Anketa: Trendom vo svete okien je úspornosť
Galéria(13)

Anketa: Trendom vo svete okien je úspornosť

Pri výbere okien a tieniacej techniky si treba všímať mnoho faktorov, no na prvom mieste by mali byť určite tepelnoizolačné faktory, kvalita a funkčnosť. Ponuka farieb a dizajnu je veľká a fantázii sa medze nekladú. Novinkou v tejto oblasti je nová norma, zaoberajúca sa montážou okien – odborná verejnosť ju prijíma pozitívne. Verí, že na jej základe sa podarí odsunúť do úzadia firmy, ktoré okná montujú nesprávnym spôsobom.

Okná a žalúzie sú významným funkčným, ale aj estetickým prvkom exteriéru a interiéru. Aké novinky v materiálovom riešení a v dizajne čakajú klientov v tomto roku?


Dušan Majer,
riaditeľ spoločnosti
Makrowin, s. r. o.

D. Majer: Trend je jasný – vzhľadom na zvyšovanie cien energií sú najžiadanejšie energeticky úsporné okná. Postupne sa sprísňujú normy pre okná (maximálna Uw hodnota okna) a požiadavky na ich správne zabudovanie. Okrem toho sa vďaka použitiu novej generácie lazúr podstatne predlžuje životnosť povrchovej úpravy drevených okien. Tieto skutočnosti mnohým zákazníkom umožnia zmeniť názor na drevené okná a ich životnosť.

Jaroslaw Klak,
manažér predaja spoločnosti OKNOPLAST-Group

J. Klak: Každoročne sa snažíme priniesť na trh technické inovácie a kladieme tiež dôraz na estetiku našich výrobkov. V minulom roku sme do predaja zahrnuli rad okien určených pre nízkoenergetické domy. Našou špecialitou je okno so zaobleným krídlom z vnútornej strany – na tento tvar máme patent v rámci celej Európskej únie. Na novom type okna sa pracuje, na trh by sme ho chceli priniesť koncom tohto roka.
P. Suchánek: Našou špecialitou je profilový systém s vysokou energetickou efektívnosťou, nadpriemernými tepelnoizolačnými a zvukovoizolačnými vlastnosťami. Na trh sme ho uviedli v roku 2008. Tento rok chystáme významné rozšírenie tohto produktového radu, okrem iného nový systém vchodových dverí (vhodných aj pre pasívne domy), a zdvíhavo-posuvných dverí (až do rozmeru 10 m) a podobne.


Ing. Dušan Matejov,
konateľ spoločnosti
HUECK SYSTEM, s. r. o.

D. Matejov: Okrem štandardných profilov sa orientujeme aj na okná s atypickými dizajnovými kontúrami. Snažíme sa ponúkať čo najštíhlejšie profily, aby sme zabezpečili maximálnu priepustnosť svetla. Rozšírili sme tiež ponuku povrchových úprav profilov, klienti si môžu vybrať rôzne farby, štruktúry a vzory imitujúce rozličné materiály. Farebné povrchové úpravy (okrem eloxovaných) sú na báze práškových vypaľovaných farieb.


Andrea Kúdelová,
vedúca divízií obchod, marketing,
expanzia v spoločnosti K-system, spol. s. r. o.

A. Kúdelová: Aktuálnym trendom v tieniacej technike sú exteriérové žalúzie z ušľachtilých kovových materiálov. Moderné sú aj vodiace mechanizmy ukryté do bočných vodiacich líšt. Novinkou je exteriérová žalúzia so zabudovanými senzormi v celotieniacom vyhotovení bez vyťahovacej pásky, ktorá automaticky zastaví pri náraze na prekážku. V súčasnosti sú v interiéri obľúbené žalúzie a rolety z prírodných materiálov, ako je bambus, drevo a textil. 


Ing. Ondřej Fridrich,
marketingový manažér
spoločnosti Deceuninck

O. Fridrich: Zákazníci môžu tento rok očakávať množstvo noviniek v oblasti okien. Ich prehliadka sa konala koncom marca na veľtrhu Fensterbau/Frontale v nemeckom Norimbergu. Všeobecne však tento rok prinesie najmä produkty s neustále sa zlepšujúcimi tepelnoizolačnými parametrami, naša spoločnosť nebude výnimkou. Tento rok sme pripravili novinku – energeticky úsporný okenný systém bez využitia drahej tepelnej výplne profilu.

