V Trenčíne postavia centrum Laugaricio
Galéria(4)

V Trenčíne postavia centrum Laugaricio

Partneri sekcie:

V meste pod Trenčianskym hradom vyrastie obchodno-spoločenské centrum s príznačným názvom Laugaricio. Podľa zástupcu developera Ing. Jakuba Andrleho zo spoločnosti Czech Business Explorers, s. r. o., sa výstavba I. etapy areálu s celkovou plochou 17,5 hektára začne na jar tohto roka a investičné náklady dosiahnu takmer 2 mld. Sk. Dominantným objektom tejto časti výstavby bude jednopodlažná budova nákupného centra s vnútornou obchodnou pasážou, ktorá je nad vstupnou halou dvojpodlažná.



Farba a zeleň

Nákupné centrum Laugaricio sa bude nachádzať smerom k obci Trenčianska Turná. Z juhozápadu ho ohraničuje cesta II/507, za ktorou sa nachádza areál obchodného centra Tesco. „Vo vzťahu k okolitej krajine sme sa snažili o citlivé urbanistické členenie s vhodným rozmiestnením objektov,“ hovorí spoluautor objektu architekt Martin Krupauer z českého Atelieru 8000. „Usporiadanie logicky vychádza z tvaru pozemku a reaguje na existujúcu urbanistickú štruktúru. Rešpektovali sme aj požiadavky na prevádzkovú jednoduchosť a prehľadnosť celého areálu. Pri takomto prístupe sa vytvára vzájomné komunikačné pešie prepojenie obidvoch areálov – existujúceho aj navrhovaného. Celé územie tak začína fungovať ako jeden logický obchodno-spoločenský celok.“

A práve obchodno-spoločenská funkcia jednotlivých objektov sa stala východiskovým faktorom pri koncipovaní architektonického výrazu, charakteru jednotlivých objektov, ich hmotového členenia a pri utváraní fasád. Kombinácia farebných obkladových materiálov a reklamných plôch s prirodzene rastúcou a pocitovo upokojujúcou zeleňou, ktorá má schopnosť nechať architektúru akoby zrásť so svojím okolím, sa stala základným motívom architektonickej tvorby areálu.

Človek – ústredný motív

Ako sme už uviedli, najdominantnejšiu časť areálu tvorí dvojpodlažná časť objektu, v ktorej je umiestnený aj hlavný vstup. Pri úvahách o architektonickej koncepcii a motíve stvárnenia fasády vstupnej časti sa stal ústredným motívom človek. „Človek svojím aktívnym pôsobením mení svoje okolie, prispôsobuje si prostredie obrazu svojmu,“ rozvíja filozofiu architektonického prístupu Martin Krupauer. „A pritom je od kvality a zdravia svojho prostredia existenčne závislý – tvorí a zanecháva po sebe svoju stopu, svoj odtlačok, obrys.“

Ako centrum celého areálu bude tento objekt slúžiť na rozvoj podnikateľskej a obchodnej činnosti v okolí, stane sa miestom nových pracovných príležitostí, priestorom na utváranie nových spoločenských a obchodných kontaktov. Zároveň bude ponúkať aj možnosť aktívneho odpočinku a relaxácie.

„Čistá predajná plocha celého projektu dosiahne 67-tisíc štvorcových metrov, z toho v prvej etape bude k dispozícii prenajímateľná plocha 25-tisíc štvorcových metrov,“ dopĺňa informáciu o projekte Laugaricio Jakub Andrle. „V tejto etape projektu vzniknú na západe pozemku popri ceste aj menšie prenajímateľné jednotky pre podnikateľské služby so zastavanou plochou 900 až 1 500 štvorcových metrov. Súčasťou bude tiež 800 parkovacích miest.“ V druhej fáze, ktorá bude ­závisieť od dopytu klientov, plánuje investor rozšírenie nákupného móla o ďalších 15-tisíc štvorcových metrov. Takisto pribudne druhá samostatná budova, vhodná pre veľký reťazec. Táto fáza si vyžiada finančné náklady vo výške zhruba 1 mld. Sk. Dva pozemky, ktoré sú súčasťou areálu, ponúkne investor na predaj konkrétnemu záujemcovi.

Nákupné centrum Laugaricio – 1. etapa

Miesto: Trenčín-Belá
Autori: Krupauer – Střítecký, ­Atelier 8000
Investor: Trenčín Retail Park, a. s.
Developer: Czech Business Explorers, s. r. o.
Generálny projektant: Atelier 8000 v spolupráci s Neo Domus
Celkové náklady stavby: I. etapa – 1,9 mld. Sk
Začiatok výstavby: I. etapa – marec 2008
Rozloha / Area: 17,5 ha
Predajná plocha: 67 000 m2

Generálny dodávateľ je vo výberovom konaní.

(pet)
Vizualizácie: Images FX