou dodávateľských partnerov našej firmy.

Pri tvorbe projektu ponúkame rôzne variácie vychádzajúce z našich vlastných systémov vypracovaných pre jednotlivé druhy a typy stavieb. Je už na šikovnosti architekta, ako sa dokáže vysporiadať s konštrukčnými limitmi daného stavebného systému a zároveň ich skĺbiť s požiadavkami úradov. Proces spravovania objektov obsahuje aj možnosť zabezpečiť každodenný servis súvisiaci s chodom a funkčnosťou objektov.

Stavajú sa priemyselné a logistické budovy väčšinou pre potreby samotného investora alebo ich častejšie stavajú investori, ktorí potom budovu prenajímajú či predajú?

Výstavba logistických budov alebo areálov vychádza zvyčajne priamo z potrieb samotného investora, pričom aj výrobné haly si popri logistických halách nachádzajú svoje miesto. Pri výrobných halách má klient eminentný záujem vybudovať si priestor na svoje vlastné potreby. Logistické haly sú poväčšine doménou developerských firiem, ktorých cieľom je v čo najkratšom možnom čase ponúknuť plne funkčný priestor klientovi – nájomcovi na jeho potreby. Priamy predaj realizovanej investície je skôr výnimkou ako pravidlom.

Aké sú špecifiká developingu v segmente priemyselných a logistických budov v porovnaní s ostatnými typologickými druhmi?

Pri orientácii na tieto segmenty v stavebníctve je pre developera životne dôležitá otázka ekonomickosti výstavby v závislosti od rýchlosti návratu vložených investícií. Systémovosť a kompletnosť výstavby, jej kvalita, rýchlosť a cena sú rozhodujúcimi faktormi, ktoré ovplyvňujú záujem investora.

Závisí projekt a spôsob výstavby od toho, či sa stavia priestor na mieru konkrétnemu užívateľovi, alebo čí má ísť o priestor čo najflexibilnejší z hľadiska možnosti prenájmu či predaja?

Ak je jasný zámer účelovosti objektu, vieme prispôsobiť stavbu potrebám a požiadavkám klienta. Dôkladná prípravná fáza ponúka investorovi možnosť zapracovať do projektu všetky žiadané špecifiká. Ak developer ešte nemá konkrétneho klienta pre logistickú stavbu, naša príprava a realizácia obsahuje všeobecné kritériá zadané objednávateľom. Ide najmä o čo najflexibilnejší priestor s najefektívnejším možným využitím pri dodržaní všetkých noriem a predpisov. Naša práca pokračuje aj po prenajatí budovy klientovi, keď zvyčajne upravujeme vnútornú dispozíciu priestoru, napr. deliace priečky, kancelárie a pod.

Čo je pri príprave projektu priemyselnej alebo logistickej budovy najdôležitejším predpokladom úspechu? Nájsť investorovi ideálny pozemok s jednoduchým zabezpečením sieťami, prelúskať sa všetkými potrebnými povoleniami či samotný projekt?

Pri dobrých riešeniach sa vzhľadom na systémovosť výstavby dá minimalizovať výskyt nepredvídateľných situácií počas výstavby, ktoré by mohli ohroziť jej časový plán. Skôr považujeme za dôležité sústrediť sa na projektovú, resp. inžiniersku činnosť. Táto časť projektu podľa našich skúseností trvá zbytočne dlho – dokonca dlhšie ako samotná výstavba, ktorá trvá v závislosti od zložitosti projektu 12 až 16 týždňov.

Goldbeck má pobočky v siedmich európskych krajinách. Podľa akých kritérií sa vaša nemecká „matka“ rozhodovala pre nové krajiny pôsobenia? Plánuje rozšíriť svoje pôsobenie aj do ďalších krajín?

Prvý a zároveň najdôležitejší dôvod expanzie koncernu Goldbeck do okolitých krajín je záujem investora, resp. developera o rozšírenie svojich aktivít do rôznych štátov na základe potrieb klientov. Tento záujem koncernu, ako aj samotných investorov je spojený s rozširovaním Európskej únie, resp. začlenením potencionálnej krajiny do európskych štruktúr s jasne vyprofilovaným ekonomickým a právnym prostredím. V najbližšom časovom období prichádzajú pre novú expanziu do úvahy štáty Balkánu a juhovýchodnej Európy.

