image 82151 25 v1
Galéria(7)

Salone del Mobile 2016: Návrat pompéznosti v dizajne nábytku

Partneri sekcie:

Prehliadka toho naj­lepšieho z produkcie popredných nábytkárskych firiem, Salone del Mobile, udáva smer. Svet súčasného nábytku je taký eklektický, že len ťažko sa dá jednoznačne povedať, kam…

01 KartellTalkingMinds
02 Rimadesio
04 Satelite 01
06 Vibieffe 710 POP 01
07 Duresta
09 Bonaldo Doppler Sideboard 02 Giuseppe Vigano

Atmosféra veľtrhu je neopísateľná, predovšetkým vďaka účasti tých najlepších – výrobcov a tu i tam i dizajnérov. Snáď len na Bienále v Benátkach môžete ľahšie zakopnúť o Philipa Starcka a podobné hviezdy než v Miláne. Svetovú špičku hostia známi výrobcovia (nezriedka sídliaci práve v metropole Lombardie a jej blízkom okolí), a to nielen priamo na výstavisku, ale aj pri pravidelných vernisážach a večierkoch vo svojich showroomoch v centre mesta.

Veľké firmy stavajú na veľkých menách. Inštalácie dizajnového „veľmajstra priehľadnosti“, talianskej spoločnosti Kartell, ktorá poňala celú expozíciu ako galériu „svojich“ autorov. Jeden veľkorysý pavilón vydá za menšie múzeum moderného dizajnu.

Veľké firmy stavajú na veľkých menách. Inštalácie dizajnového „veľmajstra priehľadnosti“, talianskej spoločnosti Kartell, ktorá poňala celú expozíciu ako galériu „svojich“ autorov. Jeden veľkorysý pavilón vydá za menšie múzeum moderného dizajnu.

Odľahčeným, takmer pavúčím konštrukciám podľahli aj budúce „desénové“ hviezdy vystavujúce v pridruženom Salone Satellite (výberová prehliadka mladého dizajnu, tentokrát bez českej či slovenskej účasti).

Odľahčeným, takmer pavúčím konštrukciám podľahli aj budúce „desénové“ hviezdy vystavujúce v pridruženom Salone Satellite (výberová prehliadka mladého dizajnu, tentokrát bez českej či slovenskej účasti).

Dôležitosť akcie podčiarkuje aj záujem návštevníkov. Na rozdiel od našich poloprázdnych veľtrhov, ktoré pútajú skôr pozornosť predavačov mixérov a fanúšikov nezdravého občerstvenia, milánsky návštevník je odborník – či už z radov predajcov z celého sveta, architektov, žurnalistov, alebo i laických návštevníkov, ktorí, i keď v menšine, ale predsa, prichádzajú do areálu navrhnutého Massimilianom Fuksasom vopred oboznámení a informovaní o dianí vo svete dizajnu. Milánčania nežijú len módou a futbalom – aspoň na týždeň v roku ich zaujíma nábytok. Teda, niežeby na veľtrhu nebolo počuť diskusie o včerajšom výkone domáceho Interu, väčšinou ale netrvajú dlhšie než dúšok poriadneho espressa.

Tenké nôžky, ale pohodlné sedenie. Módne farby – modrá, šarlátová, horčicová a zlatá. Gianluigi Landoni a séria POP pre Vibieffe.

Tenké nôžky, ale pohodlné sedenie. Módne farby – modrá, šarlátová, horčicová a zlatá. Gianluigi Landoni a séria POP pre Vibieffe.

Eklektický dizajn v podaní luxusnej značky Bonaldo. Skrinka Doppler, dizajn Giuseppe Vigano.

Eklektický dizajn v podaní luxusnej značky Bonaldo. Skrinka Doppler, dizajn Giuseppe Vigano.

Slovenské a české firmy nepatria medzi veľtrhové trvalky. Dlhé roky bývali jedinou lastovičkou domácej scény v milánskom Rho dizajnéri vybraní na prehliadku mladej tvorby s názvom Salone Satellite. Českí nábytkári si už dôležitosť podujatia uvedomujú a vystavujú – napríklad výrobca nábytku z ohýbaného dreva TON. Prípadne sa stretnú pod jednou strechou pod názvom Czech Selection. Slovenskí výrobcovia dali tento rok pred talianskou ciabattou prednosť langošom v Nitre.

Biela je rozhodne na ústupe, trend, ktorý prevláda, sa volá zoštíhľovanie. Konštruktéri a dizajnéri sa predháňajú v odľahčovaní konštrukcií, veľkých formátoch a náročných detailoch.

Biela je rozhodne na ústupe, trend, ktorý prevláda, sa volá zoštíhľovanie. Konštruktéri a dizajnéri sa predháňajú v odľahčovaní konštrukcií, veľkých formátoch a náročných detailoch.

Farby ako z kráľovského plášťa rozhodne nie sú pre každého ani do každého interiéru. Biele obdobie zapadá snehom, vracia sa okázalosť. Kvetinové vzory a prúžky... Definíciu gýča opäť treba preformulovať.

Farby ako z kráľovského plášťa rozhodne nie sú pre každého ani do každého interiéru. Biele obdobie zapadá snehom, vracia sa okázalosť. Kvetinové vzory a prúžky… Definíciu gýča opäť treba preformulovať.

Salone del Mobile. Milano

Termín: 12. – 17. 4. 2016
Výstavná plocha: 270 000 m2
Počet vystavovateľov: 2 407 (vrátane 650 mladých dizajnérov vystavujúcich v rámci SaloneSatellite designers – 30% z nich zahraničné spoločnosti)
Sprievodné výstavy: EuroCucina: 122 vystavovateľov na viac než 22 000 m2
FTK (Technology For the Kitchen): 39 vystavovateľov na viac než 11 600 m2

TEXT: MATEJ ŠIŠOLÁK, FOTO: ARCHÍV VÝROBCOV

Článok bol uverejnený v časopise ASB.