image 89401 25 v1
Galéria(10)

Architektonický oskar pre španielsku trojicu

Najprestížnejšia medzinárodná architektonická cena, Pritzker Prize, mieri už po druhýkrát do Španielska. Na ceremoniáli v Akasaka Palace v Tokiu si ju 20. mája 2017 prevezmú architekti Rafael Aranda, Carme Pigem a Ramon Vilalta.

01 LaLiraTheater 3
02 BellLlocWinery 3
03 Barberi 2
04 SoulagesMuseum 3
05 ElPetitComteKindergarten 1
06 2017LaureatePhoto
RowHouse 1
SantAntoniJoanOliverLibrary 2

Tom Pritzker, predseda nadácie Hyatt, ktorá sponzoruje ocenenie Pritzker Prize, všeobecne považované za najvyššiu poctu v oblasti architektúry, v marci 2017 oznámil tohtoročného laureáta. Je to vôbec prvýkrát, keď si túto cenu prevezmú hneď traja architekti naraz. Porota totiž vybrala trojicu zanietených španielskych architektov, ktorí spolupracujú už tri dekády.

Otvorený verejný priestor La Lira Theater v spolupráci s J. Puigcorbé (Ripoll, Girona, Španielsko, 2011), Foto: Hisao Suzuki

Otvorený verejný priestor La Lira Theater v spolupráci s J. Puigcorbé (Ripoll, Girona, Španielsko, 2011), Foto: Hisao Suzuki

Šiator reštaurácie Les Cols (Olot, Girona, Španielsko, 2011), Foto: Hisao Suzuki

Šiator reštaurácie Les Cols (Olot, Girona, Španielsko, 2011), Foto: Hisao Suzuki

Rafael Aranda, Carme Pigem a Ramon Vilalta spolu študovali na Škole architektúry (ETSAV) vo Vallès. Po skončení štúdia založili v roku 1988 architektonickú kanceláriu RCR Arquitectes so sídlom v meste Olot v španielskej provincii Girona. Porota pri udeľovaní ceny vyzdvihla spôsob ich práce. Architektov vidí ako našich sprievodcov v globalizovanom svete, kde sú medzinárodné vplyvy nevyhnutnou súčasťou našej práce, debát, obchodu či transakcií. Čoraz viac sa však ľudia obávajú prílišného vplyvu globalizácie, ktorá môže ohroziť ich lokálne hodnoty či miestne kultúrne dedičstvo.

Radový dom, 2012, Olot, Girona, Španielsko, Foto: Hisao Suzuki

Radový dom, 2012 (Olot, Girona, Španielsko), Foto: Hisao Suzuki

Ako porota zdôraznila: „Rafael Aranda, Carme Pigem a Ramon Vilalta sú dôkazom, že je možné skombinovať oboje. Krásnym a poetickým spôsobom nám ukazujú, že cesta nevedie cez alternatívu buď/alebo, ale že minimálne v oblasti architektúry môžeme ašpirovať na obsiahnutie oboch: s pevnými lokálnymi koreňmi a zároveň náručou otvorenou v ústrety podnetom z celého sveta.“

Materská škola El Petit Comte v spolupráci s J. Puigcorbé (Besalú, Girona, Spain, 2010),Foto: Hisao Suzuki

Materská škola El Petit Comte v spolupráci s J. Puigcorbé (Besalú, Girona, Spain, 2010),Foto: Hisao Suzuki

Múzeum Soulages v spolupráci s G. Trégouëtom (Rodez, Francúzsko, 2014), Foto: Hisao Suzuki

Múzeum Soulages v spolupráci s G. Trégouëtom (Rodez, Francúzsko, 2014), Foto: Hisao Suzuki

Kreatívny proces vedie architektov k detailnému objavovaniu miesta, jeho kontextu, príbehov, ktorými je presiaknuté, a následne vytvárajú nové priestory, ktoré sú pokračovaním tejto rozpravy. Architekti sa neboja používať rôzne moderné materiály vrátane zrecyklovanej ocele či plastov. Praktickou ukážkou je aj ich vlastné štúdio, ktoré sídli v bývalej zlievárni zo začiatku 20. storočia. Ich úspešnú tvorivú cestu naštartovala prvá cena v súťaži sponzorovanej španielskym ministerstvom verejných prác a urbanizmu v roku 1988. Navrhli vtedy maják v Punta Aldea ako typologickú esenciu. Táto práca predurčila ich smerovanie na dlhé roky dopredu.

Knižnica Sant Antoni – Joan Oliver, Senior centrum a záhrady Cándida Pérez (Barcelona, Španielsko, 2007)

Knižnica Sant Antoni – Joan Oliver, Senior centrum a záhrady Cándida Pérez (Barcelona, Španielsko, 2007), Foto: Hisao Suzuki

Architekti sú pravidelnými prispievateľmi výstav na Bienále architektúry v Benátkach, získali mnoho medzinárodných ocenení a svoje poznatky odovzdávajú ďalej prednášaním v Španielsku aj v zahraničí. V roku 2013 založili nadáciu RCR BUNKA na podporu spoločenského povedomia v oblasti architektúry, krajinárstva, umenia a kultúry.

Laboratóriá Barberí (Olot, Girona, Španielsko, 2008),Foto: Hisao Suzuki

Laboratóriá Barberí (Olot, Girona, Španielsko, 2008), Foto: Hisao Suzuki

Podklady: Pritzker Prize
Redakčná úprava: Mária Nováková

Foto: Hisao Suzuki, Javier Lorenzo Domínguez