prekvapenie na dialnici motorest nahac
Galéria(10)

Prekvapenie na diaľnici: Motorest Naháč

Partneri sekcie:

Motorest Naháč pri diaľnici D1 okamžite zaujme svojím tvarom. Objekt v tvare rožteka na druhý pohľad ukáže veľmi svieži interiér. Jeho príjemné tvary a vzdušnosť cítiť cez veľké okná až do exteriéru.

7 big image
14 big image
p1130762 big image
nahac 2 big image
nahac 1 big image
motorest nahac 18 big image
pudo nahac 1 big image
prekvapenie na dialnici motorest nahac 6710 big image
Nedávna rekonštrukcia premenila budovu z 90. rokov minulého storočia na nadčasový dizajnový kúsok. Vnútorné členenie interiéru, jeho nová podoba, farebnosť, materiály, všetok nábytok, obloženie stien aj deliace prvky pochádzajú z dielne rodinnej firmy Formdesign z obce Kozmice pri Opave. Nielenže všetko navrhli, ale aj vyrobili vo svojej výrobnej firme. O procese výroby interiéru a jeho dnešnej podobe sme sa porozprávali s autorom návrhu a vedúcim projektu za firmu Formdesign MgA. Danielom Bartákom.

Čo všetko zahŕňala rekonštrukcia?
Budova bola pätnásť rokov mimo prevádzku. Navyše, ani exteriér, ani interiér nevyhovovali aktuálnym požiadavkám a zámerom nového majiteľa. Najprv Ing. arch. Jiří Blažej spracoval celkový návrh rekonštrukcie budovy motorestu, ktorá z neho vytvorila úplne nové miesto. Zásadná zmena nastala tým, že dal zastavať výrez v obdĺžnikovej časti fasády. Získala tak čisté geometrické tvary. Upravil vzniknuté vnútorné priestory, celú kuchynskú časť a výdaj jedál. Navrhol aj aktuálne zasklenie okien, časť vzduchotechniky, dve tepelné čerpadlá a výduchy vykurovania na strechu. Nové podlahové vykurovanie zaisťuje vnútri príjemný tepelný komfort.

Ako ste si poradili s požiadavkami investora?
Pre investora sme už navrhovali jeho firemné interiéry. Išlo o salónik, kancelárie a reštauráciu. Poznali sme spôsob, akým uvažuje, a vedeli sme, aké sú jeho predstavy. Spolupráca bola príjemná, veril nám a spoľahol sa na náš názor. Človeku sa tak uvoľnia ruky aj fantázia.

Ako prebiehala spolupráca?
Po prvých skiciach, keď sme si určili aj farebnú paletu a tvar nábytku, nás nechal hneď vypracovať finálny návrh. K jeho základným požiadavkám patrili svetlá a sivá farba, praktické vnútorné vybavenie, ľahká údržba, odolné konštrukcie a umývateľnosť všetkého vybavenia, nábytku aj stien, ako aj ochrana výklenkov a rohov pred poškodením. Chcel čo najviac stolov pre dve až štyri osoby, čo je bežná posádka auta. V neposlednom rade chcel, aby interiér pôsobil sviežo, moderne a jednoliato.

Ako vzniklo nové logo motorestu?
Je to reminiscencia na šľapy, ktoré viedli kroky návštevníka v dlažbe pôvodného motorestu. Podľa nich som vytvoril logo súčasného motorestu Naháč a umiestnil ho aj na jeden zo stojacich paravánov.

