Čo treba vedieť o sťahovaní
Galéria(2)

Čo treba vedieť o sťahovaní

Aj keď zmena priestorov môže v živote bežných ľudí, podniku či administratívnej firmy znamenať zvýšenie kvality bývania alebo práce, samotná fáza sťahovania je zvyčajne nepríjemným, ale nevyhnutným narušením zabehnutého rytmu činností. Už len predstava, že všetok nábytok, zariadenia a ostatné veci je potrebné odrazu pobaliť, prípadne rozmontovať, premiestniť, znova vybaliť a v nových priestoroch usporiadať, môže človeku robiť vrásky na tvári. Aj v tomto prípade však existuje riešenie – osloviť spoľahlivú sťahovaciu spoločnosť, ktorá sa postará o to, aby celý proces prebehol bez väčších komplikácií.

Technológie sú prvoradé
Základnou funkciou sťahovacej spoločnosti je, zjednodušene povedané, naložiť, odviesť a vyložiť potrebné veci. V konečnom dôsledku sa však celá relokácia odvíja od konkrétnej zákazky. Jej rozsah, cena a spôsob zaistenia závisia od konkrétnych požiadaviek alebo predstáv klienta, typu zákazníka, podmienok pri sťahovaní, napríklad terénu alebo poschodia, ako aj objemu premiestňovaného nákladu.

„Je rozdiel, či sa sťahujú fyzické osoby z jedného bytu na inú adresu alebo firmy. V prípade zákaziek od spoločností dôležitú úlohu zohráva počet pracovných miest, od ktorých sa odvíja aj množstvo nákladných vozidiel, určených na prepravu, a potrebný počet ľudí. Zvyčajne sa ráta s tým, že zamestnanec má vlastný stôl, stoličku, počítač, policu, skriňu alebo kontajner na osobné veci či dokumentáciu. Vtedy je pomerne jednoduché premietnuť objem sťahovaného nákladu do kubíkov a do počtu prepráv,“ hovorí Imrich Takács zo spoločnosti IMI Transport. Pri prevoze výpočtovej techniky však treba počítať s väčším počtom prepráv alebo vozidiel, keďže elektronika nie je stohovateľná, a preto ju nemožno v aute navŕšiť.

„Technológie sú vo firmách zväčša prioritou číslo jeden. Ak majú firmy server a dátové úložiská, potrebujú k nim mať aj počas sťahovania v určitých intervaloch prístup, aby nedošlo k narušeniu plynulosti ich prevádzky, čomu sa musíme prispôsobovať,“ uvádza Martin Martonka, konateľ spoločnosti SVD Group. Klientmi sťahovacích spoločností môžu byť aj logistické centrá, ktoré od nich požadujú najmä doručovacie služby. Ponuka niektorých firiem však dokonca siaha do oblasti drobných rekonštrukčných prác.

Obhliadky

Obhliadky sťahovaných lokalít sú nevyhnutné predovšetkým pri zákazkách väčšieho objemu a zväčša sa ponúkajú zdarma. Sťahovacia služba potrebuje dopredu poznať všetky podmienky, aby vedela pre výkon svojej činnosti v určitom čase zabezpečiť dostatočný počet ľudí, vozidiel, množstvo baliaceho materiálu a prípadne aj potrebné nástroje, najmä v prípade presunu veľkorozmerných priemyselných strojov. „Zvyčajne nám klient naznačí, že ide o premiestnenie niečoho neštandardného, napríklad trezoru alebo klavíra. Vtedy sa snažíme zistiť čo najviac informácií o danej zákazke, aby nás počas sťahovania nič nezaskočilo. V ostatných rutinných prípadoch, napríklad pri sťahovaní bytu klasického typu, obhliadky potrebné nie sú, nakoľko máme dostatok skúseností,“ vysvetľuje Martin Martonka.

Keďže objednávky na sťahovanie prichádzajú nepravidelne, sťahovacie spoločnosti nemajú veľké množstvo zamestnancov, ich aktivity sú veľakrát založené na spolupráci s brigádnikmi alebo externými pracovníkmi. Existujú spoločnosti, ktoré zároveň prevádzkujú brigádnický servis, iné využívajú služby dodávateľov. Na základe svojich skúseností a poznatkov vedia potom svojim klientom odporučiť správnych ľudí pre konkrétny typ zákazky.

