ked architektura dava kridla
Galéria(8)

Keď architektúra dáva krídla

Partneri sekcie:

Priemyselná hala s interným označením FACC WERK 4 bola oficiálne otvorená v júni 2007. Dnes v nej približne 350 pracovníkov vyrába komponenty pohonných mechanizmov pre lietadlá typu Boeing a od apríla 2010 aj pre Airbusy. Výrobný objekt sa vyznačuje inovatívnou architektúrou, ktorá aj podľa technického riaditeľa spoločnosti Facc Roberta Machtlingera odráža firemnú identitu a je výrazom firemnej kultúry.

centrum zlep big image
vstupn na big image
skizze facc werk iv big image
situacia big image
schodi stem budovy big image
kancel big image
ked architektura dava kridla 6148 big image
Ako tri futbalové ihriská
Výroba leteckých komponentov pre diaľkové lietadlá potrebuje priestor s veľkosťou 20 000 m2 zastavanej plochy, čo zodpovedá rozlohe troch futbalových ihrísk. S projekčnými prácami na výrobnú halu sa začalo už na jeseň 2005 podľa architektonického návrhu Matthiasa Nava zo spoločnosti Delta Projektconsult. Výstavba trvala od apríla 2006 do apríla 2007. Napriek tomu, že ide o priemyselnú stavbu, kládol investor veľký dôraz na kvalitnú architektúru. Zaujme najmä neobyčajne vysoký podiel skla na fasáde. Vďaka tomu budova pôsobí veľmi vzdušne a zvnútra budovy je neustále možný priamy výhľad na okolie.

Popri architektonickom návrhu a pláne realizácie zabezpečila Delta Projektconsult aj  statický návrh konštrukcie, stavebný dozor a koordináciu projektových a stavebných prác. Erik Štefanovič z bratislavskej pobočky spresnil vznik tohto projektu: „Zadanie pre architekta bolo stvárniť filozofiu spoločnosti Facc, ktorá sa nesie v znamení komunikácie a transparentnosti. Presklenými stenami sme sa snažili podporiť medzi pracovníkmi tvorivý dialóg.“

Presný systém farebného značenia uľahčuje orientáciu v závode: chodby, pracovné zóny a odstavné plochy sú vyhotovené v sivom odtieni, a v kontraste k neutrálnemu tónu všetky nebezpečné zóny a pohyblivé prvky, ako napr. žeriavy, na seba upozorňujú žiarivo žltou farbou. Kabíny majstrov sú centrálnym miestom, na ktoré sa môžu pracovníci obracať so všetkými svojimi požiadavkami. Ich význam je rovnako zdôraznený žltým náterom. Dispozičnému riešeniu závodu 4 dominujú, samozrejme, technické výrobné procesy, ale časť priestoru je vyhradená aj pre osobné potreby pracovníkov závodu.

Súčasný výrobný proces je usporiadaný pozdĺž takzvaného sivého koberca. Táto pohyblivá plocha s charakteristickou farbou podlahy spája obe výrobné zóny a pretína hlavnú vnútornú cestu presne v mieste, kde lietadlové komponenty spoločnosti dostanú vo výrobnom procese hrubý tvar. Práve v tomto mieste vstupujú návštevníci spoločnosti do budovy. Ocitnú sa teda rovno v srdci výroby a bez toho, aby akokoľvek narušili interné procesy, môžu vizuálne zakúsiť atmosféru továrne. Stavby výrobných a skladovacích priestorov už pri pohľade zvonka jasne naznačujú začiatok a koniec interného výrobného procesu.

Už v projekčnej fáze sa počítalo aj s alternatívou rozšírenia výroby, čo však existujúcim výrobným priestorom neuberá na kvalite. Tomu zodpovedá aj výška investície v hodnote 40 miliónov eur.

Flexibilná architektúra môže rásť
Impulzom k výstavbe štvrtého závodu FACC v hornorakúskom Reichersbergu boli dve veľké zákazky od spoločností Boeing a Airbus. V rámci týchto dvoch nových projektov aj predošlých zákaziek sa práve sem sústredí celá výroba obloženia pohonného mechanizmu. Výsledkom je vyššia miera automatizácie a výrazné zefektívnenie a zoptimalizovanie výroby. Nový závod je rozdelený na dve časti. V prvej sa pripravujú a vytvrdzujú diely, v druhej sú priestory na frézovanie, povrchovú úpravu, kontrolu kvality a montáž.

Funkčné rozdelenie sa odráža aj v objemovom usporiadaní budovy. Tvoria ju dve kocky, medzi ktorými prechádza hlavná os. Na hlavnú os v lúčovitej schéme nadväzuje hlavné servisné pracovisko s kanceláriami, šatne a firemná jedáleň. Majú vyhradené samostatné priestory a z exteriérového pohľadu pôsobia vždy ako samostatné stavebné celky. Ak sa bude závod ďalej rozrastať, môže byť táto interná cesta predĺžená až k novej budove. „Pre intenzívne rastúci podnik má tento koncept jednu veľkú výhodu vo flexibilnom rozširovaní závodu bez toho, aby bolo potrebné tiež rozširovať hlavné servisné oblasti. Ďalšie výrobné priestory bude možné relatívne ľahko vytvoriť prístavbou,“ upresňuje Erik Štefanovič myšlienku architekta Matthiasa Nava.
–>–>

FACC WERK 4
Miesto: Reichersberg, Rakúsko
Investor: FACC AG
Generálny projektant: Delta Projektconsult
Realizácia: apríl 2006 – apríl 2007
Investičné náklady: 40 miliónov eur

Architektúra zhmotňuje filozofiu podniku
Predmet podnikania a filozofie podniku sa prejavuje aj na vonkajšom usporiadaní. Výrazné krivky a veľké presklené plochy pomocných pracovísk vstupujú do hravého dialógu s hranatými kubusmi výrobných celkov. Stavba svojou ľahkosťou symbolizuje to, čo je práve na lietaní fascinujúce: nenútenosť a slobodu. Na letectvo napokon odkazuje aj zavesená strešná konštrukcia nad centrálnou internou cestou. Tvarom pripomína krídlo historických dvojplošníkov. Asociácia s lietaním sa preniesla aj na sklenený objekt kancelárskej zóny. Vyzerá, že sa dvíha zo zeme, ľahko a elegantne ako lietadlo.

Spoločne za úspechom
Nový závod 4 v Reichersbergu nie je prvou zákazkou Delty pre firmu Facc. Tím ich architektov už bol zodpovedný za výstavbu výrobnej a kancelárskej budovy centrály spoločnosti Facc, ktorá sa nachádza v meste Ried im Innkreis, aj za výstavbu závodu 2 v Ort im Innkreis a závodu 3 v Reichersbergu. Erik Štefanovič z Delta Projektconsult komentuje dlhodobú spoluprácu s týmto investorom slovami: „Je príjemné spolupodieľať sa v pravom zmysle slova na budovaní úspechu firmy Facc.

Mária Nováková
Spolupráca Marcela Kolářová
Foto a dokumentácia: FACC AG, DELTA

Článok bol uverejnený v časopise ASB.