image 74153 25 v1
Galéria(11)

Pri rekonštrukcii materskej školy využili obnoviteľné zdroje

Partneri sekcie:

Od školy hrou cez vzdelávanie až po stretávanie sa generácií. Práve symbol stretávania ľudí sa objavil aj v architektonickom koncepte materskej a základnej školy v Ostopoviciach pri Brne. Prostredníctvom organického prvku – kruhov – prechádza tento symbol rastrom skeletu a pokračuje do záhrady a do strešnej záhrady.

1
3
E 6
E 9
E 91
Os 037
Os 048
Pohled severozapadna

Kruhy sú najlepšie viditeľné pri priemete do pôdorysu. Definujú spoločné priestory vo vnútri, ale aj mimo budovy. Vytvárajú novú svojbytnú priestorovú organizáciu celého objektu a záhrady. „Tento koncept je výrazným stavebným riešením, keď poschodiami prechádza päť valcov, ale aj farebnosťou fasád, ktorá pokračuje v interiéri farebnými stenami a podlahami,“ hovorí autorka návrhu Ing. arch. Eva Eichlerová. „Priestor je neprehliadnuteľný, doslova sa vlní a preteká medzi valcovými výsekmi, je hravý a blízky svojim užívateľom.“ Na prízemí je materská škola, ktorá využíva priľahlú exteriérovú záhradu. Z herní je východ na terasy a tie sa tak voľne prelínajú z interiéru do exteriéru. Na prvom poschodí je základná škola a na druhom je učebňa pre deti v školskej družine s východom na terasu. Terasa má podobu strešnej záhrady a slúži ako vonkajšia trieda.

Variabilný priestor materskej školy na prízemí sa dá posuvnými stenami prepojiť. Dnes je plný detí a hračiek.

Rekonštrukcia v dvoch etapách

Projekt rekonštrukcie a dostavby materskej a základnej školy iniciovalo vedenie obce a na základe výberového konania oslovilo niekoľko architektonických kancelárií. Školské zariadenia boli v troch navzájom neprepojených budovách, ale z energetického auditu vyplynulo, že sú nevyhovujúce. Zrekonštruovať sa však dala iba hlavná budova – železobetónový skelet zo 70. rokov minulého storočia. Zostávajúce budovy čaká postupná demolácia.

„Aj tento objekt mal však zreteľné stavebné poruchy – popraskané murivo, veľké straty tepla a nevyhovoval ani dispozične,“ približuje Eva Eichlerová. „Pôvodne mala byť budova v pasívnom štandarde, ale na školské budovy nebola vtedy štátna podpora. Obec teda využila aspoň čiastočnú dotáciu na zateplenie a výmenu okien, celkovú rekonštrukciu a dostavbu však zväčša financovala z vlastných zdrojov. Aj preto sa proces rozdelil na dve etapy. V rokoch 2010 – 2011 sa realizovala prvá etapa a minulý rok získala škola dotáciu na realizáciu vonkajšej strešnej učebne na zelenej streche. V dohľadnom čase by sa mohlo zrealizovať rozšírenie materskej školy, čím by sa začala druhá etapa výstavby.“

Juhovýchodná fasáda. Učebne sú počas slnečných dní zatienené vonkajšími roletami.

Variabilný priestor materskej školy na prízemí sa dá posuvnými stenami prepojiť. Dnes je plný detí a hračiek.

Materiály šetriace energiou

Výber materiálov ovplyvnili nároky na nízko­energetické riešenie budovy, a preto v maxi­málnej možnej miere pochádzali z obnoviteľ­ných zdrojov. Zároveň museli spĺňať požiadavky statického a konštrukčného riešenia.

„Pôvodné výmurovky skeletu boli veľmi tenké, bez tepelnej izolácie, dom mal veľké tepelné straty a tepelné mosty. Materiál Ytong spĺňal všetky požiadavky – je ľahký, presný, má výborné izolačné vlastnosti a práce na stavbe prebiehali veľmi rýchlo a jednoducho,“ hovorí Eva Eichlerová. „Preto sme pri zvislom obvodovom murive použili výmurovku z pórobetónových tvárnic Ytong od spoločnosti Xella CZ, ktoré majú hrúbku 250 mm a je na nich aplikovaná tepelná izolácia s hrúbkou 200 mm.“

Na zateplenie bola použitá tepelná izolácia z nehorľavého polystyrénu, pričom zatepľovacia vrstva sa na časti fasády omietla a na časť sa aplikoval predsadený nehorľavý obklad Silbonit s prevetrávanou vzduchovou medzerou. Vykurovanie a ohrev vody zabezpečujú tepelné čerpadlá, ktoré ťahajú vodu z hlbinných vrtov. Na splachovanie toaliet sa používa dažďová voda. „Potešilo nás, že energetický audit po prvom roku prevádzky zrekonštruovanej budovy konštatoval, že reálna spotreba energie na vykurovanie a ohrev vody je oveľa menšia, než bolo projektované – reálne došlo k zníženiu spotreby o 86,4 %.“

Materská a základná škola v Ostopoviciach je kultivovaným príkladom modernej rekonštrukcie a dostavby šetriacej materiálmi a využívajúcej obnoviteľné zdroje energie. Je zároveň adekvátnou odpoveďou na definovanie účelu verejnej budovy – hravou, sviežou a zodpovednou.

Juhovýchodná fasáda – prízemie materskej školy nadväzuje na záhradu s terasami pred herňami.

Základná škola – vnútorné steny učební sú na pôdoryse kruhových výsekov (alebo organického zaoblenia?). Dnes už je dokončený aj nový nábytok. Triedy slúžia na výučbu dvoch ročníkov, detí je oveľa menej než v meste a užívajú si priestor.

Materská a základná škola
Miesto: Ostopovice pri Brne
Autor návrhu: Ing. arch. Zdeněk Eichler
Ing. arch. Eva Eichlerová
EA architekti, s. r. o.
Spolupráca: Ing. arch. Věra Petrovská
Plocha pozemku: 3 573,30 m2
Zastavaná plocha: 1 042,60 m2
Úžitková plocha: 2 013,80 m2
Obstavaný priestor: 9 856,10 m3
Konštrukčné riešenie:
Ing. Václav Přikryl, JP Statika, s. r. o.
Stavebné riešenie: Ing. Dan Lukašík
Vykurovanie: Ing. Jan Henzl, Terming, s.r.o.
Zdravotno-technická inštalácia:
Ing. Miriam Panicová
Požiarna ochrana budov:
Ing. Táňa Švecová, Ing. Jana Gálová
Projekt: 2008 – 2009
Realizácia: 2010 – 2011

Situácia

text: Ľudovít Petránsky    

foto: Karel Poneš, Aleš Ležatka

Článok bol uverejnený v časopise ASB.