Čo plánujú primátori: Richard Rybníček (Trenčín)
Galéria(1)

Čo plánujú primátori: Richard Rybníček (Trenčín)

Koncom novembra minulého roka malo Slovensko opäť príležitosť rozhodnúť o vedení samospráv. Volili sme poslancov, starostov a primátorov, ktorí budú najbližšie štyri roky bezprostredne ovplyvňovať naše životy. Rozhodli sme sa v našom dvojdielnom seriáli opýtať práve nových primátorov, aké majú vízie a ako ich chcú realizovať, ako vidia budúcnosť miest. Robíme tak s nádejou, že na konci volebného obdobia si budete môcť otvoriť náš časopis a bilancovať.

Trenčín patril v minulosti k oblastiam s vysokou mierou investícií vo svojom regióne. Aké sú podporné mechanizmy na zvýšenie investícií, ktoré zároveň slúžia aj ako nástroj zvyšovania zamestnanosti, a aké sú najdôležitejšie rozvojové aktivity vyplývajúce z územného plánu mesta?
Z pohľadu nielen platného územného plánu mesta, ale aj aktuálne spracovávaného je jednoznačne najdôležitejším rozvojovým územím z hľadiska investícií priemyselná zóna na Bratislavskej ulici (tzv. priemyselný park). Celé územie má rozlohu približne 117 hektárov a aktuálne na ňom prebieha v prvom rade výstavba závodu na výrobu LCD obrazoviek ako strategická investícia s podporou MH SR.

Ako výrobno-obslužná zóna (vedecko-technologický park) je definované územie v Belej, v blízkosti obchodnej zóny na tomto území. Menšie výrobno-obslužné zóny sa nachádzajú v mieste dnešných priemyselných areálov (Merina, Trens, Old Herold, Kasárenská, VOP). Výrobný areál bývalej Ozety má v spracovávanom ÚPN nové funkčné využitie ako polyfunkčná zóna s administratívou, vybavenosťou, bývaním a podobne.
Za dôležitý krok v rámci vytvárania priaznivého podnikateľského prostredia považujem zintenzívnenie dialógu s podnikateľmi. Budem hľadať spôsob, ako rozvinúť komunikáciu so Slovenskou obchodnou a priemyselnou komorou a spolu s ňou prijímať kľúčové rozhodnutia.

Doprava v slovenských mestách patrí k najviac skloňovaným problémom mestskej infraštruktúry. K neuralgickým bodom Trenčína navyše patrí neexistencia druhého cestného mosta. Aká je aktuálna situácia s dopravou v Trenčíne a s výstavbou druhého mosta?

Výstavba druhého cestného mosta je najväčšou prioritou mesta. Na jeho stavbu je vydané stavebné povolenie a jeho investorom je štát prostredníctvom Slovenskej správy ciest IVSC Žilina. Táto očakávaná investícia zásadným spôsobom ovplyvní, aj keď celkom nevyrieši, dopravnú situáciu v meste. Doprava vedúca zo Zámostia na Juh by mala viesť výhradne cez nový cestný most, čo výrazne odľahčí dopravu na komunikáciách v centre mesta. Už začiatkom roka 2010 bol vyhlásený tender na jeho realizáciu, ktorý ale Úrad pre verejné obstarávanie zrušil. Keďže sa očakáva, že výstavba potrvá dva roky, mesto Trenčín ešte v roku 2008 požiadalo investora, aby začal s najkritickejšími objektmi stavby, ktoré by už v prvej fáze čiastočne zmiernili súčasnú nepriaznivú dopravnú situáciu. Nový cestný most bude zároveň súčasťou 1. etapy Juhovýchodného obchvatu mesta, ktorý zabezpečí dopravné prepojenie najväčšieho sídliska Juh so severnou stranou mesta, teda v smere na Žilinu.

Na nedávnom zasadaní mestského zastupiteľstva ste predložili správu o zlom stave financií mesta. Aké sú príčiny tohto stavu a akými prostriedkami chce mesto ozdraviť finančnú politiku?
V tejto chvíli sme v rozpočtovom provizóriu. Urobíme všetko pre to, aby sme mesto nezadlžovali. Nezaručujeme však, že nepristúpime v tomto roku k prekleňovacím úverom. Isté je, že sa bude tvrdo šetriť. Záväzky mesta sú totiž také obrovské, že budú mať dlhodobý vplyv na peňažné toky. Viac nám ukážu záverečné výstupy z troch auditov, ktoré v tomto období prebiehajú na mestskom úrade – právneho, ekonomického a procesného. Ich výsledky by mali byť známe koncom februára. A tie nám dajú jasný signál na prijatie konkrétnych úsporných opatrení vrátane reštrukturalizácie mestského úradu. 

Mesto Trenčín nemá Útvar hlavného architekta, ale Útvar architektúry a územného plánovania. Aké má kompetencie?

Kompetencie spočívajú najmä vo vydávaní všetkých stanovísk, nevyhnutných na akékoľvek úkony v zmysle stavebného zákona. Tieto stanoviská sú komplexné, s podmienkami aj z oblasti životného prostredia, dopravy, stavebného poriadku a zelene. Útvar architektúry a územného plánovania po odbornej stránke zabezpečuje spracovanie ÚPP a ÚPD prostredníctvom osoby odborne spôsobilej na ich obstarávanie, je koncepčným pracoviskom pre územné plánovanie, dopravu, zeleň, zabezpečuje a spravuje všetky geografické informačné systémy, konzultuje a usmerňuje investorov. Vzhľadom na zatiaľ platnú štruktúru však nemá kompetencie na projekčnú činnosť na poli urbanizmu.

Má Trenčín problémy s takzvanými čiernymi stavbami? Ako ich mesto sankcionuje?

Mesto Trenčín rieši tieto čierne stavby podľa stavebného zákona. Zamestnanci stavebného úradu najčastejšie riešia nepovolené drobné stavby a nepovolené zmeny stavieb. Ak stavebný úrad zistí, že stavba bola postavená bez stavebného povolenia alebo v rozpore s ním, začne z vlastného podnetu konanie a vyzve vlastníka stavby, aby v určenej lehote predložil doklady o tom, že dodatočné povolenie nie je v rozpore s verejnými záujmami chránenými stavebným zákonom. Ak vlastník stavby požadované doklady nepredloží v určenej lehote alebo ak sa na ich podklade preukáže rozpor stavby s verejným záujmom, stavebný úrad nariadi odstránenie stavby. Sankcie za uskutočnenie stavieb bez povolenia ukladá stavebný úrad podľa § 105  a §106 stavebného zákona.

(pet)
Foto: MsÚ Trenčín

Článok bol uverejnený v časopise ASB.