Kaplického amorfná elegancia
Galéria(5)

Kaplického amorfná elegancia

Partneri sekcie:

Ešte ani nedozreli politické prestrelky okolo Národnej knižnice a už prišiel Jan Kaplický, najsledovanejší český architekt s anglickým pasom, s novým výrazným projektom. Štúdiou koncertného a kongresového centra Antonína Dvořáka vtrhol do kraja juhočeských rybníkov s ďalším príkladom výsostne futuristickej architektúry.


Projekt iniciovala Juhočeská spoločnosť priateľov hudby, všeobecne prospešná spoločnosť, ktorá usporadúva festivaly vážnej hudby. Koncertné centrum v Českých Budějoviciach by malo pozostávať z dvoch sál, jedna pojme až tisíc návštevníkov, druhá – komorná – štyristo. Komplex za približne miliardu korún bude mať navyše reštauráciu, kaviareň, skúšobňu, pokladňu a ďalšie zariadenia. Budova s koncertnými sieňami má stáť v lokalite Čtyři Dvory v areáli bývalých kasární. Areál s rozlohou viac ako 64 hektárov vyčlenilo mesto na vybudovanie novej mestskej štvrte, čím sa otvorilo široké pole pôsobnosti tak pre investorov, ako aj architektov. Podstatné pre Kaplického je, že primátor mesta projekt podporuje a mesto poskytlo pozemok.

Kaplického cieľ je opäť ambiciózny – vtlačiť touto stavbou celej lokalite silnú identitu. Rukopis Future Systems je zrejmý na prvý pohľad – nenájdeme tu jedinú hranu či rovnú líniu. Novú identitu navonok zhmotňuje predovšetkým čierna lesklá strecha s dvoma vrcholmi. Vďaka jej tvaru a pôdorysu v nej médiá ihneď uvideli ďalšieho morského tvora, tentoraz raju.

Voľba čiernych lesklých obkladov strešnej krytiny symbolicky odkazuje na serióznosť sveta vážnej hudby s čiernymi frakmi a smokingami alebo tiež na lesk klavírneho krídla. Vnútri však prídu k slovu živšie farby – v koncertných sálach žltá a zlatohnedá, vo foyer azúrovo modrá. Presne v duchu Kaplického línie sa tu objavujú organické prvky, napríklad otvory v stenách ako zhluk bublín stúpajúcich k vodnej hladine. Alebo stĺpy vo foyer pripomínajúce stonky kvetín.

Strecha nesplýva v jeden pomyselný celok s fasádou a neobsahuje toľko priezorov ako pri Národnej knižnici, kde sa bral do úvahy výhľad do údolia Vltavy a na Hradčany. Na druhú stranu sa však okenné otvory navrhli na miestach, kde by ich nikto nečakal. Napríklad za pódiom vo veľkej sále. Návštevník koncertu tak bude môcť sledovať hudobníkov a za nimi si vychutná pohľad na prírodnú scenériu Vrbenských rybníkov. Polyfunkčnosť sály však umožňuje v prípade konferencie či inej akcie priezor automaticky zatiahnuť.

Múzy pri lesných tíšinách
Celý obvod budovy lemuje modrá zasklená fasáda, ktorej výška sa mení podľa strechy. Vstupná hala i foyer sa riešia veľkoryso, môžu sa tu uskutočniť tanečné vystúpenia či spoločenské akcie. Do oboch koncertných sál povedie široké schodisko. Obe tak budú viditeľné zvnútra ako dve oddelené hmoty. Veľkorysá je tiež koncepcia riešenia priestorov pre účinkujúcich. „Aby sme sa vyhli pocitu, že hudobníci sú uzatvorení mimo diania, ako je to v mnohých iných sálach vo svete, navrhli sme v zákulisí široký priestor na posedenie, skúšobňu, kantínu a ďalšie zázemia, napojené na vstupnú halu v prízemí,“ konštatuje autorská správa Future Systems.

Ateliér Jana Kaplického pri príprave projektu spolupracoval s inžiniermi Neillom Woodgerom a Georgom Elleringtonom a anglickou firmou Arup. Vďaka ich poradenstvu majú sály spĺňať akustické nároky kladené na priestory pre symfonické telesá. Cieľom Future Systems bolo zladiť požiadavky na akustiku s estetickými nárokmi. Jemné povrchy, výber materiálov a farieb, špeciálne sedadlá vysokého štandardu a najmodernejšie technické vybavenie – to všetko má vytvárať homogénne a zároveň stabilné priestory. Aby sa v nich dalo usporiadať všetko – aj chorály, aj ozvučené recitály.

Nájsť spojenca v Bruseli
Vladimír Kostka z Juhočeskej spoločnosti priateľov hudby k súčasnej situácii dodáva: „Máme k dispozícii rozšírenú projektovú štúdiu s výpočtami akustiky, zakladaním a podkladmi pre územné rozhodnutie. Už sa nám ozvalo niekoľko investorov, ktorí by mali záujem prispieť na realizáciu.“ O úvere uvažujú podľa Vladimíra Kostku až ako o poslednom variante. Hlavnou nádejou sa stal Brusel, resp. Európska komisia. Tá disponuje zdrojmi, ktoré netečú cez miestne ministerstvá, ale priamo k žiadateľovi. Aj tam však prebieha výber projektov. Ani eurokomisár pre zamestnanosť, sociálne záležitosti a rovnaké príležitosti Vladimír Špidla, ktorý sa zúčastnil verejnej prezentácie s Janom Kaplickým, nemôže projektu zaručiť hmotnú podporu: „Je to veľmi komplikovaný projekt, ktorý má moju morálnu podporu. Akákoľvek finančná podpora je však mimo mojej kompetencie,“ znie jeho vyjadrenie pre ASB. Spoločnosť priateľov hudby zatiaľ sonduje, v ktorom Directorate General nájde spojenca futuristických vízii Jana Kaplického.

Iva Nachtmannová
Vizualizácie: Future Systems Ltd.