image 77337 25 v3
Galéria(9)

Aj kachle sú dizajn: profil dizajnéra Michala Staška

Kachle? Čím už môžu byť zaujímavé? Najmä, aby dobre kúrili... Na Slovensku sa však čosi zmenilo. Aj keramické kachle sa môžu urobiť po novom bez toho, aby stratili silný náboj emócie. „Nostalgia bez sentimentálnosti“ – tak ocenila porota kozubové keramické kachle NOX, ktoré získali Národnú cenu za dizajn za rok 2015.

3 strana Stasko foto Alan Hyza
3 strana STARA SKOLA foto Erik Duris
3 strana Remix caffe Foto Erik Duris
2 strana LODENICA  foto Erik Duris
3 strana HORE Tuli 3k Foto Katarina Bell
3 strana PRAGA foto Erik Duris
1 strana Kachle NOX foto Erik Duris
1 strana Kachle NOX foto Erik Duris 1

Kachle pôsobia kompaktne, hoci sú zložené zo stavebnicových dielov – tie sa však ľahko skladajú a vyrábajú. Zvlnený povrch zväčšuje plochu na vyžarovanie tepla a zároveň znižuje prašnosť. Vo vrchnej časti sú malé priehlbinky, kam sa dajú uložiť rôzne predmety. Porota vyzdvihla aj vtipné detaily, premyslené technické riešenie, ako aj dobrý vzťah s rozmanitými typmi interiéru, čo im dáva komerčný potenciál. „Na takúto tému som dlho čakal, lebo ku keramike a k peciam vôbec mám blízky vzťah už od detstva,“ hovorí ich autor, renomovaný slovenský dizajnér Michal Staško. „Je to jedna z mála zákaziek, ktorá prišla za mnou, a to sa na Slovensku často nestáva.

Kozubové keramické kachle NOX získali Národnú cenu za produktový dizajn 2015; dizajn: Michal Staško, výrobca: Athenika, s. r. o., Piešťany.

Kozubové keramické kachle NOX získali Národnú cenu za produktový dizajn 2015; dizajn: Michal Staško, výrobca: Athenika, s. r. o., Piešťany.

Svoje práce si totiž väčšinou iniciujem sám. Bola to teda predzvesť, že by to mohlo byť zaujímavé. Pán Peter Purchart z piešťanskej firmy Athenika však s tým mal skúsenosť a rýchlo sme sa naladili na jednu frekvenciu. Na začiatku som bol prekvapený, aké veľké obmedzenia kachle prinášajú, no zároveň som pochopil, prečo sú produkty spojené s keramikou viac-menej rovnaké. Po naštudovaní koncepcie som teda pripravil niekoľko návrhov, a keďže Peter Purchart sa nebál ísť do istého experimentu, moje keramické kachle jednoducho prijal. Nasledoval intenzívny pracovný proces, ktorý si počas roka vyžiadal značnú dávku času a energie…“

Dizajn interiéru vodáckej kaviarne a reštaurácie Lodenice v Piešťanoch, 2014; dizajn: Michal Staško.

Dizajn interiéru vodáckej kaviarne a reštaurácie Lodenice v Piešťanoch, 2014; dizajn: Michal Staško.

Dizajn ako zisk

Veľa ľudí sa na Slovensku stále domnieva, že dizajn je len nezáväzná umelecká hra, ktorou si autori napĺňajú svoje rozmary. Postupne, ale čoraz zreteľnejšie sa táto skreslená predstava mení aj u nás, len to potrebuje ešte dlhší čas. Dizajn je totiž vo vyspelých krajinách už dávno silný nástroj priemyslu a hospodárstva, ale Slovenské centrum dizajnu ešte stále spadá pod rezort Ministerstva kultúry SR. „Ľudia by mali pochopiť, že dizajn nie je len dovezený prototyp nemeckého auta, ktorý sa u nás vyrobí, zatiaľ čo zisk smeruje do Nemecka,“ zdôrazňuje Michal Staško. „Možno ešte nemáme také úspešné firmy ako v Čechách, kde uznali, že tvrdá a systematická cesta dizajnu môže priniesť úspech na celosvetovej úrovni, ale pojem slovenský dizajn sa už začal ,skloňovať‘.

Za produkt 3k od Tuli, s. r. o., získal Michal Staško ocenenie Red Dot Design Award 2013. Red Dot Design Award je najvýznamnejšia produktová dizajnérska súťaž v Európe. Tuli je prvá firma, ktorá za produktový dizajn získala toto ocenenie – so slovenským dizajnom a slovenskou výrobou.

Za produkt 3k od Tuli, s. r. o., získal Michal Staško ocenenie Red Dot Design Award 2013. Red Dot Design Award je najvýznamnejšia produktová dizajnérska súťaž v Európe. Tuli je prvá firma, ktorá za produktový dizajn získala toto ocenenie – so slovenským dizajnom a slovenskou výrobou.