Baliace služby

Súčasťou poskytovaných služieb býva zvyčajne aj balenie predmetov alebo zariadení či poskytnutie baliaceho materiálu, pokiaľ si chcú klienti túto činnosť zabezpečiť sami. „Bežné osoby naše služby nevyužívajú v takej miere ako firmy. Zväčša im ide výlučne o fyzické premiestnenie potrebných vecí, teda skôr o prepravu nákladu. Je to, nakoniec, pochopiteľné vzhľadom na cennosti a predmety, ku ktorým majú ľudia zvláštny citový vzťah. V určitých prípadoch však aj inštitúcie uprednostňujú vlastné zabalenie a evidenciu predmetov a písomností, napr. archívy alebo divadlá, a to z jednoduchého dôvodu lepšej prehľadnosti a kontroly nad sťahovanými vecami,“ vysvetľuje Martin Martonka.

Pod baliacim materiálom možno rozumieť papier, bublinové fólie alebo polystyrénové výplne na výpočtovú techniku, vrecia na nepotrebné veci, kartónové škatule alebo špeciálne debny, do ktorých sa dá povešať šatstvo podobne ako do skrine. Na požiadanie klienta vedia niektoré firmy zabezpečiť aj dodanie pevných debien alebo škatúľ vyrobených na mieru. Ak klienti majú záu­jem o baliacu službu, zabezpečuje sa jeden alebo dva dni pred sťahovaním.

Ťažké bremená

Vo firmách a priemyselných podnikoch sa často vyskytujú ťažšie bremená, ktoré je potrebné presťahovať zväčša z jedného miesta na iné. Skôr sa tu preto hovorí o premiestňovaní. Môže ísť o trezor, telefónnu ústredňu, kopírovací stroj, bankomat, rôzne automaty či biliardový stôl. Ťažké priemyselné zariadenia však môžu vážiť aj niekoľko ton a ak ich presun nedokáže zabezpečiť mostový žeriav, podniky si najímajú služby špecializovaných spoločností.

„Používame profesionálne odolné nerozbitné náradie, hydraulické zdviháky rozličných typov, či ťažkotonážne vozíky. Celý stroj alebo zariadenie sa potom posúva jednoduchým tradičným spôsobom na guľatinových valcoch až na stanovené miesto. Za ideálnych podmienok to funguje pomerne rýchlo – dokážeme urobiť desať metrov za hodinu. Komplikácie nastávajú, keď s nákladom musíme zabočiť, napríklad vtedy, ak v ceste stojí šachta. Podvozky sa navzájom pribrzďujú, ak nemajú v zákrute správny smer. V určitých prípadoch spolupracujeme aj s firmami, ktoré vlastnia a prenajímajú žeriavy,“ vysvetľuje Pavel Arpai zo spoločnosti Ťažká partia.

Cenové relácie

Sťahovacie služby môžu zahŕňať demontáž a montáž kancelárskeho nábytku, odvoz a likvidáciu starého nábytku a kancelárskeho odpadu, vývoz na skládku a do spaľovne, vypratávanie dvorov, pivníc alebo povál, upratovanie vyprázdnených priestorov, parkovanie vozidiel s naloženým nábytkom či iným materiálom alebo jeho uskladnenie v stráženom areáli, či dokonca elektrikárske práce. Služby môžu byť súčasťou štandardného balíka alebo si za ne firmy účtujú príplatky. O 25 až 50 % navyše zákazník zväčša zaplatí počas víkendov, sviatkov alebo pri sťahovaní v nočných hodinách.

Z hľadiska financií je cena najdôležitejšou informáciou predovšetkým pre súkromné osoby a menšie spoločnosti. Väčšie podniky si zvyčajne radšej zaplatia za profesionalitu, za šírku a sortiment služieb. Cena za samotné sťahovanie zahŕňa použitie nákladného vozidla, najazdené kilometre a výkon pracovníkov. Niektoré firmy si samostatne započítavajú aj stojné (približne 500 Sk na hodinu), poschodia alebo počet schodov. Pre záujemcu o sťahovacie služby je dôležitý najmä prehľadný cenník, podľa ktorého si ľahko môžu vypočítať približnú sumu na základe svojich požiadaviek.

Pri medzištátnom sťahovaní v rámci EÚ nie je potrebné vybavovať žiadne úradné formality, avšak cena služby sa môže navýšiť z hľadiska najazdených kilometrov, ako aj kvôli vyšším poplatkom za pohonné hmoty a diaľnice v zahraničí.

