image 70490 25 v1
Galéria(3)

Zmeniť dodávateľa plynu či elektriny?

Má zmena dodávateľa plynu a elektriny zmysel aj pre správcov budov, respektíve spoločenstvá vlastníkov? Na túto a ďalšie súvisiace otázky odpovedal Roman Lipnička, obchodný riaditeľ spoločnosti Elgas.

01Porubsky
02Porubsky

Prečo by podľa vás mali správcovia/spoločenstvá uvažovať o zmene dodávateľa elektriny či plynu?

Myslím si, že v tomto prípade nie je správne hovoriť o uvažovaní o zmene dodávateľa. Správcovské spoločnosti by mali začať uvažovať predovšetkým o reálnosti nákladov dodávok elektriny a plynu. A prečo práve teraz? Blíži sa koniec kalendárneho roka. Väčšina správcovských spoločností má zmluvy uzavreté do 31. 12. 2014. Práve teraz je teda ideálny čas zmeniť podmienky dodávky elektriny a plynu. Keď totiž nestihnú termín a zmluvu nevypovedajú v lehote, ktorú majú v zmluve napísanú, aktuálny dodávateľ nebude nijako motivovaný ponúknuť im lepšie podmienky či cenu. Tie sa menia podľa aktuálnej situácie na trhu s energiami.

Kedy môžu takýto odberatelia pristúpiť k zmene dodávateľa energií?

Dodávateľa energií môžeme zmeniť teoreticky každý mesiac, vždy k prvému dňu. Samozrejme, ak máme s terajším dodávateľom podpísanú zmluvu s viazanosťou, musíme ju dodržať. Celý proces zmeny dodávateľa trvá 21 dní, je bezplatný, prebieha bez prerušenia dodávky.

Ako by mali správcovia k tejto problematike pristupovať?

Predovšetkým odporúčam nenechávať si toto rozhodnutie na poslednú chvíľu. Podmienky aj zmluvu treba dohodovať vtedy, keď je na trhu s energiami dobrá situácia. To znamená nízku cenu plynu či elektriny na burze. Od týchto cien sa odvíjajú aj konečné ceny pre spotrebiteľov. Je samozrejmé, že mnohé správcovské spoločnosti nemajú kapacity na to, aby túto situáciu neustále sledovali. Preto je dobré obrátiť sa na dodávateľské spoločnosti, vypýtať si ponuku a nechať si poradiť.

Aké kroky by mali podniknúť?

Stačí, ak zákazník kontaktuje dodávateľskú spoločnosť, tá za neho vybaví všetky potrebné formality. Potrebný je vlastne iba podpis na zmluve a vyplnenie splnomocnenia, na základe ktorého možno vybaviť všetky potrebné formality.

Majú vôbec správcovia o takejto možnosti uvažovať?

Všetkým odberateľom, či už sú menší, alebo väčší, určite odporúčam, aby si každoročne preverili aktuálnu situáciu na trhu s plynom a elektrinou. Podmienky aj ceny sa neustále menia, a preto je dobré ich pravidelne kontrolovať. Vďaka tomu je možné znížiť náklady na energie a ušetriť na prevádzke.

Kto by mal túto agendu riešiť a koho treba osloviť?

Ak v správcovskej spoločnosti pôsobí energetický manažér, určite to spadá do jeho kompetencie. V prípade, že takúto funkciu nikto nezastáva, mal by túto problematiku riešiť samotný správca alebo ním poverená osoba. Základom je osloviť súčasného alebo ďalších relevantných dodávateľov plynu a elektriny. Po konzultácii si treba vypýtať ponuku na dodávku, ktorá sa následne vyhodnotí podľa výhodnosti podmienok. Po tomto procese sa pristupuje k podpisu zmluvy s novým dodávateľom.

Aké najčastejšie chyby robia firmy pri zmene dodávateľa?

Najčastejšou chybou je, že klienti nevedia, aké zmluvy majú uzavreté a dokedy im platia. Nepoznajú termíny, dokedy sú viazaní, respektíve či sa im zmluva automaticky nepredĺžila. Veľakrát tak podpíšu zmluvu s novým dodávateľom. Pôvodný dodávateľ túto zmluvu následne rozporuje, lebo klient nedodržal podmienky alebo nepodal výpoveď v stanovenej lehote.

Na aké dlhé obdobie odporúčate uzatvárať zmluvy o dodávke energií?

Zvyčajne väčšine klientov odporúčam uzavretie ročného kontraktu. Práve jeho dĺžka trvania garantuje zákazníkovi po celý čas kontraktu reálnu cenu. V prípade uzatvorenia dlhších kontraktov (na dva až tri roky) je to skôr vabank. Môžete ušetriť, ale aj preplatiť.

Aký je záujem správcovských spoločností o zmenu dodávateľa energií?

Určite pociťujeme mierne rastúci záujem o zmenu dodávateľa. Z dostupných údajov však môžem konštatovať, že značná časť správcov si ešte stále neuvedomila, ako jednoducho môže zmenou dodávateľa ušetriť náklady. Myslím si, že nám chýba edukácia spotrebiteľov v tomto smere. Nie je to však len prípad Slovenska, aj v západnej Európe tento proces trval nejaký čas, je to prirodzený vývoj.

Čo sú hlavné príčiny?

Ide predovšetkým o dlhoročný zvyk na určitého tradičného dodávateľa komodity. Nie je to ešte tak dávno, päť až šesť rokov späť, keď sme nemali ani možnosť zmeny. Zmeniť pohľad spotrebiteľa, ktorý mal v minulosti len jedného dodávateľa bez možnosti výberu, trvá nejaký čas. Určite sme sa v tomto smere za posledné roky posunuli dopredu, ale nejaký čas to ešte potrvá. Príkladom postupného vývoja je Česká republika, kde sa deregulácia trhu spustila skôr a vďaka tomu je aj celý trh o krok vpredu.

Súvisí zmena dodávateľa len so znížením nákladov alebo sú aj iné dôvody?

Dôvodov je určite viacero. Najčastejší je samozrejme lepšia cena za dodávanú energiu. Dôležitý však často býva aj očakávaný komfort, ktorý spotrebiteľovi vo vzťahu k dodávateľovi veľakrát chýba. Aj zo svojich skúseností so zákazníkmi vieme, že individuálny prístup, kvalitné služby a servis hrajú pre väčšinu zákazníkov významnú úlohu.

Na čo predovšetkým by si mali dať správcovia pri zmene dodávateľa pozor?

Odporúčam správcom, aby si preverili, či je nový dodávateľ registrovaný na Úrade pre reguláciu sieťových odvetví SR, teda či má platnú licenciu na dodávky elektriny a plynu. Aj keď je zmena dodávateľa absolútne bezpečná, jednoduchá a bezplatná, na trhu pôsobia aj menej seriózne firmy. Následne by si mali podrobne prečítať zmluvu, cenu a platobné podmienky.

Aké reálne úspory môžu správcovia dosiahnuť pri jednom bytovom dome, ak zmenia dodávateľa plynu či elektriny?

Je to veľmi individuálne. Záleží samozrejme na tom, aké zlé podmienky mali nastavené. Takisto aj na tom, ako sa vyvinula cena na trhu a samozrejme na výške ich ročnej spotreby. Máme prípady, keď úspory dosiahli niekoľko sto až tisíc eur.

Rozhovor pripravil: Peter Porubský
FOTO: Elgas

Článok bol uverejnený v časopise Správa budov.