Villa Nečas: Luxus mať čas
Galéria(13)

Villa Nečas: Luxus mať čas

Partneri sekcie:

Dostatok času je pre mnohých luxus, ktorý si – možno ani nevediac prečo – odriekame. Každú ušetrenú minútku venujeme behu za šetrením času na ďalšie okamihy – a napokon napriek tomu, či možno práve preto, na samotný život nejak neostáva čas. Tí najuvážlivejší si ho však doprajú. Mať čas na seba, na priestor, ktorý nás obklopuje, je totiž ekvivalentom kvality života. Dobrá architektúra a dostatok času idú v nedávno zrekonštruovanej Ville Nečas v Žiline ruka v ruke. Nielen tým, že si tvorcovia konceptu našli čas špekulovať, zhovárať sa, spoznávať potreby a cítenie klienta, ale aj preto, že vďaka tomuto prístupu vznikol architektonicky zaujímavý a „nerýchlený“ priestor reštaurácie, vinotéky, salónikov a hotela, v ktorom si návštevník rád posedí pri rozhovore, začíta sa do dobrej knihy či si len tak vychutná dobrú kávu pozerajúc von z okna.

Čas na Nečas

„Investor mal jasnú predstavu o funkčno-prevádzkovom riešení, no z výtvarnej a architektonickej stránky nám nechal voľné ruky,“ pochvaľuje si hneď na úvod architekt Ivan Jarina z ateliéru van jarina, ktorý je autorom architektonického konceptu rekonštrukcie a interiérov. „Napriek tomu sme sa s investorom často stretávali a zakaždým sme si navzájom spresňovali koncept. Som rád, že investor sa stotožnil so slow-dizajnom, s metódou navrhovania, kde sa k tvorbe nepristupuje ako k autorskej výpovedi architekta, ale kde výsledok vzniká v intenzívnych rozhovoroch s investorom, zo vzájomného spoznávania sa a z maximálneho akceptovania skutočných potrieb a spôsobu života klienta.“

Mal nielen architekt, ale aj investor čas spomaliť? „Inak než dostatkom času – nášho aj času investora – sa túžba po pedantnosti návrhu každého detailu saturovať nedala, a to sme si všetci aj uvedomovali,“ pousmeje sa architekt. Napokon, samotný návrh je pre nás všetkých takou zaujímavou činnosťou, že sme v zápale veci nerátali minúty.“ Keď práca baví, nie je času nikdy škoda.

Zážitok z gastronómie i z priestoru

Baroková budova kaštieľa, ktorá je dnes kultúrnou pamiatkou, pochádza z 18. sto­ročia. Kaštieľ nesie meno po jednom zo zakladateľov továrne na výrobu celulózy v Žiline Tomášovi Nečasovi, ktorý v ňom žil začiatkom 20. storočia.

Nachádza sa v areáli bývalej celulózky, ktorý sa rozrastaním mesta – podobne ako iné staršie priemyselné zóny – dostal do dotyku so širším centrom Žiliny. Tak vznikla lokalita, v ktorej na rozdiel od ostatných, polohou porovnateľných oblastí Žiliny nie je núdza o priestor. Ku kaštieľu prilieha aj časť upravenej francúzskej záhrady a pozemok rozliehajúci sa k železničnej trati sa podľa plánov správcov kaštieľa môže zmeniť na prírodný areál s chovom koní.

„Je veľmi zaujímavým momentom, že náš klient prejde len niekoľko stoviek metrov od rušného centra a ocitne sa v celkom inom svete – v kaštieli, ktorého akoby obišiel čas. A presne takú oázu pokoja sme chceli v tomto areáli nielen zachovať, ale aj podporiť,“ hovorí o najväčších devízach Villy Nečas Andrej Oravec, riaditeľ Villy Nečas. „Venujeme sa náročnej klientele, ktorá vyžaduje okrem špičkovej gastronómie a kultúry reštauračných služieb aj samotný zážitok z návštevy týchto zaujímavých, históriou dýchajúcich priestorov, preto je skvelé, že sa návrhom interiéru venovala veľká pozornosť. Uvažujeme aj o ďalších doplneniach služieb a priestorov, nebudeme ich však zatiaľ konkretizovať,“ dopĺňa A. Oravec.

Na prízemí kaštieľa sa okrem recepcie nachádza triezvo a účelne riešená reštaurácia, ktorá vznikla otvorením jednotlivých priestorov do jedného presvetleného celku s moderným, tmavým, subtílne pôsobiacim zariadením, ktoré je v zaujímavom kontraste so svetlou plochou masívnych stien a dlažby. V suteréne je vinotéka, kde sú zachované pôvodné tehlové steny a klenbový strop; masívny moderný nábytok pôsobí v priestore nevtieravo a necháva vyniknúť tektoniku klenby.

V priestoroch vinotéky, ktorá bola kvôli zväčšeniu svetlej výšky zapustená o 1,2 m hlbšie do terénu, bývajú pravidelne ochutnávky kvalitných francúzskych a iných svetových vín spestrené širokým výberom syrov, prosciutto a jamon. V zadnej uzavretej časti so starostlivo chránenou a regulovanou ideálnou klímou je vínna banka, v ktorej si svoje boxy prenajímajú aj stáli návštevníci. Nad reštauráciou na poschodí sú okrem kancelárie správy kaštieľa zaujímavo riešené salóniky určené na intímnejšie posedenia klientov a na druhom poschodí v podkroví je desať luxusných hotelových izieb s celkovou kapacitou pre 17 hostí, ku ktorým prislúcha aj fínska sauna s ochladzovacím bazénikom.