Igor Dúbravec,
riaditeľ spoločnosti
REYNAERS SYSTEMS, s. r. o.

I. Dúbravec: Efektívnym riešením na slnečnej ochrany interiéru je tieniaca technika aplikovaná v exteriéri pred sklenou výplňou. Klient si môže vybrať z pevných alebo motoricky ovládaných lamiel rôznych tvarov a spôsobov uchytenia do fasády. Novinkou sú fotovoltické panely a posuvné tieniace panely s maximálnou výškou 3 m a hmotnosťou 100 kg, ktoré môžu byť 1-, 2- alebo 3-koľajnicové s krytými vodiacimi lištami.

Mgr. Marek Kráľ,
generálny riaditeľ spoločnosti INCON, spol. s. r. o.

M. Kráľ: Noviniek na trhu s oknami je veľa a pre klienta je niekedy ťažké rozlíšiť či ide o marketingový ťah, alebo o reálny prínos k vyššej kvalite. Podstatnou zmenou na trhu je väčšia dostupnosť okien v energetickej triede A, ktorú možno dosiahnuť použitím kvalitných materiálov klasickej konštrukcie (napr. 6-komorový plastový profil so stavebnou hĺbkou 76 mm v kombinácii s trojsklom s antikorovým rámikom), čo je navyše v porovnaní s inými riešeniami ekonomicky výhodné.


Jaroslav Greš-Vaľa,
majiteľ spoločnosti
Anavek, spol. s. r. o.

J. Greš-Vaľa: Noviniek na tento rok sme pripravili viacero, v sortimente okien aj v tieniacich doplnkoch. Prinášame niekoľko nových typov strešných okien, spomeniem len tie najzaujímavejšie: okná so zvýšenou osou otáčania, plastové strešné okná v dezéne zlatý dub. Novinkou je aj solárne okno s vonkajším tvrdeným sklom. Pripravili sme tiež novú sériu roliet s modernými vzormi. Tento rok chceme na trh uviesť aj balkónové strešné okno.

Jana Pitáková,
technické poradenstvo
a predaj spoločnosti
Profine, GmbH

J. Pitáková: Na trhu sa začínajú presadzovať inovatívne konštrukcie, ktoré vznikli jedinečným spojením profilov z plastov a hliníka a vytvorili úplne novú generáciu okenných prvkov. Tá zaručuje lepšie tepelnoizolačné a zvukovoizolačné vlastnosti okna, lepšiu statiku, a teda možnosť navrhnúť a zrealizovať prvky až do výšky podlažia bez zbytočných deliacich spojení a so stavebnou hĺbkou až 95 mm. Systémy špecifického spojenia plastu a hliníka otvárajú úplne nové perspektívy v modernom stavebníctve. Trendom doby sú jednoduché línie a veľké zasklené plochy.

Ing. Marcel Halčin,
vedúci predaja spoločnosti
Mirador

M. Halčin: Tohtoročnou novinkou je rozšírenie produkcie o nové typy drevohliníkových okien a drevohliníkové fasádne systémy, ocenené Čestným uznaním CONECO 2010, ktoré majú dlhú životnosť a dobré tepelné a technické vlastnosti. Na trh prinášame aj nové nadrozmerné balkónové dvere s výškou do 3 metrov bez zbytočného konštrukčného delenia, pričom doteraz bola maximálna výška dverí pre konštrukčné obmedzenia 2,4 metra.

Od januára 2010 je v platnosti nová norma STN 73 3134: Stavebné práce. Styk okenných konštrukcií a obvodového plášťa budovy. Požiadavky a skúšanie. Aké výhody a nevýhody vám norma prinesie? Ako ovplyvní kvalitu montáže?
J. Klak: Ani najlepšie okno nesplní očakávania zákazníka, keď je zle namontované. Nebude správne fungovať, nemusí sa dať správne zatvoriť, nemusí dobre tesniť. Montáž je jedným z najdôležitejších činiteľov, ktoré majú vplyv na kvalitu a funkciu okien. Naša spoločnosť zaviedla už pred niekoľkými rokmi interné odporúčania správnej montáže, ktoré sú prakticky identické s novou normou, takže sa pre nás nič zásadné nezmení.

doc. Ing. Peter Suchánek, PhD.,
prokurista, vedúci oddelenia
okenné a fasádne systémy v spoločnosti REHAU, s. r. o

P. Suchánek: Táto norma sa na Slovensku rodila veľmi dlho a som rád, že je v platnosti. Naša spoločnosť zaviedla svoje vlastné pravidlá už dávno pred jej zavedením a poslúžili aj ako podklad pri tvorbe normy. Priniesla nám len výhody. Všetci naši odberatelia majú školenia montáže od našej spoločnosti a kvalitu ich práce kontrolujeme.

