hlavnu stanicu stale brzdi spor mesta s intermontom
Galéria(2)

Hlavnú stanicu stále brzdí spor mesta s Intermontom

Hlavné mesto Bratislava si stojí za svojim tvrdením, že projekt Predstaničného námestia brzdí spor mesta so spoločnosťou Intermont. "Bez ukončenia zmluvného vzťahu so spoločnosťou Intermont a uznania ich záväzku vo vzťahu k samospráve hlavného mesta, nie je v silách a kompetencii magistrátu daný problém vyriešiť," informoval hovorca primátora Ľubomír Andrassy. Investor projektu, spoločnosť Transprojekt, však nevidí zo strany mesta záujem uzavrieť dohodu o odovzdaní pozemkov, na základe ktorej môžu žiadať o stavebné povolenie a splniť plánovaný termín realizácie a vyvolaných investícii do roku 2016. Ako informovala mediálna zástupkyňa projektu Predstaničné námestie Mária Adamová, investor v januári 2011 zaplatil prvú časť kúpnej ceny vo výške 366-tisíc, na ktorej sa dohodli, pozemky však do užívania stále nedostal.

hlavnu stanicu stale brzdi spor mesta s intermontom 6490 big image
Vedenie mesta však tvrdí, že ku komunikácii s investorom, na základe rozhodnutia mestského zastupiteľstva, pristupuje otvorene a ústretovo. „Musíme však opäť zdôrazniť, že kľúč k riešeniu je v rukách investora, pretože nie samospráva, ale skutočnosti, ktoré sú mimo rozhodnutí bratislavského magistrátu, brzdia celý proces. Preto sa striktne ohradzujeme proti tendenčným a zavádzajúcim tvrdeniam investora, že konanie samosprávy poškodzuje, resp. znemožňuje realizáciu projektu. Ide o ničím nepodložené a hrubo zavádzajúce vyhlásenie spoločnosti,“ uviedol Andrassy.

Ako informoval Andrassy, ide napríklad o fakt, že spoločnosť Intermont, ktorá má prenajatú výraznú časť pozemkov v okolí Hlavnej stanice, je v reštrukturalizačnom konaní. Zároveň dodáva, že mesto voči spoločnosti eviduje pohľadávku vo výške viac ako 830-tisíc eur. Mesto tvrdí, že aj napriek výzvam doklad o vypovedaní zmluvy nedostali.

„Tvrdenia, že spoločnosť zmluvu vypovedala ešte v roku 2008 sú opäť len verbálnou výpoveďou, pretože do dnešného dňa, na základe niekoľkých výziev mesta, neboli samospráve predložené žiadne relevantné dokumenty, ktoré by toto vyhlásenie potvrdili,“ uviedol Andrassy.

Spoločnosť Intermont, a.s. podľa našich vedomostí v roku 2008 písomne vypovedala nájomnú zmluvu, čím považovala zmluvný vzťah za ukončený,“ povedala Adamová a dodala, že mesto od podania výpovede spoločnosť Intermont 2,5 roka nekontaktovalo, nefakturovalo im nájom a ani neinformovalo zástupcov spoločnosti o prípadných záväzkoch a pohľadávkach. „Intermont preto s prekvapením prijal od roku 2010 sériu listov a výziev, ktorými mesto začalo vymáhať nájomné z dávno vypovedanej zmluvy,“ dodala Adamová.

Spoločnosť Transprojekt má so spoločnosťou Intermont personálne prepojenie, bráni sa však tým, že spoločnosti sú dva samostatné právne subjekty, ktoré nemajú rovnakého majiteľa. Rovnako tvrdia, že mesto eviduje pohľadávku voči spoločnosti Intermont za prenájom rovnakých pozemkov, aké sa zaviazalo odovzdať spoločnosti Transprojekt na rekonštrukciu Predstaničného námestia a Hlavnej stanice. Ako ďalej uviedla Adamová, ak mesto považuje zmluvu s Intermontom za platnú a zároveň považuje za platnú aj Zmluvu o budúcej kúpnej zmluve so spoločnosťou Transprojekt, tak „mesto tvrdí, že má platné dve zmluvy, nájomnú a kúpnu, s dvoma rôznymi spoločnosťami, ktoré majú dvoch rôznych majiteľov na rovnaké pozemky, čo je možné považovať minimálne za nemorálne“.

Podľa informácii Adamovej investor mestu už predložili požadované dokumenty i znalecké posudky na pozemky. Investor tiež tvrdí, že mestu predložili aj konkrétne návrhy riešenia zmluvných vzťahov. Podľa Andrassyho však súčasné vedenie mesta nechce ísť cestou automatického predaja pozemkov či vecného bremena, skôr preferujú riešenie, ktoré vychádza z nájomných vzťahov.

„Táto pozícia vychádza aj z tohto dôvodu, že v prípade nájmu pozemkov môže vlastník, t.j. hlavné mesto, vstupovať do procesu územného a stavebného konania, môže premietať do rozhodnutí verejný záujem,“ informoval Andrassy. Ako ďalej dodal, v prípade vecného bremena, ku ktorému by mohlo mesto pristúpiť až po uzatvorení sporu so spoločnosťou Intermont, by mal na základe platných pravidiel investor zaplatiť samospráve sumu takmer 3,7 milióna eur.

Podľa vedenia mesta sú termíny a časové úseky realizácie projektu v rukách investora. Andrassy zároveň dodáva, že pre mesto je otázka rekonštrukcie predstaničného priestoru dôležitá, lebo od toho závisí aj obnovenie električkovej dopravy na hlavnú stanicu. Ako ďalej dodal, riešenia spojené s rekonštrukciou vo vlastnej réžii mesto začne hľadať až vtedy, ak by sa ukázalo, že realizácia plánovaného projektu Predstaničného námestia je ohrozená. O projekte Predstaničného námestia budú bratislavskí poslanci rokovať na prvom tohtoročnom zastupiteľstve na začiatku februára.

Investor projektu, spoločnosť Transprojekt, má do roku 2016 vybudovať pri stanici infraštruktúru, cesty a križovatky. Postaviť má tiež novú železničnú stanicu, bratislavská hlavná stanica pritom musí byť v plnej prevádzke a opäť má získať svoj pôvodný historický ráz. Električková doprava k stanici je jednou z investícii, ktorú má investor pre mesto splniť. Električka by mala po novom zachádzať pod zem, až pod novú staničnú halu. V projekte sa počíta aj s vybudovaním podchodu pre peších na Šancovej a Pražskej ulici. Developer má vybudovať aj prístupovú halu k nástupištiam, zrekonštruovať Múzeum dopravy či upraviť terén v jeho okolí aj nad novou staničnou halou. Obchodné centrum, ktoré tam investor plánuje vybudovať, môže začať stavať až po tom, ako budú naplnené vyvolané investície pre mesto a Železnice SR.

Zdroj: SITA
Vizualizácia: ATHE STUDIO