Miloš Klein: Tehla chce byť niečím

Miloš Klein: Tehla chce byť niečím

Vzťah výrobcu k realizátorovi stavieb je bezprostredný a v neustálom vývoji, ktorý sprevádza snaha o dosiahnutie spoločného cieľa. Realizačné firmy sú odkázané na produkty, ktorých vlastnosti a technické systémy musia ovládať a zároveň ich použiť v realizácii. „Našou úlohou je zase ponúkať také produkty, ktoré by zefektívnili celý realizačný proces,“ hovorí v rozhovore Miloš Klein, konateľ Wienerberger Slovenské tehelne, spol. s r. o., ktorá je dcérskou spoločnosťou najväčšieho svetového výrobcu tehliarskych výrobkov – akciovej spoločnosti Wienerberger Ziegelindustrie AG. V rozhovore sme sa však pokúsili aj o pohľad na širšie súvislosti a niektoré aktuálne problémy slovenského stavebného trhu.

 

Ako teda svojimi produktmi zefektívňujete realizačný proces stavbyω

Počas našej 15-ročnej existencie sme priniesli tri generácie tehál, ktoré tento proces urýchľujú. Začiatkom 90. rokov minulého storočia sme priniesli takzvanú maltovú tašku, o čosi neskôr perodrážku a začiatkom storočia brúsenú tehlu Profi. Všetky tieto produkty prispeli k vyššej efektivite realizácie, pretože si vyžadovali menej personálu, pomocného materiálu, a teda aj menej času na zhotovenie.
 

Aké podoby má vaša spolupráca s realizačnými firmami a architektmi, ktorí používajú vaše produktyω

Samozrejme, prvotná myšlienka je u investora, ale potom sa presúva k architektom, ktorí mu jeho predstavy ako prví pretavia do konkrétnych projektov a vízií. Projektanti komunikujú s našimi spolupracovníkmi – technickými zástupcami, pričom aj od nich smerujú požiadavky na naše produkty.
 

V akom smereω

Keď sme napríklad riešili medzibytové priečky a ich zvukovú neprestupnosť, museli sme priniesť na trh atypické tehly – aby spĺňali normy a zároveň aby stena nebola hrubá. Keď prinášame nové produkty, musíme naše spolupracujúce realizačné firmy naučiť s nimi pracovať – jednoducho, dávame im know-how. Keď sme zavádzali systém Profi, ktorý bol dovtedy úplne neznámy, robili sme školenia priamo na stavbe. Náš pracovník položil prvý rad a priamo na mieste vysvetlil, ako sa s týmto produktom pracuje a akých chýb sa treba vyvarovať.
 

Snažíte sa mať čo najširší okruh realizátorov alebo sa opierate o overené spoločnostiω

Pochopiteľne, snažíme sa mať čo najširší okruh. V mnohých prípadoch nás firmy samy žiadajú, aby sme im prišli vysvetliť nové systémy.

Ktorý produkt je najžiadanejšíω

V súčasnosti je najpredávanejšia perodrážka, no čoraz viac sa presadzujú brúsené tehly. V tejto súvislosti treba povedať, že nejaký čas trvá, kým si užívateľ zvykne na nový produkt či systém. Ak hovorím o Porotherme Profi, firmy, ktoré s ním skúsili robiť, sa už nechcú vrátiť k perodrážke. Murár s ním totiž dokáže veľmi rýchlo pracovať a potrebuje na to len dvoch-troch pomocníkov, ktorí mu podávajú tehly.

Čím to je, že tehla je stále taká zaujímavá aj v súčasnostiω

Vo filme Neslušný návrh s Robertom Redfordom zobral jeden architekt do ruky tehlu a povedal: Tehla chce byť niečím. Potom ukázal na krásne stavby, ktoré sa dajú z tohto materiálu postaviť. Práve táto pasáž z filmu potvrdila, že tehlu nemožno vnímať ako jednotlivý kus, ale v rámci celku – ten vytvára zaujímavé stavby, ktoré ľudí stále oslovujú. Navyše, tehla má veľmi dobré vlastnosti, a preto je vhodná nielen na rodinné domy, ale aj priemyselné stavby či polyfunkčné budovy.

Ktorým smerom sa bude tehla vyvíjaťω

Trendom je zlepšovanie tepelnoizolačných vlastností. V tomto smere sme minulý rok priniesli nový produkt Porotherm 44 Si so špičkovou charakteristikou oproti klasickým výrobkom. Dovolím si však tvrdiť, že zdôrazňovanie len jednej stránky môže byť niekedy na úkor iných vlastností produktu, ale nedá sa nič robiť, prispôsobujeme sa vývoju. Mne v tom totiž občas chýba logika. Ľudia investujú nemalé peniaze do zateplenia, ale často im chýba súhra obvodový múr – okno – vetranie domu a potom im peniaze unikajú von oknom. Hrubú stavbu treba vnímať ako celok a nesústreďovať sa iba na časť z neho.

