Staronový Starý most v Bratislave
Galéria(4)

Staronový Starý most v Bratislave

V časopise Inžinierske stavby / Inženýrské stavby 3/2008 bol uverejnený článok Obnova Starého mosta v Bratislave. Predmetom tohto článku je história mosta, koncepcia jeho rekonštrukcie, varianty návrhov mosta a ich zdôvodnenie. Príspevok sa končí konštatovaním: „Dňa 6. 8. 2008 primátor Hlavného mesta SR Bratislavy Andrej Ďurkovský oznámil, že na projekt obnovy Starého mosta cez Dunaj v Bratislave bude vypísaná architektonická súťaž.“ Čo sa so Starým mostom dialo v ďalšom období, je predmetom tohto článku.

Rekapitulácia projektovej prípravy rekonštrukcie Starého mosta
Rekonštrukcia Starého mosta je iba jedným z objektov stavby „Nosný systém MHD, prevádzkový úsek Janíkov dvor – Šafárikovo námestie v Bratislave“. V rokoch 2004 až 2008 boli na túto stavbu vypracované štúdie, stavebný zámer verejnej práce a dokumentácia na územné rozhodnutie. (V týchto súvislostiach konštatujem, že architektonická súťaž na takúto stavbu sa uskutočňuje na samom začiatku projektového cyklu a obyčajne ju iniciuje hlavný architekt mesta v spolupráci so Slovenskou komorou architektov. Je preto udivujúce, že obec architektov intervenovala u primátora mesta za uskutočnenie architektonickej súťaže až v auguste 2008, t. j. osem mesiacov pred plánovaným začiatkom stavebných prác, a nie o päť rokov skôr.)

V roku 2007 sa spoločnosť Alfa 04 a. s. spolu s firmami REMING Consult, a. s., a PIO Keramoprojekt, a. s., stali víťazmi medzinárodnej verejnej súťaže na dokumentáciu na územné rozhodnutie (DÚR), dokumentáciu na stavebné povolenie (DSP), dokumentáciu na realizáciu stavby (DRS) a na autorský dozor (AD) 1. etapy spomínanej stavby, ktorú vyhlásilo Hlavné mesto SR Bratislava. Na základe zadania vo verejnej súťaži mal byť súčasťou týchto prác aj projekt rekonštrukcie Starého mosta. Spomínané tri akciové spoločnosti vytvorili združenie, keďže ani jedna z nich sama nespĺňala prísne podmienky verejnej súťaže. Vysoké nároky na účastníkov verejnej súťaže boli plne opodstatnené náročnosťou zadania. Na súťaži sa mohli zúčastniť projektové spoločnosti, architektonické ateliéry alebo z nich vytvorené združenia. (Je preto nepochopiteľné, že sa na tejto verejnej súťaži nezúčastnili nijakí architekti, ale radšej neštandardným spôsobom zablokovali už rozbehnutú prípravu tejto pre Bratislavu takej významnej stavby.)

Napriek dočasnému zastaveniu prác odovzdalo združenie v septembri 2008 svojmu objednávateľovi DÚR, v ktorej dokumentovalo rekonštrukciu Starého mosta v súlade so zadaním vo verejnej súťaži, t. j. návrh novej nosnej konštrukcie mosta, ktorá by zabezpečila premostenie Dunaja pre dvojkoľajnú električkovú trať, dva cestné pruhy, chodcov a cyklistov, ako aj pre rôzne inžinierske siete. Parametre mosta spĺňali tiež požiadavku vodohospodárskych a plavebných orgánov na rozmery plavebného gabaritu. Výsledný vzhľad mosta bol výsledkom ankety medzi obyvateľmi celého Slovenska. Územné konanie na základe uvedenej DÚR sa však nezačalo, pretože sa čakalo na výsledky architektonickej súťaže. Architektonická súťaž však do dnešného dňa nebola vyhlásená!!!