V akom postavení v porovnaní s pôsobením vašej firmy v európskom kontexte je slovenský trh? Je niečím špecifický?

Záujem investorov a developerov investovať na Slovensku je v súčasnosti spôsobený všeobecne dobrou ekonomickou kondíciou krajiny a jeho dôsledkom je aj zvýšený záujem zahraničných firiem o lokalizáciu svojich pobočiek práve na Slovensku. Špecifickosťou slovenského trhu je prehľadnosť, resp. jednoduchosť ekonomických pravidiel, prispievajúcich k všeobecnému rozvoju.

Priemyselné a skladové haly sú segmentom výstavby, ktorý prešiel počas svojho vývoja k modulovosti a prefabrikovaným systémom výstavby s vysokou systematizáciou výstavby a technologických procesov. Aké sú novinky a zmeny v tejto oblasti? Pokračuje sa v tomto trende, pridávajú sa ďalšie?

Určite. Tak oblasť architektúry, ako aj segment logistických a výrobných hál podliehajú vývojovým trendom a zdokonaľovaniu, napr. náš systém logisticko-výrobných objektov vychádza zo skúseností pri výstavbe hál v západnej Európe. Výsledkom neustáleho vylepšovania je množstvo pre naše systémy typických stavebných prvkov a detailov – napr. stĺp ako zvislý prvok nosnej sústavy je v našom systéme tvarovo odlišný už na prvý pohľad. Pätka stĺpu je spojená s driekom, vďaka čomu sa zrýchľuje a zefektívňuje jeho montáž. Mnohé detaily sú už unifikované a uplatňujú ich aj iné stavebné firmy.

„Kamenné“ priemyselné budovy zo starších čias po uplynutí ich morálnej a funkčnej opodstatnenosti často a celkom úspešne prechádzajú najmä v zahraničí adaptáciou na iné typologické druhy. Dnešná priemyselná výstavba má viac efemérny charakter. Počíta sa pri vyvíjaní stavebných systémov aj s ich jednoduchou demontovateľnosťou a prípadnou recykláciou stavebných prvkov?

Jednoduchosť stavebných prvkov použitých pri výstavbe podmieňuje nielen rýchlu úpravu vnútornej dispozície priestoru, ale i možnú demontáž či dokonca ich elimináciu. Efemérny charakter diela vždy závisí od schopnosti majiteľa ponúknutý priestor obnovovať, zveľaďovať, meniť jeho využitie. Životnosť týchto stavieb je ovplyvnená rôznymi faktormi. Jedným z nich je i schopnosť klienta udržiavať kvalitu stavby aj počas vysokej miery jej využitia. Logistické celky ako nový fenomén urbanizácie zanechávajú výrazné stopy na dovtedy zväčša voľnej krajine. Investori a architekti by mali dbať na to, aby tieto pôdorysne rozsiahle celky našli patričné využitie pre svoju existenciu, veď aj ich existencia prispieva k všeobecnému rozvoju krajiny.

Kde je pri priemyselných a logistických budovách najväčší priestor na architektúru?

Najdôležitejším kritériom tvorby konceptu je variabilita a flexibilita priestoru, ktorý máme k dispozícii. Funkčné a ekonomické využitie priestoru je hlavným determinantom, od ktorého sa odvíja celková koncepcia diela. Architekt disponuje parciálnou možnosťou sebarealizácie, keďže vstupné kritériá sú zväčša striktne dané. Šikovnosť tvorcu sa prejaví práve pri skĺbení týchto faktorov, ktoré sú kombináciou správne zvoleného konštrukčného systému a prihliadnutia na samotnú lokalitu. Celková koncepcia objektu, jeho vhodné začlenenie do zväčša neurbanizovaného prostredia je pre architekta neľahká úloha, čo pri pôdorysných rozmeroch logistických centier tiež nie je zanedbateľná vec. Unifikácia prvkov vyskytujúcich sa pri tvorbe objektu môže architekta odbremeniť od rôznych špekulácií súvisiacich s navrhovaním konštrukčného systému. Invencia, s ktorou architekt môže pristúpiť k dielu, je dôležitým činiteľom, výsledkom čoho sú popri strohých „krabiciach “ aj architektonicky hodnotné diela.

Martina Jakušová
Foto: Goldbeck