TUBAU: Ideme až do hĺbky
Galéria(4)

TUBAU: Ideme až do hĺbky

Akciová spoločnosť TUBAU, stopercentná dcérska firma spoločnosti DANICON HOLDING, a. s., patrí medzi lídrov vo výstavbe cestných a železničných tunelov. O jej aktivitách a aktuálnych realizáciách sme sa porozprávali s generálnym riaditeľom TUBAU Ing. Jánom Kuhajdikom.

Predstavte nám stručne vašu spoločnosť.
Hlavným zameraním našej spoločnosti je podzemné staviteľstvo. V tejto oblasti ponúkame kompletný sortiment prác: razenie, rekonštrukcie a betonáže. Budujeme diaľničné, cestné a železničné tunely, podzemné objekty pre metro, hydroenergetické tunely, prieskumné a únikové štôlne. Disponujeme kompletným technologickým a personálnym vybavením na realizáciu špeciálneho zakladania, realizujeme vrtné a injekčné práce, ako sú pilóty, mikropilóty, kotvy a horninové klince. Uskutočňujeme ochranu stavebných jám pomocou podzemných konštrukčných alebo tesniacich stien, záporové paženia, striekané betóny, štetovnicové steny. Tieto aktivity ponúkame nielen v Čechách a na Slovensku, ale darí sa nám pôsobiť aj v zahraničí.

Koľko zamestnancov u vás pracuje?
Práce v stavebníctve majú sezónny charakter, preto aj počet našich pracovníkov kolíše. V najsilnejšom období sme zamestnávali až 550 pracovníkov. V súvislosti s novými realizáciami na Slovensku, ako aj vo Fínsku opäť zvyšujeme ich počty.

Činnosť vašej spoločnosti je vysoko špecializovaná. Akým spôsobom školíte svojich pracovníkov?
Všetci kmeňoví zamestnanci musia spĺňať prísne odborné kritériá. Podmienkou prijatia je vyučenie – prax v odboroch vŕtač alebo tunelár. Veľa pracovníkov máme z bývalých baní, čo je výsledok dlhodobého procesu, keď po útlme baníckej činnosti ľudia odchádzali do firiem zaoberajúcich sa tunelárskym programom. Zameriavame sa na neustále zvyšovanie kvalifikácie našich pracovníkov, rozpočet určený na školenia a vzdelávanie je pomerne vysoký.

Tunelárskej činnosti sa venujete na Slovensku aj v zahraničí. Kde konkrétne vyvíjate svoje aktivity?
Tunelárske práce realizujeme v Čechách, v Škótsku, na Islande, v Grónsku a vo Fínsku. V špeciálnom zakladaní sme lídrom na Slovensku, ale pracovali sme napríklad aj v Poľsku alebo v Českej republike. V oblasti inžinierskych stavieb sa sústreďujeme na Slovensko a Českú republiku. Momentálne rozbiehame činnosť v Albánsku.

Čo bolo impulzom na začatie prác vo Fínsku?

Vďaka nášmu dobrému menu sa nám podarilo získať zákazku na stavbe Ring Rail Line – dostavbe metra v Helsinkách. TUBAU sa bude na projekte podieľať razením tunelovej časti stanice spolu s fínskou spoločnosťou. Dĺžka razených tunelových častí je 3,6 km a profil 54,6 m2. Slovenskí zamestnanci spoločnosti TUBAU zabezpečia hĺbiace, injektážne a drenážne práce pri budovaní primárnej výstuže.

Špeciálne zakladanie a tunelárske práce sú náročné na technológie. Využívate aj technológie, ktoré zatiaľ neboli na Slovensku použité?
 Je pre nás dôležité držať krok s dobou. Tým, že sme špecializovaná firma, sme si technológie postupne osvojovali, ako prichádzali na trh. Momentálne je najpoužívanejšou metódou Nová rakúska tunelovacia metódu (NRTM), ktorú sme využili aj na tuneli Bôrik.

Napriek tomu, že patríme medzi stredne veľké firmy, v uplynulých piatich rokoch sme do nákupu strojových technológií investovali približne 15 mil. eur.

Technologické vybavenie máme na štandardnej úrovni, postupne prebieha doplnenie tunelárskej divízie špeciálnymi strojmi. Ako prví na Slovensku použijeme špičkový vrtný voz TAMROCK DATA TITAN 316XL s dátovým systémom vŕtania s tromi ramenami lafiet. Inovácia spojená s týmto technickým zariadením umožní včasné predvídanie a eliminovanie geologických porúch a obmedzí riziko deformácií projektovanej primárnej výstuže tunela na minimum. Nový typ tohto stroja s vŕtaním a navigáciou, respektíve vŕtaním podľa vrtných schém, umožňuje maximálnu presnosť s dosiahnutím naprojektovaného teoretického profilu tunela.
V rámci základných technológií v zakladaní nám chýba len prúdová injektáž. Aj tú plánujeme v blízkom čase dokúpiť pre aktivity v Bratislave a jej geologické podmienky.

