image 78362 25 v1

Stavebný trh s veľkým potenciálom

Nestabilné podnikateľské podmienky v slovenskom stavebníctve nie je jednoduché ustáť. Miroslav Haraszti, konateľ spoločnosti Cemix, s. r. o., si myslí, že je preto veľmi dôležité stále sa zlepšovať, inovovať a snažiť sa vyvíjať nové produkty, ktoré budú pre zákazníkov ľahšie spracovateľné a zároveň si zachovajú vysokú kvalitu.

Zameriavate sa na výrobu suchých omietkových a maltových zmesí. Akým druhom omietok dávajú v súčasnosti zákazníci prednosť?
Zákazníci sú ešte stále verní klasike a našou najpredávanejšou omietkou je jednovrstvová vápenno-cementová omietka strojová a ručná 073 Blue, aj keď zákazníci už začínajú viac žiadať sadrové omietky a nájdu sa aj „fajnšmekri“, ktorí siahnu po našich hlinených omietkach.

Takmer každý výrobca stavebných materiálov má v ponuke systémové riešenia. Preferujú ich aj klienti alebo uvažujú skôr nesystémovo?
Snažíme sa klienta presvedčiť, aby sa rozhodol pre systémové riešenie, čo sa nám vo väčšine prípadov aj darí a zákazník si nechá vysvetliť výhody systému. Zákazníkom, pre ktorých je rozhodujúca cena, a nie systém, sa snažíme vysvetliť, že o pár rokov sa s najväčšou pravdepodobnosťou stretneme pri oprave a návrhu systémového riešenia. Ľudia už dozrievajú na úroveň, že nie sú takí bohatí, aby si mohli dovoliť najlacnejšie riešenia.

Sú PU peny podľa vášho názoru vážnym konkurentom murovacích mált?
Zatiaľ nepociťujeme produkt PU penu ako vážneho konkurenta, keďže predaj murovacích mált má v tomto roku u nás stúpajúcu tendenciu, ale väčšina výrobcov tehál ponúka buď PU penu, alebo murovaciu maltu. Myslím si, že v budúcnosti je dosť možné, že sa predaj a spotreba murovacích mált zníži, pretože tehly sa vyrábajú brúsené a rozmery sú oveľa presnejšie ako v minulosti.

Plánujete podobný produkt zaradiť aj do vašej ponuky?
Produkt na báze polyuretánu zatiaľ neuvažujeme zaradiť do svojej ponuky, avšak čas plynie veľmi rýchlo dopredu a trh nám nedovoľuje zaspať či zaváhať.

V ponuke máte aj hlinené omietky. Pravdepodobne ide skôr o sortiment pre úzku klientelu. Myslíte si, že majú/budú mať priestor na uplatnenie aj pri veľkých stavbách?
V sortimente máme systém hlinených omietok, t. j. spojovací mostík, hrubú hlinenú omietku a jemnú hlinenú omietku. Omietku je možné použiť pri novostavbách, rekonštrukciách, ale tiež na klasické tehlové murivo. Materiál je vhodný aj ako murovacia malta pre hlinené konštrukcie. Veľkou výhodou hlinenej omietky je, že pomáha regulovať klímu v miestnosti – vyrovnáva vlhkosť a akumuluje teplo. Momentálne je to produkt pre úzku klientelu a predpokladám, že to tak aj zostane, pretože veľké stavby tlačia na cenu a rýchlosť výstavby.

V minulosti ste pôsobili vo firme zameranej na suchú výstavbu. Sú tieto segmenty stavebného trhu z obchodného hľadiska v niečom príbuzné alebo skôr veľmi odlišné?
Suchá výstavba a omietkové a maltové zmesi sú veľmi podobné segmenty a firma, kde som predtým pôsobil, mala dokonca divíziu omietkových zmesí, takže mi táto oblasť nebola neznáma.
Na našom malom slovenskom stavebnom trhu sa všetci poznajú a stále oslovujete rovnakých zákazníkov v rovine stavebnín, veľkých developerských a stavebných firiem. Na ich získanie musíte ponúknuť inú kvalitu prístupu k zákazníkovi.