Čo vás pri návrhu interiéru najviac inšpirovalo?
Navrhoval som celý interiér, dispozíciu aj nábytok, od výdaja jedál cez priestor pre stravníkov až po toalety a minikuchynku pre vodičov kamiónov. Najprv som miesto nechal na seba pôsobiť a potom som začal premýšľať o jeho možnostiach z hľadiska osvetlenia, pohybu v ňom a o vzájomnom pôsobení s okolím. Spolu s architektom Blažejom sme chceli vytvoriť vzdušný priestor s veľkými oknami a nalákať tak dovnútra čo najviac hostí. Preto sme okná rozšírili a umiestnili k nim veľkú časť sedenia. Novú väčšiu centrálnu miestnosť som vytvoril prebúraním stien a odstránením niektorých stĺpov a priečok.
–>–>
Ako ste napokon priestor rozdelili?
Podľa mňa má hrať hlavnú úlohu zreteľne vymedzený priestor a jeho účel. Členil som ho tak, aby si návštevník podľa svojej nálady a zvyklostí mohol vybrať väčšiu otvorenú miestnosť či menšiu uzatvorenú miestnosť s obdĺžnikovým pôdorysom, kresielka alebo stoličky. Išlo mi o celok a jeho čistú dizajnovú linku, nie o zdôraznenie jednotlivostí. Vymedzil som teda stred hlavnej miestnosti tvarom rožteka, preneseným z exteriéru do antracitovej podlahy a zaveseného podhľadu. Delí je len atraktívna polopriehľadná drevená stena, ktorá umožňuje výhľady do okolia, prepúšťa vzduch a svetlo, ale zároveň zákazníkom poskytuje dostatok súkromia a pohodlia. Tento rebrovaný oblúkový paraván sa skladá z troch dielov, do ktorých sú rytmicky zakomponované dva pôvodné stĺpy Je pevne prichytený v podlahe, takže sa nedá prevrátiť.

Aká je výsledná farebnosť, tvar, materiály a konštrukcia nábytku, obloženia a stien?
Investor vybral základné tóny farebnosti interiéru – farbu svetlého dreva a sivú. Skombinovali sme ich s červenou, ktorá ich oživuje a navyše zvyšuje chuť do jedla. Sivá farba stien a žulovej podlahy korešponduje s čalúnením nášho kresla, ktoré sme navrhli priamo pre tento motorest.

Výsledná farebnosť je veľmi striedma.
Držal som sa toho, čo hovorieval môj univerzitný profesor: čierna a biela nie sú farby a vždy je najlepšia kombinácia maximálne troch farieb, inak je to prekombinované. Antracitovú farbu rožteka na podlahe a na stropnom podhľade dopĺňa svetlosivá. Chceli sme vytvoriť dojem, že farba smerom k okrajom postupne stráca svoju intenzitu. Napokon, farebnosť jedla a jeho vôňa tomu všetkému dávajú akýsi štvrtý – premenlivý rozmer.

Mobiliár v takejto prevádzke musí vydržať naozaj veľa. Ako ste sa s tým popasovali?
Stoly, kreslá a obloženie vo farbe svetlého dreva sú na zákazku vyrobené z lamina (HPL) s dekorom javoru s rovnomernými letokruhmi. Iba stoličky sú z buku. Napriek krehkému vzhľadu majú kreslá, stoličky a stoly ľahko umývateľný povrch a robustnú konštrukciu, aby vydržali aj tú najnáročnejšiu prevádzku a záťaž. Stoličky a kreslá sú v rovnakom počte, majú rovnakú výšku aj čalúnenie z nehorľavej koženky, podnož je z brúseného antikora. Kreslá majú odpruženú opierku chrbta aj rúk, dá sa na nich jemne pohojdávať. Vďaka vyrezanému uchu si našu stoličku Aure (po latinsky ucho) môže prichádzajúci hosť uchopiť a pritiahnuť k sebe a pohodlne si zavesiť uško batožiny. Sedací nábytok je veľmi príjemný na dotyk aj sedenie. Stoly sú na stredovej nohe a vysokotlaková laminátová doska má bezpečnostné oblé rohy.