Zabezpečenie
Dôležitou súčasťou je aj ochrana sťahovaných predmetov. Proti poškodeniu, znehodnoteniu alebo strate majetku by mala sťahovacia firma zabezpečiť poistenie zodpovednosti za spôsobené škody. Aj keď k podobným situáciám dochádza v zriedkavých prípadoch, zvyčajne ide o drobné odery alebo škrabance na nábytku. „V takomto prípade je možné dohodnúť sa so zákazníkom na zľave z celkovej ceny za sťahovanie, na oprave za naše vlastné náklady, výmene nábytku za rovnaký kus alebo na odškodnení prostredníctvom poisťovne,“ uvádza Ján Kondela zo spoločnosti Lobo – Sťahovanie. Sťahovacie služby sa poisťujú v základnej sume jedného milióna korún, ale v prípade špeciálnych alebo väčších zákaziek je možné túto sumu navýšiť.

V prípade poškodenia majetku treba poškodenú vec odložiť. Klient najskôr vypíše tzv. škodový protokol, t. j. dodací list o vykonaní prác, v ktorom uvedie rozsah poškodenia, kúpnu cenu tovaru a výšku žiadanej náhrady. Potom agent z poisťovne urobí obhliadku rozsahu poškodenia, na základe ktorej si dá zákazník vec opraviť. Faktúra sa vystavuje na sťahovaciu spoločnosť.

V rámci ochrany je bežné, aby firma, ktorá si objedná sťahovacie služby, zabezpečila kontrolných pracovníkov. Vybraní zamestnanci majú za úlohu sprístupniť priestory, usmerňovať naloženie aj vyloženie nákladu a dohliadať nad správnym organizovaním sťahovaných predmetov a dokumentov. „Ak ide o veľmi dôležité písomné materiály, zvykneme im určovať samostatnú prepravu. Uložia sa do osobitnej miestnosti, ktorá sa uzamkne a do ktorej počas sťahovania ostatných vecí a nábytku nemá nikto prístup,“  upozorňuje Imrich Takács a dodáva, že ochrane treba venovať pozornosť aj pri sťahovaní fyzických osôb.

„Zvyčajne sa snažia šetriť, a tak si objednajú iba vodiča. Nemôžu však čakať, že vodič bude pomáhať znášať a odnášať jednotlivé veci. Kvôli zabezpečeniu pred odcudzením predmetov jednoducho nesmie opustiť vozidlo s naloženým nákladom.“

Komplikácie
Komplikácie z pohľadu bežného človeka nemusia pre profesionálnu sťahovaciu firmu znamenať veľký problém, iba prekážku, ktorú je potrebné zdolať. Sťahovacie spoločnosti si vedia poradiť aj s transportom väčších kusov po schodisku. Najčastejším úskalím totiž bývajú niekoľkoposchodové bytové domy bez fungujúceho alebo žiadneho výťahu. Vtedy však problémom môžu byť medziposchodia s množstvom uskladnených predmetov, pomedzi ktoré sa pracovníkom s nábytkom ťažko manipuluje a otáča.

„Stretávame sa aj s netolerantnosťou susedov, keď nie sú ochotní akceptovať, že sa napríklad používa malý alebo veľký výťah,“ podotýka Imrich Takács. Niekedy zasa situáciu skomplikuje nedostatočná predvídavosť ľudí pri zariaďovaní bytov či domov. „Zažili sme prípady, keď zákazníci chceli dovnútra umiestniť nadrozmernú vec, napríklad trezor alebo bazén, ktorá presahovala veľkosť dverí, a preto sme boli nútení búrať. Klienti sa ale s takýmito krajnými opatreniami veľmi ťažko stotožňujú,“ pokračuje Martin Martonka.

Kedy sa sťahovať
Skúsenosti dodávateľov sťahovacích služieb sa v rámci sezónneho výskytu zákaziek rôznia. Podľa spoločnosti Lobo – Sťahovanie sa v letných mesiacoch sťahujú najmä firmy, keďže v tomto období klesá ich produktivita z dôvodu čerpania dovoleniek. Súkromné osoby si z rovnakého dôvodu nechávajú sťahovanie na jesenné mesiace.  V lete dochádza najčastejšie k poruchám strojových zariadení, ktoré je potom potrebné premiestňovať a vymieňať. Koncom roka vzrastá počet zákaziek spoločnosti SVD Group, keďže práve vtedy končí stavebná sezóna a nastáva obdobie kolaudácií budov či následného sťahovania nájomníkov alebo nových vlastníkov bytov.

