Čo plánujú primátori: Richard Raši (Košice)
Galéria(2)

Čo plánujú primátori: Richard Raši (Košice)

V minulom čísle časopisu sme oslovili prvú časť primátorov krajských miest – na naše otázky reagovali primátori Bratislavy, Trnavy, Nitry a Trenčína. V tomto čísle v ich spovedaní pokračujeme v smere od západu na východ. Na konci volebného obdobia v roku 2014 bude možno zaujímavé si tieto rozhovory pripomenúť a bilancovať – čo z vízií, predstáv a sľubov nových primátorov sa stalo skutočnosťou a čo nie. 

Do akej miery zasiahli Košice výrazné úsporné opatrenia v oblasti investícií, iniciovaných mestom? Aká je v tomto smere situácia v stavebnom segmente?
V minulom roku muselo vedenie mesta Košice a poslanci mestského zastupiteľstva až sedemkrát meniť programový rozpočet mesta na rok 2010. S problémom dramatického výpadku podielových daní zápasili v minulom roku vo všetkých mestách a obciach na Slovensku. Na druhej strane v Košiciach sa možno citeľnejšie prejavil v porovnaní s inými krajskými mestami na Slovensku v nižšom počte a objeme zrealizovaných investícií. Z  informácií, ktorými som disponoval ešte pred komunálnymi voľbami od konkrétnych záujemcov o investovanie v našom meste vyplývalo, že sa na radnici nestretali s dostatočným záujmom a dynamickým ústretovým prístupom, ktorý by motivoval investorov, aby mali záujem nielen investovať, ale aby svoj záujem aj reálne naplnili. Nové vedenie mesta Košice považuje za jednu zo svojich prioritných úloh úplne zmeniť vzťah k potenciálnym domácim aj zahraničným investorom.

Nepomôže aspoň čiastočne v tomto smere čerpanie z eurofondov?
Čiastočne áno. Realizujeme projekty rekonštrukcií a zatepľovania objektov z eurofondov, napríklad škôl a sociálnych zariadení, ale ak chceme hovoriť o skutočne dynamickom rozvoji mesta, potrebujeme viac takých investícií, akým je obchodné a zábavné centrum Aupark, ktoré má byť dokončené v Košiciach na jeseň tohto roka. Vytvorí pre obyvateľov Košíc a okolia 800 nových pracovných miest a 1 100 nových parkovacích miest. Presne do týchto segmentov chceme orientovať prílev investícií do Košíc – investícií generujúcich nové pracovné príležitosti a budujúcich parkovacie domy.

Aké sú najdôležitejšie rozvojové aktivity vyplývajúce z územného plánu mesta?
Najvýznamnejšie plánované aktivity súvisia s realizáciou investičných projektov v hodnote presahujúcej 60 miliónov eur, ktoré sa majú čerpať z regionálneho operačného programu v rámci projektu Košice – európske hlavné mesto kultúry 2013. Žiaľ, v doterajšom procese architektonických súťaží došlo v jednotlivých fázach k pochybeniam, ktoré spôsobujú vážne zdržanie a neočakávané komplikácie. Ukazuje sa, že bývalé vedenie mesta nevenovalo dostatočnú pozornosť zadaniam projektov a procesu ich odsúťaženia. Nové vedenie mesta je v dôsledku toho pod veľkým tlakom a musí venovať prioritnú pozornosť tomu, aby sa podarilo obrazne povedané zachrániť, čo sa ešte zachrániť dá. Vytvorili sme tím odborníkov a na jeho prácu dozerajú priamo obaja viceprimátori, ktorí si rozdelili svoje kompetencie.

Ako sa mesto pripravuje ma Majstrovstvá sveta v ľadovom hokeji 2011?
Vytvorili sme pozíciu splnomocnenca primátora mesta Košice pre MS 2011, ktorý zriadil odborné sekcie. Ich činnosť systematicky riadi a koordinuje v súčinnosti s odbornými pracovníkmi magistrátu. Ide o oblasti dopravy, bezpečnosti, kultúry a propagácie a masmédiá. Za absolútnu prioritu mesta v súvislosti s prípravami a organizáciou MS 2011 považujeme zvládnutie bezpečnosti a dopravy v meste. V Steel Aréne sa síce môžu hrať počas majstrovstiev sveta kvalitné a zaujímavé duely, ale ak sa vyskytnú problémy v uliciach, prestížne športové podujatie nebude úspešné.

Spomínali ste dopravu, ktorá v slovenských mestách patrí k najviac skloňovaným problémom. Aká je aktuálna situácia s dopravou v Košiciach, ale i s parkovaním a aké sú plány na zlepšenie daného stavu?
Ako najvážnejší problém vnímajú Košičania problém nedostatku parkovacích miest. V centre mesta ide rádovo o 2 000 chýbajúcich miest, na veľkých okrajových sídliskách nám chýbajú ďalšie stovky vhodných miest na parkovanie. Som preto rád, že v tomto roku čiastočne – aspoň čo sa týka centrálnej mestskej zóny – pomôžu zmierniť negatívne dopady tohto problému spomenuté nové parkovacie miesta v podzemnom dvojpodlažnom parkovisku v Auparku a v novom parkovacom dome pri Steel Aréne. V širšom centre mesta máme vytypované ďalšie tri lokality, vhodné na výstavbu nových parkovacích domov. Podľa našich informácií už bývalé vedenie mesta registrovalo záujem investorov o tieto projekty, ale k dohode nedošlo. Určite budeme v tomto smere osobitne aktívni. O to isté sa snažíme aj v projekte Košického integrovaného dopravného systému, ktorý by významne odľahčil dopravu v centre mesta, zrýchlil prejazd a zjednodušil dostupnosť cestujúcim. Odborníci ho hodnotia ako originálny v rámci krajín strednej a východnej Európy.

Ako sa riešia kompetencie útvaru hlavného architekta a ako sa zúčastňuje na urbanistickom rozvoji alebo aj panoráme mesta?
V minulosti sa viaceré odborné stanoviská hlavného architekta mesta Košice a jeho úradu nerešpektovali. Výsledkom sú stavby, respektíve architektonické riešenia, ktoré architekti nehodnotia pozitívne. Naopak, považujú ich za veľmi zlé, nekoncepčné, nehodiace sa do daného prostredia. Stavebné úrady v niektorých prípadoch jednoducho nebrali do úvahy odborné pripomienky. Stávalo sa dokonca, že stavby sa povoľovali aj v rozpore s územným plánom mesta. Tento stav musíme zmeniť. Nesmie sa stať, tak ako napríklad na Podhradovej, že sa povolí projekt, ktorý jednoznačne vedie k nežiaducemu zahusťovaniu zástavby. Bez konzultácie s dotknutými občanmi, bez rešpektovania petície proti projektu, ktorý skomplikuje už aj tak dosť komplikovanú situáciu v danej lokalite.

Majú Košice problémy s tzv. čiernymi stavbami? Ako ich mesto sankcionuje?
Čierne stavby sú celoslovenským problémom, aj dostatočne medializovaným, takže azda nikto nepochybuje o tom, že je potrebné upraviť príslušnú legislatívu spôsobom, ktorý umožní efektívnejšie zasahovať proti majiteľom čiernych stavieb. Súdne prieťahy, využívanie právnických kľučiek a dlhodobo neriešené konkrétne prípady nie sú dobrou vizitkou, vystavenou štátnej a verejnej správe.

(pet)
Foto: Magistrát mesta Košice

Článok bol uverejnený v časopise ASB.