Čo plánujú primátori: Igor Choma (Žilina)
Galéria(2)

Čo plánujú primátori: Igor Choma (Žilina)

V minulom čísle časopisu sme oslovili prvú časť primátorov krajských miest – na naše otázky reagovali primátori Bratislavy, Trnavy, Nitry a Trenčína. V tomto čísle v ich spovedaní pokračujeme v smere od západu na východ. Na konci volebného obdobia v roku 2014 bude možno zaujímavé si tieto rozhovory pripomenúť a bilancovať – čo z vízií, predstáv a sľubov nových primátorov sa stalo skutočnosťou a čo nie.

Do akej miery zasiahli Žilinu výrazné úsporné opatrenia v oblasti investícií iniciované mestom. Nepomôže aspoň čiastočne v tomto smere čerpanie eurofondov?
Mesto sa v oblasti  vlastných investícií musí riadiť vývojom príjmovej časti rozpočtu. Prednostne musí riešiť základnú údržbu a prípadné havarijné stavebnotechnické stavy na svojich objektoch. Investície iných investorov bude podporovať pokiaľ budú v súlade s územným plánom mesta. Čerpanie eurofondov je, samozrejme, prínosom najmä v oblasti technickej infraštruktúry, školských stavieb a ekológie.

Aké sú najdôležitejšie rozvojové aktivity vyplývajúce z územného plánu mesta?

Jednoznačnou prioritou nového územného plánu je riešenie dopravy vo vzťahu k pokračovaniu výstavby diaľničnej siete. Prebieha pripomienkové konanie k návrhu územného plánu mesta a snahou je schváliť ho čo najskôr. Návrh  územného plánu však rieši aj rozvoj obytných zón a plôch pre individuálnu bytovú výstavbu.

Aká je aktuálna situácia s dopravou v Žiline, ale i s parkovaním a aké sú plány na zlepšenie daného stavu?
Téma dopravnej infraštruktúry je limitovaná schválením územného plánu. Len na základe určenia definitívnych riešení schválených ministerstvom dopravy a harmonogramu realizácie výstavby sa bude dať postupne riešiť tranzitná doprava. Organizáciu dopravy v meste a parkovanie pre najbližšie obdobie rieši odbor dopravy mestského úradu v spolupráci so správcami komunikácií, dopravnou a mestskou políciou a parkovacou spoločnosťou. Zámerom pre centrum mesta je prehodnotiť a obmedziť výnimky na parkovanie v mestskej pamiatkovej rezervácii. Okrem toho mesto rozbieha veľmi úzku spoluprácu so Žilinskou univerzitou, pretože chcú spoločne spracovať dopravný generel mesta. Zámerom radnice je začať budovať taký systém statickej a dynamickej dopravy v meste, ktorý by mohol byť vzorom aj pre ostatné mestá SR.

Ako sa riešia kompetencie útvaru hlavného architekta a ako sa zúčastňuje na urbanistickom rozvoji, ale aj panoráme mesta?
Kompetencie útvaru hlavného architekta mesta sú nezmenené a hlavnou náplňou je obstarávanie územnoplánovacej dokumentácie, dohľad nad jej dodržiavaním, vyjadrovanie sa k stavebnej činnosti od investičného zámeru po realizáciu stavieb, čo má priamy dosah na urbanistický rozvoj mesta.

Do stredu mesta prišli kontroverzné nákupné centrá – Aupark a Mirage. Ako ich prijal organizmus mesta a samotní obyvatelia?
Výstavba Auparku a Mirage je neukončená.  Kolaudácia Auparku je v kompetencii Krajského stavebného úradu v Žiline a pre posledné objekty Mirage prebieha stavebné konanie. Organické prepojenie objektov, ktorých hmota sa stáva dominantnou v danom priestore, je dlhodobejším procesom a otázka ich prijatia verejnosťou sa bude dať zodpovedne  vyhodnotiť asi len prieskumom verejnej mienky. Naša doterajšia skúsenosť s názormi občanov mesta nedáva jednoznačnú odpoveď.

Má Žilina problémy s tzv. čiernymi stavbami? Ako ich mesto sankcionuje?
Čierne stavby sú súčasťou stavebnej činnosti v Žiline rovnako ako aj inde na Slovensku. Posudzovanie toho, čo je čierna stavba, rieši stavebný zákon. Z hľadiska zákona čiernou stavbou je neohlásené zateplenie obvodového plášťa budovy rovnako ako výstavba budovy s niekoľkými podlažiami. Sankcie za nepovolené stavby sa pohybujú od finančnej pokuty v rôznej výške až po odstránenie nepovolenej stavby. V súčasnosti stavebný úrad rieši niekoľko takýchto stavieb.

(pet)
Foto: MsÚ Žilina

Článok bol uverejnený v časopise ASB.