Interiér ako divadelná scéna

Rekonštrukcia kaštieľa prebiehala v snahe zachovať jeho pôvodný charakter – všetky stavebné úpravy sa zrealizovali tak, aby sa výzor z exteriéru zachoval, podobne ako aj celkové pôsobenie interiéru. V interiéri však, prirodzene, prišlo aj na súčasný dizajn, ktorý je v zaujímavej harmónii s históriou prestupujúcou budovu. „Pri prvej návšteve kaštieľa ma najviac zaujalo, ako budovou prestupuje svetlo. Preto sme mali pri návrhu na zreteli zachovať a zvýrazniť túto zaujímavú hru denného svetla počas celého dňa.

Podobne ako v divadle, aj pre Villu Nečas je osvetlenie najdôležitejšou súčasťou interiéru. Svetlo poodhaľuje, neustále mení a modifikuje celý interiér podobne, ako sa v divadle mení jediná scéna len v závislosti od nasvietenia,“ vysvetľuje architekt Jarina. Dôležitú rolu v interiéri hrá aj umelé osvetlenie – najmä vo vinotéke, ale napr. aj v jednom zo salónikov, kde sa tvorcovia nadšení krásou klenby odkrytej pri obnove budovy rozhodli nechať ju zhora viditeľnú. Odkrytú a očistenú klenbu prekryli zasklenou podlahou a zaujímavými meniacimi spôsobmi nasvietenia v doplnení s nastaviteľnou hudobnou produkciou umožnili dosiahnuť v priestore zakaždým inú atmosféru.

Väčšie plochy interiérov sú väčšinou ladené do bielych tónov, béžovej či svetlošedej farby a v kontraste s nimi je zvyčajne súdo­bý masívny drevený nábytok tmavšej farby a jemné doplnky. Aj keď je interiér premysle­ný do posledného detailu, architekt pripomína, že to nie je tá najdôležitejšia časť návrhu. „Najväčšiu pozornosť sme venovali priestorovému konceptu, premyslenému návrhu otvorov a priestorových väzieb a rozmiestneniu nábytku,“ hovorí I. Jarina. Aj dobrý detail si však vyžaduje pozornosť, a to nielen pri návrhu, ale aj pri realizácii, pretože samotný návrh môže neprofesionálna realizácia celkom pokaziť. „Máme už overených dlhoročných partnerov, na ktorých sa môžeme s dôverou obrátiť a ktorí vedia a najmä majú aj chuť poradiť si aj s neštandardnými detailmi na špičkovej úrovni,“ pochvaľuje si architekt.

Samozrejme, takáto premyslená divadelná scéna a príprava na náročné predstavenie plné príjemných chvíľ si vyžadovali, aby bol režisér takmer stále „na pľaci“. „Áno, chodievali sme na stavbu veľmi často a mnoho vecí bolo treba koordinovať priamo na mieste – ale aj to patrí k práci,“ usmieva sa architekt.

Priestorom dávajú osobitú atmosféru diela žilinského výtvarníka Andreja Barčíka, významného predstaviteľa Galandovcov. Príjemné prostredie dotvára regulovateľné osvetlenie a nevtieravá hudobná kulisa. Históriu Villy Nečas pripomínajú zaujímavé dobové fotografie zo života Tomáša Nečasa, doplnené informáciami o celulózke i o kaštieli. Pôvodné prvky nechávali tvorcovia interiéru vyznieť pri každej príležitosti: na schodisku nás prekvapí precízne zreštaurovaná pôvodná hasičská vlajka, pôvodné oceľové dvere so závorou.

Názov stavby:
Rekonštrukcia kaštieľa Villa Nečas
Miesto: Žilina
Charakteristika: rekonštrukcia
Investor: Preto, a. s.
Architekt: Ing. arch. Ivan Jarina, Ing. arch. Martin Kubovský, ateliér van jarina
Generálny dodávateľ stavby: Realstav
Generálny dodávateľ interiéru: NOVA INTERIER, s. r. o., Bratislava
Návrh interiérov: ateliér van jarina, Bratislava
Protipožiarna ochrana: Ing. Tomáš Chromiak
Statika: Ing. Marián Halvoň
Začiatok realizácie: 2006
Koniec realizácie: 2007

Subdodávatelia:
Interiérové typové prvky: Konsepti
Interiérové atypové prvky: NOVA INTERIER, s. r. o., Bratislava
Podlahy: BEST SLOVAKIA, s. r. o., Žilina
Dvere: Nova interier
Sanita: BEST SLOVAKIA, s. r. o., Žilina
Silnoprúd, slaboprúd, meranie a regulácia: AP Media, NETmont, s. r. o.
Osvetlenie: Uni Light, spol. s r. o., Bratislava
Textílie: STOFFE INTERIER, spol. s r. o., Bratislava
Kuchyňa: GastroMP, s. r. o., Žilina
Výťah: Schindler

Martina Jakušová
Foto: Dano Veselský
Grafické prílohy: ateliér van jarina