Balansovanie na hrane (i za ňou): Keď je ornament zločin
Galéria(6)

Balansovanie na hrane (i za ňou): Keď je ornament zločin

Čiara medzi akceptovateľnou ozdobnosťou a gýčom často vedie kľukato a môže byť veľmi nejasná. Nie všetko v architektúre musí vyplývať len z účelnosti a funkcie. Ornament ani ozdobnosť nemusia byť zločinom a siahnuť sa dá po nich aj s vkusom. Vo svojom okolí však nachádzame azda až priveľa príkladov, ktoré sú už za čiarou celkom zreteľne.


Lučenské dvojičky a ich okolie. V snahe čo najintenzívnejšie vstrebať atmosféru tohto stavebného počinu sme si sadli v parteri na kávu a nechali sme na seba pôsobiť túto presilu ozdobnosti, v ktorej sa miesi pokus vystavať si viacposchodový pomník s nie veľmi vydarenými citáciami maďarskej organiky.

Káva chutila a napodiv sme zistili, že ľudia si dvojičky obľúbili a budovy aj okolie žijú čulým ruchom. Nedá nám v tejto súvislosti nespomenúť opačný protipól – mnoho architektonicky prelomových manifestov a nových i čistých konceptov síce našlo pozitívny ohlas u odbornej kritiky, no dodnes zívajú prázdnotou.

Na mieste je tu však aj otázka, nakoľko treba vychádzať užívateľovi v ústrety a nakoľko ho architektúrou kultivovať. Extrémy tu asi nevedú k výsledku. Ak architekt poskytne užívateľovi nestráviteľné množstvo nových priestorotvorných podnetov, môže ho úplne odradiť. A otrocky slúžiť vkusu širokej verejnosti by, ako všetci cítime, architekt určite nemal.

Kasíno San Pellegrino v Taliansku (1907) od architekta Squadrelliho a staviteľa Mazzocchiho je príkladom azda najprepiatejšieho eklektizmu, ktorý je pre zlatú éru začiatku 20. storočia, keď vzniklo, celkom príznačný. Presila ozdôb však, paradoxne, vôbec neprekáža.

Kúpeľné kasíno európskej smotánky s preslávenou tančiarňou ani inak vyzerať nemohlo. Jeho čarovné pôsobenie umocňuje pocit, že aj keď je už pomerne dlho mimo prevádzky, návštevník v tichu a nehybnosti akoby stále vnímal tóny živej hudby, šum saténu a stopy rafinovaných parfumov.



Telenovela, knižná edícia Harlekýn, porcelánový barón v nonšalantnom úklone, marcipánová torta, pamätníček jemnocitnej adolescentky, výklad darčekovej predajne?

V tomto prípade treba radšej dúfať, že architekta tento hrdý slovenský staviteľ z procesu návrhu stavby vynechal.

Martina Jakušová
Foto: Jaga, Martina Jakušová