Uskutočňuje sa vývoj vašich produktov mimo Slovenskaω

Vývoj sa uskutočňuje v centrále koncernu a odtiaľ sa skúsenosti prenášajú do jednotlivých krajín. Každá krajina si vyberie z týchto produktových línií vhodný výrobok pre svoju krajinu.

Ako sa u vás prejavuje stavebnícky boom na Slovenskuω

Celkom prirodzene vyvolal zvýšenie dopytu po našich výrobkoch. V súčasnosti máme naše kapacity vyťažené na sto percent a dokonca sme nútení niektoré výrobky dovážať zo zahraničia. Napríklad celú produktovú líniu Profi.

Dá sa v tomto zmysle ešte vôbec hovoriť v rámci štátov EÚ o slovenskom trhuω

Tiež by som uprednostňoval pojem európsky alebo v našom prípade aspoň stredoeurópsky trh. V rámci tohto priestoru s voľným pohybom tovaru sa už potom jednotlivé národné trhy ovplyvňujú. V súčasnosti je v ňom veľký dopyt po murovacích materiáloch, čo platí najmä pre Poľsko. Ich trh je osemkrát väčší ako slovenský, a keď tam stúpne trh o 10 percent ako teraz, vplýva to aj na naše prostredie. Poliaci totiž nakupujú aj u nás a to sa odráža aj na našich kapacitách.

Má slovenské stavebníctvo dostatok kvalitných materiálovω

Určite áno, pričom sa výrazne zlepšuje aj technické zázemie. Uskutočnili sa tu výrazné skoky dopredu, pričom z jednoduchých výrobkov sa doslova preskočilo na kvalitné výrobky. Myslím, že slovenský trh to veľmi dobre zvládol a podľa mňa aj naďalej bude zvládať, lebo firmy sa už snažia vyrábať a dodávať výrobky, ktoré sa štandardne používajú v EÚ. Vedie ich k tomu dopyt a tlak ostatných konkurentov.

Pozrime sa ešte na problematické záležitosti slovenského stavebného trhu. Čo ešte bráni pružnejšiemu nástupu slovenských realizačných firiemω

Začal by som 90. rokmi minulého storočia, keď prírastky v stavebnej výrobe boli minimálne. To bolo zároveň obdobie, keď sa na Slovensku prestalo investovať do výchovy učňovskej mládeže. Trh jednoducho nežiadal stavebné profesie. Zrazu je tu však obrovský dopyt a sme zaskočení, lebo všetci šikovní už dávno pracujú v zahraničí. S prekvapením sme zistili, že na Slovensku nemá kto pracovať. Žiaľ, na stavbách stavia kde-kto a na realizáciách je to aj vidieť. Nedávno sme si boli pozrieť niekoľko stavieb, aby sme preverili, ako sa muruje z našich materiálov. Nuž, prekvapilo nás, ako dlho sa na stavbe hľadala taká vodováha či obyčajná šnúra. V minulosti sa to nestávalo.

Z vašej pozície vyplývajú kompetencie v strategických rozhodnutiach. Čo vás čaká v najbližšom obdobíω

Musíme sa zaoberať predstavami, ako bude vyzerať trh v stredne dlhom období, aby sme boli pripravení na vzostupy a pády slovenského trhu. V súčasnosti dovážame výrobky Profi a už dnes musíme zvažovať, na akých číslach budeme s predajom týchto výrobkov budúci rok alebo kedy  zahájime výrobu na Slovensku, aby bola pre nás rentabilná. Samozrejme, nutné sú aj ďalšie investície, aby bolo možné vyrábať tento produkt aj na Slovensku. Musíme sa pýtať, či máme dostatočné kapacity na Slovensku, alebo máme investovať do nových. To je tiež otázka výberu vhodného regiónu, lebo zlá voľba by spôsobila, že by sme materiál museli voziť cez polovicu republiky.

Ako tieto plány uskutočňujeteω

Samozrejme, cez kvalitných spolupracovníkov. Ľudia sú predsa najväčšou investíciou, stroj sa dá vypnúť či vymeniť. Informácie o trhu teda dostávam od svojich kolegov – technických zástupcov, ktorí sú priamo v teréne. Títo sú každý deň u našich partnerov, projektantov a architektov a to nám prináša správy o aktuálnej situácii i perspektívach na slovenskom trhu. Potom vieme vyhodnotiť, v čom sme dobrí a v čom sa musíme zlepšiť. Tímovo hľadáme spoločné riešenia a reagujeme na potreby trhu.

Ľudo Petránsky
Foto: Wienerberger Slovenské tehelne, spol. s r. o.