Zo strany firiem zaznievajú často kritické hlasy, že školy nedokážu dostatočne pripraviť svojich absolventov pre prax. Máte rovnaký názor?
Tento názor prevláda v spoločnosti dlhodobo a netýka sa len stavebnej branže. My úzko spolupracujeme s viacerými strednými učilišťami, napríklad v Martine a Žiline, a aj so strednými stavebnými školami. Stavebným školám poskytujeme naše materiály, pomoc aplikačných technikov, podporujeme ich a zúčastňujeme sa rôznych projektov na podporu zlepšenia výučby absolventov pre budúcu prax.

Ako by bolo možné tento problém vyriešiť? Je naivné si myslieť, že školy budú financovať odborný výcvik svojich žiakov v reálnych podmienkach…
Väčšina výrobcov stavebných materiálov by si mala uvedomiť a verím, že si aj uvedomuje, že je veľmi potrebné zamerať sa na podporu odborných škôl a pomôcť mladej generácii naučiť sa kvalitne a odborne pripraviť na budúce zamestnanie. Preto je nevyhnutná spolupráca nielen medzi firmami, ktoré vyrábajú stavebné materiály, a odbornými školami, ich personálom, ale aj podpora zo strany Ministerstva školstva SR a Ministerstva hospodárstva a výstavby SR. Vytvoriť také projekty, kde by mladá generácia získala úprimný záujem aj o pracovné pozície remeselného charakteru, by bolo veľkou výzvou nielen pre školstvo, ale aj pre nás, výrobcov. My sme ochotní byť aktívni, komunikovať a spolupracovať na projektoch pre mladých ľudí.

Za ostatných sedem rokov zažíva stavebníctvo pomerne turbulentné obdobie. Ako vnímate súčasnú situáciu na trhu?
Stavebný trh je skutočne niekoľko rokov viac než turbulentný, nikomu nedovoľuje poľaviť a zaspať na vavrínoch. Preto je pre nás dôležité stále sa zlepšovať, inovovať a snažiť sa vyvíjať nové produkty, ktoré budú pre zákazníkov ľahšie spracovateľné a zároveň si zachovajú vysokú kvalitu, ktorá je pre nás dôležitá. Pokiaľ ide o nás, naša súčasná situácia je stabilnejšia, máme odborný obchodno-technický aj výrobný tím šikovných mladých, dravých ľudí a darí sa nám vyrábať a predávať viac ako počas minulých rokov. Na trhu je veľký tlak na cenu, ale zákazník si musí uvedomiť, že cena by nemala byť na prvom mieste. Na prvom mieste by mali stáť kvalita a služby, ktoré daný výrobca poskytuje. Nie je problém kúpiť produkty lacno aj zo zahraničia, ale otázkou je, že keď nastane problém (reklamácia a pod.), či bude možné sa na niekoho obrátiť, či bude k dispozícii niekto, kto zákazníkovi poskytne aj ďalší servis.

Hospodárske výsledky spoločnosti Cemix sú pomerne vyrovnané. Znamená to, že môžete byť optimisti?
Hospodárske výsledky majú posledné dva roky rastúcu tendenciu, aj keď, ako som spomínal, tlak na cenu je veľký. Napriek tomu sa nám darí viac sa presadzovať v regiónoch, kde sme boli menej známi. My sme optimisti a všetci vidíme obrovský potenciál na stavebnom trhu. Je to len o tom nepoľaviť, držať sa svojej stratégie a poctivou prácou sa viac a viac presadzovať na trhu.

Klientelizmus a korupcia sa nevyhýbajú ani stavebníctvu. Je ešte na trhu priestor na slušné rokovanie?
Zatiaľ som mal šťastie, že som sa mohol zúčastňovať len na slušných a korektných rokovaniach. Klientelizmus a korupcia sa nám ako výrobcom šťastne vyhýba. A môžem povedať, že naši zamestnanci sú dostatočne motivovaní, aby neskĺzli a nenechali sa vlákať do takýchto praktík.

Rozhovor pripravila: Andrea Dingová
Foto: Dano Veselský

Článok bol publikovaný v časopise Stavebné materiály 6/2015.