zrozumitelny dizajn skratil cestu ku klientovi
Galéria(5)

Zrozumiteľný dizajn skrátil cestu ku klientovi

Partneri sekcie:

Jednoduchosť a zrozumiteľnosť, funkčnosť a prehľadnosť, ale nie nuda. Základné prvky konceptu dizajn manuálu pobočiek Prima banky nastavili úroveň vnímania nových predajných miest. Banka už nie je obchodným priestorom, kde sa hovorí len o peniazoch, ale miestom, kde sa hľadá a nachádza osobný kontakt a dôvera.

interier pobocky 3 big image
zrozumitelny dizajn skratil cestu ku klientovi 6385 big image
pracoviska big image
dorys big image
Na ceste k úspornosti
Dizajn pobočiek bánk na Slovensku prešiel vyše dvadsaťročným vývojom, ktorý mal rôzne podoby. Na začiatku bolo „tápanie“ a príklon k romantickému spôsobu navrhovania dizajnu (prezdobovanie, nákladné materiály), pričom banka bola typickým chrámom konzumu. Neskôr dizajn bánk ovplyvnil vstup zahraničného kapitálu a zahraničných partnerov na Slovensko. Prišli banky aj s vyše storočnou históriou, ktoré si so sebou priniesli presne definovaný názor aj v oblasti dizajnu predajných miest.

Postupne sa banky situovali do pozície poskytovateľov služieb najmä pre strednú vrstvu a dizajn pobočiek, ale aj centrál sa stával zdržanlivejší. Ostatné obdobie sa už nesie v znamení minimalizácie nákladov, čo sa prejavilo aj v úspornom dizajne pobočiek. Ich tvár sa obrátila smerom ku klientovi, čo dokazujú aj nové pobočky Prima Banky.

Zelená je dobrá
Zadanie nového manažmentu banky bolo jasné: rýchlo a s jasným konceptom vystavať po Slovensku predajné miesta, ktoré by podporili stratégiu novej značky banky orientujúcej sa na retail. Pracoviská nemali byť veľké, mali skrátiť cestu klienta k svojej banke. Identifikačnou farbou sa stala zelená. Tá mala vytvoriť atmosféru sviežosti a dôveryhodnosti, ale aj akcentovať odlišnosť. Tender vyhral architektonický ateliér SIEBERT + TALAŠ, ktorý v spolupráci s architektom Iľjom Skočekom navrhol riešenie.

„Predajné miesta banky boli v minulosti často priestorom, kde ľudia narážali na bariéry,“ hovorí spoluautor dizajn manuálu Ing. arch. Matej Siebert. „Zákazníci sa v nich len zmätene pohybovali, hľadali nejaké reklamné materiály a strácali sa medzi nimi ako v bludisku. Preto sme všetko nepodstatné odstránili a sprehľadnili pôdorys predajného miesta.“

Ďalšou charakteristikou priestoru pobočky je aj priateľskosť a kompetentnosť. „Prejavili sa najmä v tom, že pracovník pokladne nie je od klienta oddelený sklom ani mrežami, preferujeme osobný, prirodzený kontakt s každým klientom,“ upresňuje Dušan Viszt, riaditeľ odboru marketingu a komunikácie Prima Banky. „Zároveň žiadna z našich pobočiek nepoužíva ‚vyvolávací‘ systém, klienti totiž pre nás nie sú čísla; takýto systém by podľa nás narúšal osobný a priateľský prístup.“

Dizajn manuál pobočky Prima banky
Miesto: 20 pobočiek na Slovensku (Bratislava, Košice, Snina, Trstená, Medzilaborce, Rožňava, Revúca, Šaľa a ďalšie)
Autori: Dizajn manuál – Ing. arch. Iľja Skoček a SIEBERT + TALAŠ (Ing. arch. Slavomír Valigurský)
Pobočky: Ing. arch. Slavomír Valigurský, Ing. arch. Marek Ortuta, Ing. arch. Alena Pečíková, Ing. arch. Andrea Bognárová
Investor: Prima banka Slovensko, a. s.
Začiatok projektu: 2012
Ukončenie projektu: v procese
Rozmery štandardného projektu: 3 – 4 pracoviská
Úžitková plocha štandardného projektu: 80 – 100 m2

