Čo plánujú primátori: Jozef Dvonč (Nitra)
Galéria(2)

Čo plánujú primátori: Jozef Dvonč (Nitra)

Koncom novembra minulého roka malo Slovensko opäť príležitosť rozhodnúť o vedení samospráv. Volili sme poslancov, starostov a primátorov, ktorí budú najbližšie štyri roky bezprostredne ovplyvňovať naše životy. Rozhodli sme sa v našom dvojdielnom seriáli opýtať práve nových primátorov, aké majú vízie a ako ich chcú realizovať, ako vidia budúcnosť miest. Robíme tak s nádejou, že na konci volebného obdobia si budete môcť otvoriť náš časopis a bilancovať.

Aj Nitru zasiahli výrazné úsporné opatrenia a údajne sa tam nechystajú veľké investície iniciované mestom. Platí tento útlm investícií pre všetky sféry, a teda aj pre stavebníctvo? Nepomôže aspoň čiastočne čerpanie eurofondov?
Úsporné opatrenia sa vykonávajú najmä z dôvodu výpadku príjmov mesta z podielových daní. Aj napriek tomu sa v Nitre počas posledných štyroch rokov zrealizovalo takmer 550 investičných akcií. Do mesta plynuli investície z eurofondov, podporovali sme kultúrny a spoločenský život, sociálnu oblasť, školstvo i šport. V Nitre je na rok 2011 schválený úsporný rozpočet, plánované je dokončenie začatých investícií a príprav projektových dokumentácií na investície v ďalších rokoch. Prebiehajú rokovania s investormi na zabezpečenie výstavby cestou verejno-súkromného partnerstva – týka sa to dostavby areálu mestského kúpaliska na Sihoti, opráv miestnych komunikácií, dostavby futbalového štadióna FC Nitra, obnovy lanovky na Zobor a rekonštrukcie námestia s tržnicou na Jurkovičovej ulici na Klokočine. V rámci realizácie  projektov s podporou Európskej únie budeme rekonštruovať ZŠ Topoľovú a Azylový dom a v rámci novej výstavby zrealizujeme kompostáreň a časť plánovaných cyklotrás.

Aké sú najdôležitejšie rozvojové aktivity vyplývajúce z územného plánu mesta?

Nový územný plán mesta, ktorý bol schválený v máji 2003, vytvára predpoklady na posilnenie mesta ako nadregionálneho centra. Návrh tejto koncepcie vychádzal z demografickej prognózy do roku 2020. V etape návrhov sú územné plány Kyneku, Šúdolu a Párovských hájov, ktoré by mali slúžiť prevažne na individuálnu bytovú výstavbu. Objekt bývalého pivovaru by mal po dokončení spĺňať parametre novej štvrte s hotelom, s polyfunkčným zameraním a administratívou. Priestor bývalých kasární pod Zoborom by mal byť po schválení nového územného plánu sprístupnený na spoločensko-rekreačné využitie. Na dotvorenie jedného z najvýznamnejších urbanistických priestorov v rámci centrálnej mestskej zóny, Svätoplukovho námestia, má mesto 39 návrhov od renomovaných architektov. 

Dopravná infraštruktúra v slovenských mestách patrí k najviac skloňovaným problémom a v prípade Nitry to nie je inak. Aká je aktuálna situácia s dopravou v Nitre a s parkovaním? Aké sú plány na zlepšenie daného stavu?

V rámci ďalšieho rozvoja mesta plánujeme výstavbu parkovacích domov, ktoré sa budú realizovať s finančnou podporou investorov. Doriešenie problematiky parkovania v meste v centrálnej mestskej zóne a na sídliskách je v ďalších štyroch rokoch prioritou, aj keď v centre mesta je 1 100 nových parkovacích miest v Obchodnom centre Mlyny. Rýchlostná komunikácia R1, ktorá by mala byť dokončená v septembri tohto roka, by mala významným spôsobom odľahčiť dopravné zaťaženie v Nitre. Doprave v Nitre by tiež mal pomôcť malý južný obchvat, s prepojením komunikácií Dlhá – Novozámocká. Pokračovať budeme v spriechodňovaní dopravy – pravé a ľavé odbočenia a riadenie križovatiek inteligentným dopravným systémom. Prioritou je aj posilnenie mestskej hromadnej dopravy a uvedenia nového mosta na Slančíkovej ulici do prevádzky..

Ako sú riešené kompetencie Útvaru hlavného architekta a ako sa zúčastňuje na urbanistickom rozvoji, ale aj tvorbe panorámy mesta?
Útvar hlavného architekta zabezpečuje činnosti súvisiace s obstarávaním, prerokovaním a udržiavaním aktuálneho stavu územnoplánovacej dokumentácie prostredníctvom odborne spôsobilých osôb podľa stavebného zákona. Útvar tiež zabezpečuje tvorbu a aktualizáciu geografického mestského informačného systému, ktorého súčasťou sú podsystémy parciálnych informačných systémov – kataster nehnuteľností, územný plán mesta a územné plány zón, doprava, technická infraštruktúra, digitálna technická mapa, životné prostredie a územno-organizačné členenie mesta. Útvar zabezpečuje vypracovanie koncepčných materiálov a rozvojových projektov vyplývajúcich z osobitných predpisov, týkajúcich sa rozvojových programov na miestnej úrovni v oblasti ochrany a tvorby životného prostredia, ochrany prírody a tvorby krajiny technickej a dopravnej infraštruktúry, odpadového hospodárstva, ochrany ovzdušia, energetiky, poskytuje stanoviská k investičnej činnosti v meste, vypracováva územnoplánovacie informácie, zabezpečuje a vypracováva architektonické a ideové štúdie pre potreby mesta.

Má Nitra problémy s takzvanými čiernymi stavbami? Ako ich mesto sankcionuje?
Ak stavebný úrad zistí, že stavba bola postavená bez stavebného povolenia alebo v rozpore s ním, začne konanie a vyzve vlastníka stavby, aby v určenej lehote predložil doklady o tom, že povolenie nie je v rozpore s verejnými záujmami, v rozpore so zákonom, a najmä s cieľmi a zámermi územného plánovania a osobitnými predpismi. Ak bola stavba začatá bez právoplatného stavebného povolenia, ktoré už bolo vydané, stavebný úrad posúdi súlad stavby s verejnými záujmami na základe záväzných stanovísk podľa §140b stavebného zákona a podkladov predložených v stavebnom konaní, priestupok prerokuje a udelí sankcie. 

(pet)
Foto: MsÚ Nitra

Článok bol uverejnený v časopise ASB.