Začiatkom roku 2009 Hlavné mesto SR Bratislava previedlo svoje „práva a povinnosti“ vyplývajúce z verejnej súťaže na spoločnosť METRO Bratislava, a. s. A medzitým dorazila aj do hlavného mesta „svetová finančná kríza“. Nový obstarávateľ stavby v snahe o úspornejšie riešenie rekonštrukcie Starého mosta prišiel s návrhom ponechať most v zásade v súčasnom stave, rekonštruovať iba jeho mostovkovú časť, obnoviť nátery a umiestniť na takýto most dvojkoľajnú električkovú trať a jeden cestný pruh pre autobusy MHD. Žiaľ, túto svoju predstavu nekonzultoval s projektantom stavby, ktorý vzišiel z verejnej súťaže. A projektant nemohol túto koncepciu akceptovať, keďže nespĺňala ani základné úžitkové, bezpečnostné, právne a ekonomické kritériá.

Názory verejnosti
A tak nastalo pre túto stavbu ďalšie „hluché“ obdobie, ktoré bolo iba sem-tam „spestrené“ návrhmi v masmédiách na riešenie Starého mosta. Keďže tieto návrhy sú často názorným príkladom mylných predstáv časti verejnosti ohľadom riešenia tohto problému, zaujmem stanovisko aspoň k niektorým.
Jedno z častých tvrdení je: „Most je súčasťou histórie mesta, treba ho iba znovu natrieť a ponechať v súčasnom stave!“

Starý most v súčasnom stave nespĺňa temer žiadne úžitkové kritériá. Vozovková časť mosta nemá vyhovujúce prejazdné šírky, plavebný gabarit pod mostom nespĺňa požiadavky medzinárodných plavebných orgánov, oceľ nosnej konštrukcie nevyhovuje z hľadiska dnešných normových požiadaviek, korózne úbytky a vyčerpaná únavová životnosť predovšetkým cestnej časti mosta ohrozujú bezpečnosť konštrukcie.
Z radov laickej, žiaľ, aj „odbornej“ verejnosti už zaznel recept na riešenie tohto problému: „Urobte zo Starého mosta promenádny most iba pre chodcov a cyklistov, veď vylúčenie cestnej dopravy z mosta mesto vôbec nepocítilo.“

Áno, toto je recept na zachovanie napríklad historickej budovy, ktorá na daný účel už nevyhovuje. Na inom mieste sa dá postaviť nová, funkčne vyhovujúca budova, kým stará sa využije na iný účel. S mostom cez Dunaj v Bratislave je to však inak. Poloha Starého mosta je z dopravného hľadiska pre Staré Mesto jedinečná a nie je možné tento most nahradiť novým mostom v inej polohe. Navyše, v centrálnej časti Bratislavy už ani miesto na ďalší most, ktorý by bol logicky napojený na cestnú sieť, nie je. Argument, že Starý most mestu nechýba, je až naivný. Mosty sú drahé stavby, preto sa stavajú s výhľadom na 100 až 150 rokov. Chce niekto povedať, že mesto, v ktorom sa čo nevidieť dobuduje Eurovea, RiverPark, Celomestské centrum Petržalka, mesto, ktoré potrebuje nosný systém hromadnej dopravy, prežije najbližších 150 rokov so Starým mostom, po ktorom chodia iba chodci a cyklisti?

Ďalším frekventovaným názorom je tvrdenie: „Ak už chcete obnoviť Starý most, tak ho vybudujte ako imitáciu Mosta Františka Jozefa!“

Je to pekná predstava, tak ako je pekná predstava lietať na dvojplošníku v koženej kombinéze s vejúcim šálom. Do Ameriky však dnes radšej lietame v moderných Boeingoch. Most totiž nie je jednogeneračné dielo a nie je o nostalgii. Má dlhší život ako človek a pre naše vnúčatá bude už nostalgické niečo iné. Most je o takých parametroch, ako sú bezpečnosť, úžitková efektívnosť, realizačná náročnosť, cena a, samozrejme, aj architektúra. Architektúra akéhokoľvek stavebného diela v takom exponovanom prostredí je síce dôležitý faktor, ale nie jediný. Poznajúc nostalgický vzťah Bratislavčanov k Starému mostu, v úvode prác na projekte jeho obnovy sme analyzovali aj variant „František Jozef“. Potvrdilo sa však staré pravidlo: „Nenapodobňuj staré novými prostriedkami!“ Ukázalo sa, že tento variant má najhoršie úžitkové parametre, jeho montáž by bola najkomplikovanejšia a bol by najdrahší. Tvar mosta totiž nemôže byť výsledkom rozmaru projektanta, ale musí byť výsledkom konštrukčnej logiky diela. Tvar mostov za čias Františka Jozefa bol limitovaný vtedajšou úrovňou vedomostí o mostnej profesii, kvalitou vtedajších materiálov či úrovňou montážnej techniky. A, samozrejme, vtedajšie dopravné nároky boli neporovnateľné s dnešnými. Dnešné nároky na funkciu mosta, dnešná úroveň vedomostí, kvalita materiálov aj úroveň techniky si žiadajú budovanie iných mostov ako pred sto rokmi.