Aj na dôležitých miestach si konečne uvedomili, že ide o kreatívno-biznisovú tvorbu, s ktorou sa môžeme chváliť, a nemusíme len preberať taliansky, francúzsky, nemecký dizajn.“
Aj túto oblasť prečistila a naštartovala kríza. Keď sa zrazu prestali predávať výrobky, ktoré dovtedy išli na odbyt ako „teplé rožky“, trh si pýtal niečo nové, neopozerané. A tak výrobcovia začali zháňať dizajnérov. Dizajn sa postupne stáva súčasťou tvorby a inovácií. Podľa Michala Staška sa to odrazilo aj na úrovni tohtoročnej Národnej ceny za dizajn. „Súťaž naplno potvrdila, že sa v nej pravidelne ukazujú lídri v danej oblasti, a to aj v širšom výbere prác. Keďže poznám zákulisie tvorby dizajnu na Slovensku, viem oceniť to veľké množstvo práce, ktoré je za jednotlivými návrhmi.

Návrh interiéru Remix Club Caffé & Bar v Piešťanoch, 2015; dizajn: Michal Staško.

Návrh interiéru Remix Club Caffé & Bar v Piešťanoch, 2015; dizajn: Michal Staško.

Rozhoduje žena

Kedysi sa remeselný fortieľ dedil z generácie na generáciu a produkty vznikali často aj roky. Dnes už na to nie je čas. Výrobok treba dodať čo najrýchlejšie na trh – a ten sa často riadi aj nevyspytateľnými zákonitosťami módy. Ako si však pritom zachovať nadčasovosť? „Mám lakmusový papierik, čo ma nikdy nesklamal,“ odpovedá Michal Staško. „A to je ženské publikum, ktoré má na dané veci bezprostrednú reakciu. Ženy sú oproti mužom oveľa emotívnejšie, a tak mám od nich okamžitý výstup. Prinajmenšom sa dozviem, či idem dobrou cestou. Asi je to aj preto, že ženy sú oveľa viac atakované módou, a preto vedia rýchlejšie zareagovať. Aj pri kachliach som chcel, aby boli červené, lebo som vedel, že farbu vyberajú ženy, a tá musí byť energická a priateľská.“

Dizajn barových stoličiek s názvom Stará škola, 2014; dizajn: Michal Staško, výrobca: K-Ten Turzovka, s. r. o.

Dizajn barových stoličiek s názvom Stará škola, 2014; dizajn: Michal Staško, výrobca: K-Ten Turzovka, s. r. o.

Aj spoločnosť Tuli svojimi výrobkami sleduje aktuálne trendy, ale zároveň nezabúda na ich trvanlivejšiu platnosť. Pred časom oslovila Michala Staška s cieľom vytvoriť variabilnú textilnú hračku. Dizajnér sa nechal inšpirovať narodením svojej dcéry a vznikla originálna hračka, ktorá v roku 2013 získala cenu v prestížnej medzinárodnej dizajnérskej súťaži Red Dot Design Award. „Stále si za tým stojím a dokonca som príjemne prekvapený, akú zaujímavú vec sme priniesli do života,“ spomína dizajnér. „V živote každého kreatívca sú rôzne obdobia: menej či viac kreatívne – v tomto prípade to však celkom vyšlo.“

Návrh dizajnu čalúneného hojdacieho kresielka Praga, 2013; dizajn: Michal Staško; výrobca: Krošlák, s. r. o., Nitrianska Blatnica; rozmery: dĺžka 105 cm, šírka 73 cm, výška 90 cm.

Návrh dizajnu čalúneného hojdacieho kresielka Praga, 2013; dizajn: Michal Staško; výrobca: Krošlák, s. r. o., Nitrianska Blatnica; rozmery: dĺžka 105 cm, šírka 73 cm, výška 90 cm.

Hľadanie príbehu

Tvorivý záber Michala Staška je široký – od stoličky po tvorbu kaviarenského interiéru, od hračky až po kachle. Jeho návrhy majú viacero úrovní významov a funkcií, ale aj vtipný nádych a rozmer príbehovosti. „Dizajn je najmä o inováciách a nových pohľadoch na vec a o to sa snažím aj vo svojich návrhoch,“ hovorí Staško.

Michal Staško (1972)
Slovenský dizajnér, ktorý sa špecializuje na produktový a priemyselný dizajn, interiérovú tvorbu a nábytok, dizajn v architektúre. V roku 1996 absolvoval vysokú školu výtvarných umení v Bratislave (ateliér dizajnu), zrealizoval viacero výstavných prezentácií na Slovensku i v zahraničí. K jeho najvýznamnejším oceneniam patrí Red Dot Design Award 2013 (ocenenie v kategórii produktový dizajn – za produkt 3k od Tuli, s. r. o.), Krištáľové krídlo za rok 2013 (laureát v kategórii výtvarné umenie) a Národná cena za dizajn 2015 za produkt kozubové keramické kachle NOX (výrobca Athenika, s. r. o., Piešťany). Je členom architektonického ateliéru a11.

text: Ľudovít Petránsky

foto: Erik Ďuriš

Článok bol uverejnený v časopise ASB.