D. Matejov: Smernice a detaily správnej montáže sú súčasťou pracovného postupu našich zhotovovateľov už dávnejšie, zavedením normy sa však dostávame o stupienok vyššie v legislatíve. Jej dodržiavaním sa podarí predísť problémom a správnou montážou okna sa zabezpečia jeho deklarované vlastnosti. Zabezpečí sa plnohodnotná izolácia a zamedzí tvorba vlhkosti. Norma predstavuje pre koncového spotrebiteľa jednoznačne prínos.

D. Majer: Považujem zavedenie tejto normy za veľmi pozitívne, a dúfam, že ju budú výrobcovia a montážne firmy dodržiavať a neskončí to tak, že si v zmluve o dielo „ošetria“ svoju právnu ochranu a okná budú montovať v rozpore s požiadavkami. Našou výhodou je, že sme boli na normu dobre pripravení, keďže sme montáž okien pomocou tesniacich pások našim zákazníkom prvý raz predstavili v roku 2005 a od roku 2006 máme certifikovaných pracovníkov na tesniaci systém i3.

A. Kúdelová: Montáže žalúzií sa síce táto norma nedotýka, no keďže sa zaujímame o nové technológie, táto norma nám nie je neznáma a vítame ju. Rozhodne prospeje spoločnostiam, ktoré sa snažia o kvalitnú montáž. V tieniacej technike však na kvalite záleží rovnako ako pri oknách. Vyvinuli sme preto testovacie zariadenie na kvalitu a životnosť produktov, ktoré má zaručiť spokojnosť koncového spotrebiteľa.

O. Fridrich: Pre našu spoločnosť táto norma neznamená zásadné zmeny v práci, pretože vyrábame len jednu časť okna. Nová norma však určite umožňuje lepšie nastavenie pracovných štandardov a postupov pre celý trh. Je to ďalší z logických krokov reťazca pozostávajúci z výroby, montáže a používania otvorových výplní, ktorý dáva zákazníkom do ruky nástroj na kontrolu správnosti poskytovaných služieb.

I. Dúbravec: Vítame prijatie novej normy, ktorú podporujeme v rámci členstva v združení Slovenergookno. Norma rieši profesionálne detaily styku konštrukcie a obvodového plášťa stavby v rámci použitých odporúčaných materiálov. Zabezpečuje precíznosť a dôslednosť stavebných firiem pri realizácií na základe odsúhlaseného realizačného projektu, na čo naši odberatelia kladú dôraz už niekoľko rokov.

M. Kráľ: Ochrana montážnej škáry nie je novinkou, uplatňuje sa v praxi dlhší čas, doteraz však na dobrovoľnej báze. Doterajšia prax znevýhodňovala serióznych dodávateľov okien, pretože použitie napr. montážnych pások zvyšovalo cenu diela. Normu preto vítame nielen ako prostriedok na zvýšenie kvality osadenia okien, ale aj ako prostriedok na elimináciu nekalej konkurencie.

J. Greš-Vaľa: Strešné okná sú špecifické, takže norma nás veľmi neovplyvní. Pri väčšine našich strešných okien používame systém, ktorý konštrukčne zabezpečuje okná proti vlámaniu, prípadne prepadnutiu do miestnosti. Tento systém je unikátny a naši zákazníci ho dostávajú ako bonus bez príplatku k bežným oknám. Samozrejme platí, že nekvalitná montáž vie pokaziť aj najkvalitnejší výrobok, preto pravidelne organizujeme školenia pre montážne firmy.