Investor kládol veľký dôraz aj na ľahkú údržbu. Ako ste si s tým poradili?
Pôvodne sme uvažovali o okrúhlych stoloch, ale tie sú menšie a nedajú sa skladať k sebe, tak sme napokon zvolili hranaté. Na výslovné prianie investora je celá maľovka prelakovaná a chrániče sú aj na rohoch stien a výklenkov. Všetko sa dá jednoducho umyť. Do béžovožltých chráničov rohov, v mieste zlatého rezu, sme vložili strieborný pásik, ktorý opticky znižuje výšku stĺpa, spája ho s podlahou a zároveň ukrýva nenápadné strieborné vešiačiky. Jednoduché zavesené obklady výklenkov a paravány jednak priestor chránia a segmentujú, jednak vytvárajú steny na odkladanie odevov.

Interiér je zaujímavý aj technickým vybavením. Niektoré vychytávky zákazník nevníma, ale vyzerá to tak, že ste mali pod palcom každý detail.

Nuž, je to tak. Znížený podhľad je odskočený od vyšších okien aj stien – jednak z estetického dôvodu, lebo to odľahčuje priestor, jednak funkčného hľadiska, keďže ukrýva svetlá, elektroinštaláciu a nasávanie vzduchotechniky. Elektroinštalácia je aj v stĺpoch medzi oknami a pri oblúkových paravánoch. Každý stolík má pripojenie na internet a elektrinu. Svetelnú pohodu zaisťuje iba podhľad. Na ňom a po celom jeho obvode sú zapustené LED svietidlá a okraje oblúka lemujú zavesené svietidlá. Tienidlá predĺžené na mieru opticky znižujú a segmentujú podhľad, zvýrazňujú tvar oblúka, zjemňujú priestor a priťahujú zákazníka dovnútra. Gastrotechniku z antikora som farebne aj materiálovo zakomponoval do celkového dizajnu miestnosti a jednoduché delenie obloženia dvierok som zladil s rytmom soklov a sedacieho nábytku. Podarilo sa mi presadiť, aby sme spleť rúrok odsávania ukryli do hrany podhľadu, takže sme odbúrali nepekný detail vyústenia vzduchotechniky.

Motorest Naháč
Miesto: Diaľnica D1 – exit 29 (pred Prahou),
výjazd: Chocerady, Čerčany
Investor: ZFP akademie, a. s.
Začiatok a ukončenie výstavby:    november 2010 – júl 2011
Architekti: Ing. arch. Jiří Blažej, MgA. Daniel Barták
Nábytok a návrh interiéru: Formdesign
Exteriérový nábytok:  Todus
Svietidlá: Lucis, Thorn

MgA. Daniel Barták (nar. 1978)
Vyštudoval Fakultu architektúry VUT v Brne, ateliér produktový dizajn. Získal ocenenia Dobrý design 2002 – Design centrum ČR, Grand Prix 2005 (mobitex) za stoličku CORTE, Nábytok roku 2010 za kancelársky nábytok PRINC. V roku 1999 založili spoločne s bratom Alešom Bartákom štúdio addesign. Po piatich rokoch sa spojili s firmou Form a vznikla spoločnosť Formdesign.

Firmy Formdesign a Form sú dve časti českej rodinnej firmy. Navrhujú a vyrábajú atypické interiéry na mieru, ale aj typizovaný a atypický nábytok do rôznych priestorov – od komerčných cez verejné budovy až po bytové domy. Kladú dôraz na ergonomickú kvalitu, technickú dokonalosť a pôvodný dizajn. Form, spol. s r. o., založil Ing. Josef Barták v decembri roku 1991. V súčasnosti majú obe firmy do 60 zamestnancov – od dizajnéra, architekta, inžinierov, stolárov až po čalúnnikov. Spomedzi ich úspešných realizácií možno spomenúť interiéry bánk v Ostrave, Opave, Havířove a Bratislave, interiéry Krajského obchodného súdu v Ostrave-Porube, interiéry ČSOB v Ostrave, ocenené v súťaži o najlepšiu stavbu roku 1997, sporiteľňu v Ostrave-Přívoze, ktorej realizácia takisto získala ocenenie, či priestory vrcholného manažmentu závodov Vítkovice a Nová Huť.

TEXT: Jana Středulová
FOTO: Formdesign
dokumentácia: Formdesign

Článok bol uverejnený v časopise ASB.