zhotovitel zodpoveda aj za navrh docasnych konstrukcii
Galéria(2)

Zhotoviteľ zodpovedá aj za návrh dočasných konštrukcií

Zhotoviteľ ako jeden z troch hlavných zainteresovaných subjektov na stavbách cestnej infraštruktúry zodpovedá nielen za realizáciu diela, ale aj návrh akýchkoľvek dočasných konštrukcií. Informoval o tom generálny riaditeľ a predseda predstavenstva projektovo-inžinierskej spoločnosti Dopravoprojekt, a.s. Gabriel Koczkáš v spojitosti s nedávnym nešťastím pri stavbe mosta na prvom úseku diaľnice D1 Jánovce - Jablonov.

zhotovitel zodpoveda aj za navrh docasnych konstrukcii 6345 big image
„Objednávateľ, v tomto prípade NDS (Národná diaľničná spoločnosť), a.s., podľa zmluvných podmienok na výstavbu pre stavebné a inžinierske diela projektované objednávateľom (červený FIDIC) zodpovedá za projektovú dokumentáciu trvalého diela. Stavebný dozor koná v mene objednávateľa a zodpovedá predovšetkým za kontrolu realizácie diela v súlade s projektovou dokumentáciou jednotlivých stavebných objektov, vrátane súvisiacich technických predpisov, a to všetko podľa podmienok/požiadaviek stanovených v zmluve,“ uviedol Koczkáš.

Dopravoprojekt naprojektoval napríklad v súčasnosti rozostavané úseky D1 Dubná Skala – Turany a Fričovce – Svinia či rýchlostnej cesty R4 Košice – Milhosť. Na týchto troch stavbách bude spolu 59 mostov a zhotoviteľmi sú spoločnosti Váhostav – SK, skupina Doprastav, a.s. a Strabag, s.r.o. a Skanska SK a.s.

V prvom rade chcem potvrdiť, že naša spoločnosť projektovala citované úseky diaľnice D1 a rýchlostnej cesty R4, avšak na týchto úsekoch neprojektovala dočasné konštrukcie, ktorých návrh, tak ako to bolo kedykoľvek aj v minulosti, si zabezpečuje zhotoviteľ stavby sám,“ uviedol ďalej pre agentúru SITA Koczkáš. Dopravoprojekt má podľa neho viac ako 63-ročné skúsenosti s projektovaním líniových stavieb a takáto tragédia ako pri stavbe mosta na D1 Jánovce – Jablonov sa na ním projektovaných úsekoch diaľnic a rýchlostných ciest nikdy nestala.

Šéf Dopravoprojektu poznamenal, že ako každý iný podnikateľský subjekt fungujú v podmienkach nastavených štátom, čo je v súčasnosti veľmi zložité. Stavebný zákon je podľa neho zastaraný, veľké problémy sú s aplikáciou zákona o verejnom obstarávaní, aj keď vychádza z legislatívy Európskej únie. Koczkáš poukázal aj na konfliktné a chýbajúce normy a technické predpisy, takmer neexistujúci výskum v oblasti inžinierskych stavieb ako aj spoločenskú degradáciu inžinierskeho vzdelania.

„Je morálnou povinnosťou všetkých, ktorí sa podieľajú na príprave a výstavbe verejnej infraštruktúry, a tým myslím predovšetkým Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja, Národnú diaľničnú spoločnosť, Slovenskú správu ciest, Železnice Slovenskej republiky a následne projektové organizácie a zhotoviteľov stavieb, aby prehodnotili existujúci stav, aby sa táto tragédia nikdy viac nezopakovala,“ uzavrel Koczkáš.

Počas betonáže mosta na diaľnici pri Levoči zlyhala použitá pevná podperná konštrukcia. Tragédia z 2. novembra si vyžiadala štyri životy a jedenásť zranených robotníkov. Generálnym dodávateľom stavby deväťkilometrového západného úseku diaľnice je združenie firiem Váhostav – SK, a.s. a Bögl a Krýsl, k.s. za 60 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Predpokladaná cena prác podľa štátnej expertízy pritom bola 95 mil. eur. Stavebný dozor na tejto stavbe vykonáva samotná NDS, keďže externý dozor pre námietky uchádzačov do začiatku prác v lete minulého roka nevybrala.

Bögl a Krýsl zodpovedá aj za stavbu mosta, pod ktorým skolabovala podperná konštrukcia. Česká spoločnosť si práce na tomto moste objednala u prešovskej firmy Semos spol. s r.o. a tá sa zas dohodla na dodávke podpernej konštrukcie s firmou Skruže Weise SK k.s. v Poprade. Bögl a Krýsl zodpovedá za stavbu piatich z desiatich mostov na prvom úseku D1 Jánovce – Jablonov, z toho štyri má firma postaviť sama. NDS po nešťastí zakázala používať typ podpernej skruže Weise na iných stavbách diaľnic a rýchlostných ciest.

Zdroj: SITA
Foto: SITA/Rastislav Ovšonka