J. Pitáková: Spôsob uskutočnenia montáže zásadne ovplyvňuje konečnú podobu okien a dverí v stavbe, ich kvalitu, funkčnosť, životnosť. Je zrejmé, že nesprávna montáž môže aj z najlepšieho okna urobiť problémový stavebný prvok. Vznik tejto normy vítame ako základ a prostriedok oddelenia kompetentných a serióznych výrobcov od tých ostatných a ako platformu na porovnanie cenových ponúk na rovnakej kvalitatívnej báze alebo aspoň v oblasti montáže.

M. Halčin: Norma prinesie zvýšenie kvality montáže. Toto sa však odrazí najmä pri malých spoločnostiach, ktoré sa snažia znížiť celkovú cenu menej kvalitnými materiálmi spolu s lacnou nekvalifikovanou pracovnou silou. Naša spoločnosť už predtým montovala okná podľa vlastných predpisov, ktoré sa zhodovali s normou. Tá však môže priniesť väčšiu osvetu a nepodceňovanie montáže zo strany zákazníkov.

Čo očakávate od tohto roku z hľadiska predaja a dopytu? Predpokladáte zvýšený záujem v rámci plánovanej obnovy bytových domov a dotácií, ktoré poskytuje štát a Európska únia?
J. Klak: Predaj okien bezprostredne závisí od výsledkov celej ekonomiky, od životnej úrovne, kúpyschopnosti ľudí a firiem. Ak sa zlepší kúpischopnosť, budeme očakávať zvýšený záujem. Na Slovensku už vidíme isté náznaky oživenia, avšak nie je to ešte silný stabilný nárast. Výmena okien je však v každom období výhodnou investíciou, lebo šetrí náklady. Eurofondy, ktoré sú určené na tieto ciele, určite pomôžu nášmu odvetviu.

P. Suchánek: V tomto roku je naším cieľom prinajmenšom udržať svoj trhový podiel na rovnakej úrovni ako v minulom. Dotácie a plánovaná obnova určite posilní dopyt, ale ten nenahradí spomalenú výstavbu nových domov. Slovensko má rozhodne rezervy v profesionalite, preto často o výbere produktu rozhoduje len cena, nie kvalita.

D. Matejov: S prihliadnutím na tohtoročné prognózy v oblasti stavebnej produkcie neočakávame, že tento rok bude pre nás najľahší. Na druhej strane predpoklad rastu môžu pozitívne ovplyvniť efektívne využívanie dotácií, ako aj nové podmienky poskytovaných hypotekárnych úverov.

D. Majer: Naši zákazníci sú z iného segmentu. Najčastejšie sú to individuálni stavebníci, ktorým ide o komplexnejšie riešenie, predovšetkým zabudovanie okien do nízkoenergetických a energeticky pasívnych stavieb. Nemyslím si, že pre túto oblasť sa tento rok na Slovensku nájdu nejaké finančné zdroje na poskytnutie dotácií alebo inej formy podpory výstavby energeticky úsporných domov.

A. Kúdelová: Vzhľadom na skutočnosť, že tieniace prvky zvyčajne prichádzajú na stavbe na rad ako posledné, nemyslíme si, že plánované dotácie výrazne prispejú k predaju tieniacej techniky. Pri väčších objektoch sa očakáva znižovanie nákladov a obyvatelia bytových domov uprednostňujú najlacnejšie riešenie. Už teraz sa však prejavuje, že záplava lacných a menej kvalitných produktov vyvoláva dopyt po produktoch z kvalitných materiálov, s vyššou kvalitou spracovania a, samozrejme, so zárukou.

O. Fridrich: Tento rok bude pravdepodobne veľmi slabý, najmä pre znižujúce sa verejné výdavky a neochotu investorov stavať väčšie investičné celky. Podporné programy štátu aj Európskej únie môžu, samozrejme, dopytu pomôcť, ale ich efekt nie je samospasiteľný a ani okamžitý. V tomto ťažkom období je potrebné najmä posilňovať pozíciu na trhu a priebežne sa pripravovať na budúci vývoj zákazníckych a legislatívnych požiadaviek.

I. Dúbravec: Keďže najdôležitejším faktorom pri výbere stále zostávajú vstupné náklady na realizáciu stavby, nikto nemôže zabrániť tomu, že sa použijú nevhodné materiály len preto, že sú lacné. Dopyt bude aj v segmente luxusných rezidencií, ale najmä nízkonákladových bytov s nízkym štandardom. Záujem o nové bývanie bude stále, záleží však na tom, ako si investor zmapuje klientelu a bude dbať na jej požiadavky a na trendy v bývaní.