Dôležité prvky konceptu:

  • Celkový dizajn pobočiek – je jednoduchý a prehľadný, zároveň však moderný a funkčný. Pobočky nie sú preplnené množstvom nábytku, pôsobia vzdušne. Dominuje im optimistická zelená farba, ktorú dopĺňa biela symbolizujúca čistotu – prehľadnosť.
  • Jednoduchý model pracoviska – pracovník má jeden stôl, za ktorým sa pracuje aj rokuje, bez zbytočných prvkov. Má dve rokovacie stoličky pre klienta a svoju pracovnú a za sebou má skrinky.
  • Prirodzenosť a rýchlosť – tieto dva akceleračné znaky výstavby podporili aj použité materiály, ktoré sa ľahko montujú, napr. gumená podlaha, montovaný hliníkový podhľad.
  • Logowall – najvýraznejší prvok obchodného miesta, zelená stena s nasvieteným logom banky, ktorá sa v každej pobočke nachádza oproti vchodu do pobočky. Ide o jednu z prvých vecí, ktorú klient vníma hneď po príchode do banky.
  • Menuboxy – panely, na ktorých sa v jednoduchej a zrozumiteľnej podobe nachádza ponuka základných produktov. Tieto aspekty banka postupne pretavuje aj do zloženia produktového portfólia. Základom retailovej ponuky sú štyri produkty, ktoré sú transparentne koncipované. Menuboxy predstavujú ich hlavné parametre a patria k overeným marketingovým nástrojom.
  • „Ľadoborec“ – pracovisko osobného bankára, základný prvok interiéru. Používa sa jeden typ na všetkých pobočkách, zaujímavosť riešenia spočíva v detailnom návrhu použitia pracoviska – jednotlivé elementy sú dômyselne skĺbené tak, aby sa klient cítil komfortne a zároveň nebol rušený pri obsluhe. Stôl – ľadoborec, s návrhom ktorého prišiel architekt Iľja Skoček, totiž vytvára aj akýsi paraván, teda pomyselnú zábranu na zachovanie dôvernosti a profesionálnosti rozhovoru medzi osobným bankárom a klientom. Stoly sú jemne natočené smerom k vchodu do banky, aby „vítali“ klienta.
  • Dôveryhodnosť priestoru – prejavuje sa najmä v tom, že pracovník pokladne nie je od klienta oddelený sklom ani mrežami. Uprednostňuje sa osobný, prirodzený kontakt s klientom.
  • Flexibilita – koncept sa dá použiť kdekoľvek.

Ostrov tvorivosti
Uvedené prvky konceptu vzišli z návrhov architektov, ktoré však rešpektovali jasne definované zadania a limity investora. Kde sa dá v tejto spolupráci nájsť ostrov tvorivosti?

„Na túto tému vedieme v ateliéri nepretržitú diskusiu. To, čo nás odlišuje, je práve pohľad na finálny produkt,“ odpovedá Matej Siebert. „Vopred musím vedieť, ako má vyzerať a komu má byť určený. Ak robím komerčný priestor – napríklad pobočku banky, vo výsledku musí vyzerať a fungovať ako priestor banky. Ak idem robiť bývanie – iné jedinečné zadanie, viem, že výsledný produkt musí byť neopakovateľný. Samozrejme, miera mojej slobody je v tomto prípade úplne o niečom inom – v tvarovaní, výbere materiálov môže byť produkt vysoko nadštandardný. Pri komerčnom klientovi, ktorý potrebuje urobiť desiatky predajných miest, musíme prihliadať na to, že si potrebuje kúpiť bežne dostupný nábytok, a postaviť to za pomerne krátky čas. Od nás chce produkt, ktorý je efektívny, flexibilný a funkčný. Aby som to zhrnul, ostrov tvorivosti som vždy ja. Vždy sa pozeráme na to, čo má byť cieľom, a aj keď sme pri komerčných zákazkách viac zviazaní zadaním, snažíme sa robiť veci zaujímavé – tak, aby nenudili.“

Ľudo Petránsky
Foto: Prima banka

Článok bol uverejnený v časopise ASB.