Preprava ťažkých a nadrozmerných nákladov
Galéria(7)

Preprava ťažkých a nadrozmerných nákladov

Často sa na cestách možno stretnúť s konvojom vozidiel, ktoré prepravujú veľké stavebné stroje alebo iné ťažké náklady. Ide o špeciálne prepravy, pri ktorých nerozhoduje čas či vzdialenosť, ale výber bezpečnej trasy.

Po cestách a diaľniciach nepremávajú len kamióny so štandardnými návesmi, ale raz za čas vyrazia aj špeciálne kolosy s nákladmi, ktoré bežné nákladné autá nie sú schopné prepraviť. Priemyselný a stavebný rozmach či výstavba diaľnic potrebujú prepraviť veľké technologické a stavebné celky či veľké stroje. Výnimkou nie je ani doprava niekoľko stotonových nákladov. To si vyžaduje nasadenie mimoriadnej techniky, ľudí, stovky hodín prípravy, plánovania trasy a vybavenia množstva povolení.

Nadrozmerná a nadmerná preprava
Dopravu nákladov možno rozdeliť na nadrozmernú a nadmernú. Nadrozmerná preprava je každá, pri ktorej náklad presahuje legislatívou stanovené rozmery. To znamená, že aspoň jeden z rozmerov presahuje maximálne povolenú dĺžku 16,5 m, šírku 2,55 m alebo výšku 4,05 m. Pri nadmernej preprave je parametrom hmotnosť: celková hmotnosť súpravy prekračuje 40 t, resp. 8 t na jednu nápravu. Tieto prepravy sa často označujú aj ako špeciálne a môže ich vykonávať len dopravca s patričnou licenciou.

Na Slovensku existuje vyše desať špecializovaných firiem pre nadrozmernú a nadmernú prepravu (Felbermayr Slovakia, Special Transport, East West Logostic, Convoi, UDOS, Voss Transport Slovakia, Emula Trans, PNT Group, Kulacs, Strojservis VS a ďalší). Tieto špeciálne prepravy musia sprevádzať sprievodné vozidlá, ktoré nielen upozorňujú ostatných účastníkov cestnej premávky na prekážku na ceste v podobe nadrozmerného nákladu, ale aj pomáhajú pri prekonávaní rizikových úsekov.

Trasy nadrozmernej a nadmernej prepravy
Firma vykonávajúca nadrozmernú, resp. nadmernú prepravu musí mať, okrem vhodnej dopravnej techniky, aj informácie o miestnych podmienkach. Mala by poznať legislatívu štátov a regiónov cez ktoré prepravu vykonáva. Takisto jej nesmú chýbať povolenia štátnych a miestnych úradov pre neštandardnú prepravu, ktorá narúša plynulosť cestnej premávky, a zároveň musí vyhovovať technickému stavu vozoviek. Pri preprave nemôže dôjsť k poškodeniu ciest či dopravného značenia, ani iných zariadení pri komunikácii (reklamné pútače, telekomunikačné a elektrické káble, atď.).

V prípade nevyhnutnosti dočasného odstránenia prekážky musí mať prepravca nákladu povolenie na odstránenie prekážky, ku ktorému sa vyjadrí aj majiteľ alebo prevádzkovateľ danej prekážky (telekomunikačné a energetické spoločnosti). Môžu to byť napríklad káble natiahnuté ponad cestu, ktoré prekážajú pri preprave. Stáva sa totiž, že pri vysokom náklade treba dodávku prúdu prerušiť a káble prestrihnúť. Na demontáž a montáž dopravného značenia sa prizývajú špecializované montážne firmy, ktoré pracujú pod dohľadom správcu komunikácie.

Príprava nadrozmerných a nadmerných prepráv trvá v niektorých prípadoch niekoľko týždňov až mesiacov. Prvým krokom je výber vhodnej techniky. Ak prepravca nemá potrebnú techniku, môže si ju objednať či prenajať u subdodávateľa. Musí však využívať autá registrované na Slovensku. Používanie áut registrovaných v zahraničí je zakázané.