M. Kráľ: Naša spoločnosť je silný výrobca plastových a hliníkových okien na Slovensku a plánujeme si túto pozíciu udržať a zvýšiť tržby. Tento cieľ sa darí plniť otváraním nových predajní a pobočiek a tiež úspešnou účasťou vo výberových konaniach v oblasti rekonštrukcií škôl a bytových domov.

J. Greš-Vaľa: Je ťažké predvídať situáciu na trhu v roku 2010, ale podľa mojich informácií a informácií kolegov z brandže by sa tento rok veľmi nemal líšiť od minulého. Ako distribučná firma nemáme priamy dosah na koncových zákazníkov, preto sa v prípade dotácií spoliehame na partnerov. Väčšinou ide o vzťahy, do ktorých už ako dodávatelia nevstupujeme. Ak sa však dotácie a podpora štátu prejaví aj v našom sektore, budeme len vďační.

J. Pitáková: Hospodárska kríza ovplyvnila všetky oblasti života a v neposlednom rade aj stavebníctvo. Napriek protikrízovým opatreniam sa v minulom roku nepodarilo udržať výrobu na úrovni predchádzajúcich rokov a ani dotácie zo strany štátu či EU nevyrovnajú straty. Často je rozhodujúcim kritériom výberu cena a nie kvalita, takže vyzretejšie systémy, bohužiaľ, pri takomto výbere nemajú šancu. Predpokladáme, že predaj a dopyt bude v tomto roku ešte stagnovať.

M. Halčin: Naša spoločnosť sa venuje výlučne výrobe drevených okien a dverí a v rámci plánovanej obnovy bytových domov sa, žiaľ, s drevenými oknami skoro vôbec neráta a ak, tak len vo veľmi zriedkavých prípadoch. V roku 2010 sa sústredíme na koncových zákazníkov, práve tí majú v tomto roku najlepšie podmienky na financovanie stavby prostredníctvom hypotekárnych úverov a s najnižšími cenami stavebných materiálov za posledné desaťročie.

Posilňuje podľa vás súčasná ekonomická situácia konkurenčný boj? Aké zbrane v ňom používate vy? Ako sa vyrovnávate s finančnou krízou?
J. Klak: Finančnú krízu sme pocítili len veľmi mierne, aj v roku 2009 sme zaznamenali nárast predaja. Vďačíme za to neustálemu rozvoju predajnej siete v rámci celej Európy. V súčasnosti máme už 800 predajní, a tento počet stále rastie. Je samozrejmé, že pri znižovaní dopytu zo strany zákazníkov, sa vyostruje konkurenčný boj medzi výrobcami. Každý výrobca sa snaží nájsť najlepší spôsob, ako si poradiť so súčasnou situáciou. My bojujeme kvalitou, originalitou a novinkami z našej dielne.

P. Suchánek: Terajšia ekonomická situácia vo všetkých oblastiach hospodárstva každej krajiny zvýšila konkurenčný boj. Pochopiteľne sa to dotklo aj našej spoločnosti. Keďže výroba okien sa uberá smerom k energetickým úsporám, naša spoločnosť ponúka riešenia práve v tejto oblasti. Našich predajcov kontinuálne vzdelávame, a tým sa snažíme im pomôcť lepšie reagovať na situáciu na trhu a získavať zákazky.

D. Matejov: V prostredí s nízkym dopytom sa vždy zvyšuje aj konkurenčný boj. Pre nás je dôležité, aby sme mohli našim obchodným partnerom neustále poskytovať vysokú odbornú úroveň služieb. Našou zbraňou sú naši ľudia s vysokou profesionálnou úrovňou odborných znalostí s dlhoročnými skúsenosťami. Navyše ponúkame komplexný profilový systém so širokou škálou možností využitia a produkty s vynikajúcimi fyzikálnymi a tepelnotechnickými vlastnosťami.