V rámci časového horizontu zabezpečenia objednávok sú sťahovacie firmy schopné vybaviť zákazku aj vo veľmi krátkom čase, napríklad do jednej hodiny, pokiaľ ide iba o premiestnenie určitého kusa nábytku. Sťahovanie v závislosti od typu zákazky a potreby precíznej inventarizácie majetku môže trvať od niekoľkých hodín (súkromné byty) až do niekoľkých týždňov, ba až mesiacov (napr. sťahovanie kultúrnej inštitúcie, ktorá sa nachádzala v niekoľkých budovách).

Ako sa sťahovať
„Niekedy ľudí veľmi prekvapí práve spôsob, akým sťahujeme. Myslia si, že majú doma obrovské množstvo vecí a že to nie možné  v danom čase zvládnuť. Čo je paradoxné, najťažšie sa sťahujú malé byty, v ktorých obmedzený priestor núti obyvateľov ukladať veci veľmi precízne. Takisto sa zákazníci čudujú, keď zistia, že piano s ľahkosťou odnesú dvaja ľudia,“ podotýka konateľ spoločnosti SVD Group.

Pri sťahovaní je najlepšie zachovať presnú postupnosť krokov a nezabudnúť na dôležité detaily. Pomôckou môže byť inštruktážny popis, ktorý uvádza spoločnosť IMI Transport:

1. Zodpovednosť: určite zodpovedného pracovníka spoločnosti, s ktorým bude sťahovacia služba riešiť postupy, problémy, prípadne ďalšie požiadavky počas sťahovania. Svojím podpisom potvrdí skutočne realizované výkony.

2. Obhliadka sťahovaných a nových priestorov: slúži na presnejší výpočet predpokladanej ceny, ako aj na určenie rozsahu prác v rámci poskytovaných sťahovacích služieb.

3. Parkovanie: zabezpečte včas priestor na pristavenie nákladného vozidla k nakládke a vykládke sťahovaných predmetov. Časové straty, ktoré vzniknú nezabezpečením takéhoto priestoru, môžu byť účtované ako čas práce.

4. Demontáž a montáž:
niektoré časti zariadenia kancelárií je potrebné demontovať a následne zmontovať. Túto službu môže zabezpečovať sťahovacia firma, prípadne výrobca alebo dodávateľ, ktorý nábytok alebo technické zariadenie namontoval a nainštaloval.

5. Balenie:
nebaľte do nepriesvitných škatúľ chemikálie, žieraviny, horľaviny a iné kvapaliny. V prípade nedostatočného zabalenia alebo nesprávneho zloženia obsahu škatule nemôže sťahovacia služba zodpovedať za vzniknutú škodu. Dvere, dvierka na skriniach a skrinkách, zásuvky na kontajneroch a pod. treba zabezpečiť proti otvoreniu počas manipulácie prelepením lepiacou páskou. Kľúče od skriniek, skríň a kontajnerov nenechávajte v zámkoch, ale vložte ich dnu pred prelepením.

6. Označenie: pri sťahovaní kancelárií je nutné všetky sťahované predmety, škatule a nábytok označiť štítkom. Na štítku je dobré uviesť meno pracovníka, poschodie a číslo dverí, do ktorých má pracovník sťahovacej firmy označený kus uložiť. Pri sťahovaní bytu označenie štítkom uľahčí identifikáciu predmetov pri vybaľovaní. Predmety, nábytok a škatule, ktoré sa majú uložiť do osobitných miestností, treba označiť na štítku aj názvom napr.: sklad, archív, zasadačka, pivnica a pod.

7. Prekážky pri práci: nezabezpečenie parkovacieho miesta k nakládke a vykládke, vzdialenosť pri nakládke a vykládke nad 10 bm od vozidla, porucha výťahu, úzky priestor na manipuláciu s nábytkom.

Anna Salvová v spolupráci so spoločnosťami IMI Transport, Lobo – Sťahovanie, SVD Group a Ťažká partia
Foto: IMI Transport

Článok bol uverejnený v magazíne Správa budov.