Ako sa vyrovnávate so súčasným klesaním cien na stavebnom trhu?
Vlastníme finančne náročný strojový park a máme vysoko kvalifikovaných pracovníkov. Jedinou možnosťou je zvýšenie produktivity práce, výkonu strojov a kvality prác. Pri práci sa vyhýbame problémom a nepodarkom, snažíme sa o stopercentnú kvalitu.

Darí sa vám to?
Môžem odpovedať, že áno. Práce vykonávané našou spoločnosťou sú na vysokej úrovni. V oblasti zakladania sme nemali žiadnu reklamáciu spojenú s nekvalitou. Rovnako sme nezaznamenali žiaden veľký problém v tunelárskom programe, či už sa to týkalo primárneho ostenia, alebo sekundárnej betonáže a zabezpečenia technológie.

Ktoré zo stavieb TUBAU považujete za najdôležitejšie?
Realizovali sme diaľničné tunely Horelica, Sitina a Bôrik. Na tuneli Sitina sme zabezpečili betonáž sekundárneho ostenia. V špeciálnom zakladaní sme sa podieľali na výstavbe závodu Kia v Žiline, ako aj závodu Hyundai. V rámci diaľničného programu sú to úseky diaľnice D1 Prešov – Svinia či Mengusovce
– Jánovce. Z tých najobťažnejších to bol úsek na diaľnici D3 Hričovské Podhradie – Strážov, kde sme pracovali na špeciálnom zakladaní a riešili sme jeden z najmenej prístupných objektov. Zaisťovali sme aj polyfunkčné objekty, napríklad Obchodné centrum Hrad v Žiline, kde hĺbka stavebnej jamy dosahovala až 17 metrov. Polyfunkčné centrum sme realizovali aj v Bratislave na Vysokej ulici.

Spoliehame sa na našu odbornosť a schopnosť zvládnuť aj tie najťažšie úlohy pri náročných projektoch a technických riešeniach v rámci PPP projektov v oblasti špeciálneho zakladania a výstavby tunelov. Vďaka našim skúsenostiam sú objednávatelia s našou prácou spokojní. Právom sa zaraďujeme medzi lídrov v tomto odbore.

V súčasnosti vás možno vidieť na rýchlostnej ceste R1. Ktoré úseky budujete? Máte okrem toho aj iné projekty?
Na rýchlostnej ceste R1 sme realizovali práce na úseku Selenec – Beladice a v prvom úseku Nitra – Selenec. Pracujeme na mostných objektoch a pilótových stenách. Realizujeme zakladanie mosta 209-00, ktorý sa bude budovať špeciálnou technológiou vysúvania. Začali sme v januári tohto roka. Vzhľadom na geológiu sú potrebné vrty až do hĺbky 30 metrov. Vynikne tu naše špeciálne zariadenie – dopažovacie zariadenie v spojení s pilótovacou súpravou. Je nevyhnutné, aby sa pilóta do tejto hĺbky zrealizovala naozaj kvalitne.

Čaká nás tiež projekt modernizácie železničnej trate Nové Mesto nad Váhom – Púchov, kde sa podieľame na zaistení severného aj južného portálu tunela Turecký vrch, zaistení portálu únikovej štôlne a výstavbe 537 metrov tunela.

Podľa všetkého bude tento rok pre vás úspešný. Máte ešte kapacitu na ďalšie projekty?
Podarilo sa nám zaistiť dostatok projektov na celý rok. Stále však vieme pružne reagovať na nové kontrakty. Viaceré projekty, kde máme sľubné vyhliadky, sú v štádiu tendra. Na úseku D1 Dubná Skala – Svinia sa zúčastňujeme na technickom riešení projektov. Špeciálnu pozornosť venujeme aj projektu D3 Žilina
– Brodno, kde sa chceme podieľať na zakladaní a realizácii tunela Považský Chlmec.

Od minulého roka možno vnímať veľký dopyt v rámci kanalizácií obcí a miest. Ako je to s vašou najmladšou divíziou – inžinierskymi sieťami? Realizujete sa aj v tejto oblasti?
Tento sortiment by sme chceli posilniť a vstúpiť do mikrotunelovania rôznych pretlakov, ako aj realizácií celých kanalizačných diel. V rámci inžinierskych stavieb sme pracovali na projekte kanalizácie v Banskej Bystrici, Pezinku a na Pribinovej ulici v Bratislave.

Aké sú vaše plány do najbližšej budúcnosti?
Založili sme novú pobočku v Albánsku, kde počítame s rozvojom inžinierskych sietí. Infraštruktúra je tu pomerne zanedbaná, preto očakávame pozitívny vývoj. Okrem toho sa chceme sústrediť na sanácie železničných tunelov.

Uchádzame sa aj o zakladanie objektov v rámci rozširovania závodu Kia. Sme jedným z dodávateľov, ktorý sa im osvedčil, preto veríme, že naše technické riešenie i cena uspokoja náročného investora.

Rozhovor pripravila Magdaléna Lukáčová
FOTO: TUBAU

Článok bol uverejnený v časopise Inžinierske stavby/Inženýrske stavby.