Projekt PHAROS pri bratislavskom letisku získava novú tvár

Projekt PHAROS pri bratislavskom letisku získava novú tvár

Výsledky urbanisticko-architektonickej súťaže na PHAROS Bussines Park v lokalite bratislavského letiska posunuli vývoj projektu do nového štádia. Momentálne sa finalizuje urbanistická štúdia a prebieha územné konanie na technickú a dopravnú infraštruktúru.


V priebehu najbližších rokov vyrastie medzi diaľničným privádzačom D1 a letiskom Milana Rastislava Štefánika v Bratislave nové centrum s administratívnymi, polyfunkčnými a obchodnými priestormi, pričom nezanedbateľné zastúpenie bude mať aj hotelovo-kongresová časť a zelená zóna. Projekt PHAROS Bussines Park, ktorý významným spôsobom zlepší infraštruktúru v okolí letiska, pripravuje spoločnosť Development 4, ktorá patrí do skupiny HRIVIS group.

Spoločnosť vypísala na sklonku jari 2008 medzinárodnú architektonickú súťaž na urbanistické a architektonické riešenie územia. Nakoniec sa do súťaže zapojilo 12 architektonických tímov. Porota, ktorej predsedom bol prof. Ing. arch., akad. arch. Jiří Suchomel a podpredsedom prof. Ing. arch. Štefan Šlachta, PhD, hlavný architekt mesta Bratislava, sa nakoniec rozhodla neudeliť prvé miesto, avšak na druhé miesto umiestnila hneď dva projekty.

Druhú, zvýšenú cenu získala spoločnosť SIEBERT + TALAŠ, s. r. o. (kolektív autorov: Ondrej Horváth, Martin Marušinec, Alena Pečíková, Matej Siebert, Roman Talaš). Druhú cenu získal aj Ing. Arch. Branislav Somora, PhD. (kolektív autorov: Branislav Somora, Marian Šovčík, Pavel Záriš).

Porota neudelila prvú cenu, pretože ani jeden z projektov nebol stopercentný z pohľadu využitia územia či environmentálnych detailov, ako je zapracovanie zelene a vodných plôch do komplexu. Najviac sa k takémuto riešeniu priblížil víťazný návrh ateliéru SIEBERT + TALAŠ.

Tretiu cenu získal A&D atelier, s. r. o. (kolektív autorov: Branislav Draškovec, Dagmar Jurovatá, Diana Astrabová, Michal Tačovský, Juraj Mihálik).

Síce nie medzi ocenených, ale medzi odmenených patrili aj návrhy architektonických kolektívov: john reed architecture, New York (John P. Reed, Christoph Timm, T. Kelly Wilson, Abigail Coove, Aaron Fox, Olivier Marceny, Guillaume Paturel), Igor Palčo s. r. o. (Doletinová Naďa, Karlubík Jozef, Kňava Rastislav, Novotný Miroslav, Palčo Igor), Ing.arch. Peter Žalman, CSc (Peter Žalman, Emil Krížo, Daniel Gajan, Peter Polakovič), Ajay Chauhan, Nottingham (Ajay Chauhan, Richard Flisher, Robert J Whydle, Niels Christiansen) a Daniel Bobovský (Daniel Bobovský, kolektív UGS, Jozef Koštial).

„Výsledky urbanisticko-architektonickej súťaže sú pre nás výborným podkladom pre ďalšiu spoluprácu s architektmi, ktorí sa do súťaže zapojili,“ hovorí Ing. arch. Tomáš Macháč, ktorý je projektovým lídrom PHAROS Bussines Park. „Momentálne pokračujeme v rokovaniach tak, aby sa architektonická vízia premenila na zmysluplný urbanistický projekt, ktorý bude prínosom pre celú Bratislavu.“

Celý projekt v zóne pri Letisku M.R. Štefánika má niekoľko technologických obmedzení, ktoré sa dotýkajú letiskovej zóny, preto tam nemôžu stáť výškové budovy. Okrem toho sa v rámci územného rozvoja Bratislavy riešia aj otázky týkajúce sa cestnej infraštruktúry, prepojenia s rýchlodráhou či električkou.

„V projekte PHAROS Business Park sme momentálne v procese získavania územného rozhodnutia na základnú technickú a dopravnú infraštruktúru a finalizuje sa urbanistická štúdia zóny,“ dodáva Ing. arch. T. Macháč zo spoločnosti Development 4.

„Začiatok celej výstavby závisí práve od úspešného vyriešenia dopravného prepojenia, keďže ide o veľký a perspektívny projekt, ktorý do zóny pritiahne život a s ním vzrastú aj nároky na dopravu.“ Zóna, ktorá vyrastie medzi D1 a letiskom má predpoklady stať sa rušnou a zaujímavou oblasťou rozvoja hlavného mesta.

Zdroj: HRIVIS group, s. r. o.