D. Majer: V čase hospodárskeho rastu veľa firiem nepočúvalo pozorne názory a požiadavky svojich zákazníkov. Teraz svoj postoj musia zmeniť. Prirodzene, počas krízy sme aj my zo strany investorov zaregistrovali tlak na znižovanie cien. Každý výrobca by mal zvažovať, či chce ísť týmto smerom. Jednou z ciest je bojovať na trhu nižšou cenou, niekedy aj na úkor kvality. No môže sa reálne stať, že ušetrené eurá sa po reklamáciách od nespokojných zákazníkov zmenia na stratu.

A. Kúdelová: Súčasná ekonomická situácia musí mať nevyhnutný vplyv na všetky podnikateľské subjekty. Keď však konkurenčné firmy prepúšťali, my sme prijímali nových zamestnancov. Máme vytvorené nové pracovisko na výrobu plastov, snažíme sa o minimalizáciu vstupov. Vytvorili sme produkty v dvoch cenových hladinách, aby sme vyhoveli všetkým zákazníkom. V súčasnosti máme v našej spoločnosti rozbehnuté aj ďalšie projekty, vďaka ktorým sme presvedčení, že úspešne prekonáme krízu.

O. Fridrich: Pri poklese dopytu na trhu sú aj veľké firmy, ktoré sa doteraz zaujímali len o väčšie komplexné zákazky, nútené hľadať nové príležitosti a vstupujú do výberových konaní, ktoré by pre ne v minulosti boli nezaujímavé. Koncový zákazník cíti pretlak, a to mu dovoľuje tlačiť cenu dole. Zlá situácia investorov a zákazníkov často núti hľadať najlacnejšie riešenie, čím dostávajú na trhu priestor lacné a často nekvalitné výrobky, ktoré potom ohrozujú pozície kvalitných dodávateľov.

I. Dúbravec: Samozrejme, že dnešná situácia na trhu nie je pre žiadnu spoločnosť jednoduchá a každý musí analyzovať vlastné možnosti, dodávateľov a zákazníkov tak, aby im poskytol nový rozmer na trhu a uplatnenie výrobkov a služieb. Podnikli sme kroky vedúce k zvyšovaniu kvality produkcie, zrýchleniu termínov dodávok materiálu, riešeniu problémov tak, aby sa eliminovali možné zvýšené náklady na každom stupni procesu.

M. Kráľ: Konkurenčný boj sa v poslednom roku zvýšil, opäť sa kladie väčší dôraz na nízku cenu. Viacerí menší výrobcovia dokonca ukončili výrobu a začali predávať okná od iných výrobcov. Smutné je, keď dovážajú nekvalitné okná a vydávajú ich za vlastný, slovenský výrobok. Pozitívny je rastúci záujem o kvalitné okná so špičkovými parametrami. Krízu vnímame skôr ako šancu posilniť našu pozíciu na trhu na úkor konkurentov.

J. Greš-Vaľa: Samozrejme, obzvlášť v našej „malej“ krajine, kde sme všetci na jednom poli. Takže neprebieha boj len v rámci domácej konkurencie, ale aj s konkurenciou z okolitých štátov. Zbrane používame stále rovnaké: čestnosť, poctivosť a dobrý servis je to, čo si na nás naši partneri vážia. Snažíme sa byť pružní a na očiach.

J. Pitáková: Kríza nás všetkých poznačila, konkurečný boj sa posilnil, za každú zákazku treba nasadiť všetky sily. Často však súboj s importovanými oknami pripomína boj s veternými mlynmi. Prežijú iba tí, ktorí si vytýčia reálny cieľ a idú za ním. Naša firma uprednostňuje inovatívne prístupy, kvalitu, výborné služby a nádej, že sa ekonomika už azda „odrazila od dna” a stavebníctvo a spolu s ním aj naše odvetvie, zažijú opäť rozkvet.

M. Halčin: Súčasná ekonomická situácia vyhrocuje konkurenčný boj. Má to však pozitívny prínos pre samotného spotrebiteľa, keďže často dostane za nižšiu cenu podstatne vyššiu kvalitu. Spoločnosti, ktoré sa týmto požiadavkám nedokázali prispôsobiť už viac-menej drevené okná vylúčili zo svojho výrobného programu. Každá spoločnosť si však musela určiť stratégiu predaja vhodnú do krízového prostredia.

Tamara Leontievová
Foto: Dano Veselský,
archív vydavateľstva JAGA

Článok bol uverejnený v časopise ASB.