Osvetlenie v hoteloch musí prinášať nielen emócie, ale aj úsporu
Galéria(4)

Osvetlenie v hoteloch musí prinášať nielen emócie, ale aj úsporu

Partneri sekcie:

Emócie, dizajn, intimita domova. Všetky tieto a ešte ďalšie kritériá musí spĺňať svetelné riešenie hotelového komplexu. Samozrejme, s prihliadnutím na maximálnu bezpečnosť hostí i zamestnancov a za súčasného dodržania technickým noriem i štandardov. „Samozrejmá je i vysoká energetická efektívnosť osvetlenia,“ prízvukuje Ing. Martin Bílek, manažér výskumu a vývoja spoločnosti OMS, ktorá patrí k najväčším výrobcom svietidiel v Európe.

Klasifikácia hotela a architektúra iluminácie
„Dôležitým kritériom celkového návrhu osvetlenia a riešenia iluminácie je klasifikácia hotela,“ tvrdí Ing. Peter Urban, technický riaditeľ spoločnosti Uni Light Bratislava, spol. s r. o. „Pri značkových hoteloch a hoteloch vyššej kategórie rastie aj nárok na ilumináciu, technológiu a samozrejmosťou je zjednotenie použitých systémov v projekte hotelového komplexu.“

Veľmi dôležitým faktorom je vytvorenie svetelnej atmosféry pre jednotlivé etapy dňa a jednotlivé typy priestoru, ktorú nezabezpečí len kvalitné a dobre navrhnuté sofistikované riadenie osvetlenia, ale aj kvalitne navrhnutá celková architektúra iluminácie. Aby sa dali tieto kritériá splniť, je dôležité použiť svietidlá od renomovaných výrobcov, s vynikajúcim dizajnom, z kvalitných materiálov a s modernými svetelnými zdrojmi, ktoré sú zárukou úspory energie.

Charakter priestorov
Pri celkovom návrhu iluminácie sa vychádza v prvom rade z charakteru a účelu priestorov. „Každý z nich si vyžaduje iný prístup,“ zdôrazňuje M. Bílek. „Je veľký rozdiel medzi riešením osvetlenia v hotelových izbách a napríklad recepcie,“ vysvetľuje odborník. Keďže obytná časť hotela sa najviac podobá bežnej domácnosti, aj pri dočasnom bývaní je nevyhnutné navodiť intimitu a pohodlie domova. „Tomu zodpovedá aj osvetlenie, ktoré musí byť teplé a priateľské, pretože významným spôsobom ovplyvňuje psychiku človeka,“ hovorí M. Bílek.

Recepcii zas nesmie chýbať istá pompéznosť a jasnosť. Ktorá farba svetla je na tento účel najvhodnejšia? „Klasická biela je veľmi trendová, ale zároveň nadčasová,“ tvrdí. S farbami sa však možno hrať. Najmä v tých častiach hotela, ktoré sú určené na oddych. Čiže wellness priestory, reštaurácia, bar či loby hala. ­Inde zase dominuje bezpečnosť a úspora elektrickej energie. To sa týka najmä technických priestorov či chodieb. „Tu inštalované svietidlá môžu pracovať v akomsi hotelovom móde, čiže v kombinácii so senzorom pohybu, ktorý reaguje na hostí v chodbe a podľa toho upravuje intenzitu osvetlenia,“ uvádza príklad M. Bílek.

Napriek viacerým typom priestorov, ktoré treba pri hotelových komplexoch brať do úvahy, musí byť z výsledku cítiť jasnú koncepciu a jednotu. Preto je najvhodnejšie, keď je firma zabezpečujúca svetelné riešenie prítomná už pri tvorbe projektu hotela.

Technológie budúcnosti

Osvetľovacie technológie sú neoddeliteľnou súčasťou každého hotelového projektu. Trend a ich vývoj napreduje míľovými krokmi. „Technológia riadenia osvetlenia použitá pred niekoľkými rokmi a navrhovaná ako nadštandard je už dnes samozrejmosťou,“ hovorí Peter Urban. „Dôraz sa prednostne kladie na úsporu energie – a tento trend ešte zosilnie – a ďalej na automatické riadenie iluminácie s minimálnymi zásahmi personálu, a hlavne jednoduchým a pre každého logickým spôsobom ovládania.“

Technológie ako klasické žiarovky sú už dnes mimo hry. Nahrádzajú ich žiarivky, ktoré sú takzvane enviro friendly. Čoraz väčší priestor venujú vývojári LED technológiám, ktorým podľa manažéra OMS patrí budúcnosť.

Najmä vďaka ich energetickej efektívnosti a neporovnateľne dlhšej životnosti, ale aj ich emotívnosti – umožňujú totiž meniť farbu osvetlenia. „Najmä v priestoroch, ktoré nie sú náročné na vysokú intenzitu svetla, čiže v izbách, baroch, reštauráciách či wellness priestoroch,“ spresňuje M. Bílek. LED diódy totiž v porovnaní s bežným svetelným zdrojom dokážu byť (v závislosti od času prevádzky) až šesťkrát úspornejšie.

(pet)
Foto: Uni Light Bratislava, archív autora

Článok bol uverejnený v časopise ASB.