Následne treba pripraviť trasu, resp. viac trás, ktoré sú vhodné na konkrétnu prepravu. S tým súvisí aj ich prieskum s presne vypracovanou fotodokumentáciou. Na stanovovanie prepravných trás využíva Slovenská správa ciest a Diaľničná spoločnosť údaje ústrednej technickej evidencie cestných komunikácií, ktoré sa prepočtom vyhodnocujú, a dopravca dostane pokyny, ako má prechádzať cez jednotlivé úseky na prepravnej trase. Pri určovaní trasy sa posudzuje viacero parametrov (napr. pri dlhých nákladoch je dôležité vedieť presne polomer oblúkov ciest, pri extrémne ťažkých nákladoch sa stanovuje trasa, ktorá obchádza mosty).

Vyjadrenia správcov komunikácií, prípadne stanovenie vhodnej trasy, sú súčasťou žiadosti na povolenie prepravy. Podľa cestného zákona a ďalších vyhlášok a nariadení nadrozmerné a nadmerné prepravy na miestnych a verejne prístupných účelových komunikáciách povoľuje obec, na cestách 2. a 3. triedy (ak prepravná trasa nepresahuje územný obvod jedného obvodného úradu dopravy) obvodný úrad pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie a na diaľniciach a cestách 1. triedy (ak prepravná trasa presahuje viacero územných obvodov) krajský úrad pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie.


Prehľad základných prípustných mier podľa smerníc 96/53/ES a 2002/7/ES

Podopieranie mostov
V prípade, že treba prepraviť náklad s extrémnou hmotnosťou a neexistuje iná možná trasa ako cez most, musí sa most podoprieť. Túto činnosť vykonávajú špecializované firmy na základe posudku statika a prevádzkovateľa mostu. Podoprenie mosta sa vykonáva špeciálnymi stojkami a po ukončení prepravy je dôležité skontrolovať, či je v pôvodnom stave. Mosty sa pravidelne kontrolujú a premeriavajú, pretože používaním ich nosnosť klesá. Práve kvôli takýmto komplikáciám sú často hmotnosť a výška nákladu problematické parametre. Na diaľnici je pod mostami výška maximálne 5 až 5,2 m. Ak ide o nové stavby, výška dosahuje 5,5 m, niektoré staršie stavby majú výšku 4,7 m. Na prekonanie takýchto prekážok sa využívajú špeciálne znížené návesy, s ktorými možno pri prechode pod mostom manipulovať.

Odstavenie a presmerovanie dopravy
Sú prepravy, ktoré svojou šírkou zaberú viacero jazdných pruhov. V tom prípade sa odporúča (za asistencie policajtov) dopravu na niektorých úsekoch ciest presmerovať alebo odstaviť. Limitovaná je aj rýchlosť súpravy, pri väčších prepravách môže byť maximálne 30 km/h. O uzávierke, obchádzke alebo odklone rozhoduje cestný správny orgán po dohode s dopravným inšpektorátom.

V prípade potreby o vykonávanom sprevádzaní informuje motoristickú verejnosť cestou oznamovacích prostriedkov.

Pri extrémnych nákladoch je často stanovený aj čas, kedy sa môže nadrozmerná preprava realizovať, a sú to väčšinou nočné hodiny.

Podmienky legislatívy, požiadavky na technické vybavenie sprievodných vozidiel, či povinnosti a práva pracovníkov sprievodu v jednotlivých členských štátoch Európskej únie sú rozdielne. Napríklad v škandinávkych krajinách sú povolené tzv. giganávesy s celkovou dĺžkou vozidla s návesom až 25,25 m.

Na Slovensku vydala sekcia cestnej dopravy a pozemných komunikácií Ministerstva dopravy, pôšt a tele­komunikácií SR s účinnosťou od 1. 6. 2008 metodické pokyny pre povoľovacie konanie na zvláštne užívanie pozemných komunikácií pri prepravách nadmerných a nadrozmerných nákladov,Sú prístupné na internetovej stránke www.telecom.gov.sk.
Mgr. Viliam Bujna
Foto: archív autora

Autor je vydavateľom odborného dvojtýždenníka Dopravné noviny TRANSPORT, zameraného na dopravu, motorizmus, logistiku, distribúciu a skladovanie tovaru. www.transport.sk