„Staronový“ Starý most v Bratislave
Rekonštruovaný Starý most podľa DÚR 2008 sme nazývali „nový“ Starý most. Výraz „staronový“ Starý most sa pokúša vystihnúť podstatu novej koncepcie jeho rekonštrukcie. Začiatkom roka 2009, berúc do úvahy zmenenú ekonomickú situáciu mesta a tiež zníženie nárokov nového zákazníka na úžitkové parametre mosta (most iba pre električkovú dopravu), projektanti z akciovej spoločnosti Alfa 04 začali hľadať nové, technicky korektné riešenie Starého mosta.

Nová koncepcia mosta sa musela vyrovnať s týmito problémami:

  • Most musí mať šírku vyhovujúcu prejazdnému profilu dvojkoľajnej električky a súčasne šírku vyhovujúcu dvojpruhovej cestnej komunikácii MZ 8,5/50 (po presune električkovej trate do tunela sa na most vráti cestná doprava).
  • Most musí mať veľkorysé riešenie pre chodcov a cyklistov.
  • Most musí byť bezpečný napriek tomu, že oceľ jeho súčasnej nosnej konštrukcie nevyhovuje normovým požiadavkám.
  • Most musí zachovať mýtne domčeky.
  • Most musí vyhovovať požiadavkám vodohospodárskych a plavebných orgánov.

Pre novú koncepciu mosta bolo rozhodujúce nájsť zhodu práve s vodohospodárskymi a plavebnými orgánmi. Po „ťažkých“ rokovaniach medzi projektantom na jednej strane a Slovenským vodohospodárskym podnikom a Štátnou plavebnou správou na druhej strane došlo ku kompromisu. Tieto orgány súhlasili so zachovaním súčasnej šírky plavebného gabaritu (čo umožní zachovať polohu existujúcich pilierov mosta). Projektant zase prisľúbil rekonštruovať most tak, že bude zabezpečená požadovaná výška plavebného gabaritu (most sa dvihne až o 3,60 m). Projektant tiež navrhne rekonštrukciu tak, aby pri odstraňovaní existujúcich olovnatých náterov oceľovej konštrukcie nedošlo k pádu zvyškov náteru na vodnú hladinu, a tým ku kontaminácii vody Dunaja.

Ostatné požiadavky na most budú vyriešené takto:

  • Odstráni sa cestná časť Starého mosta, keďže stav korózie, parametre lomovej húževnatosti a zvyšková únavová životnosť jej oceľovej konštrukcie nedávajú predpoklady na ďalšiu bezpečnú prevádzku.
  • Oceľová konštrukcia železničnej časti mosta má lepšie parametre korózneho úbytku a únavovej životnosti. Jej štyri polia, ktoré sú nad Dunajom, sa premiestnia pomocou súlodí na breh. Tam sa priehradové nosníky oddelia od mostovky, odsunú sa do potrebnej vzdialenosti a opätovne sa spoja novými prvkami, ktoré zabezpečia tuhosť sústavy. Odstránia sa nátery a korózia, oceľová konštrukcia sa v potrebnom rozsahu opraví, nanesie sa nový náter a potom sa dopraví späť na už zvýšené piliere.
  • Pole v inundácii na petržalskej strane sa opraví obdobne, ale manipulovať s ním sa bude na mieste.
  • Krátke krajné polia dlhé 32 m sa obnovia kompletne, keďže ich priehradové nosníky by po rozšírení mostovkovej časti nemali požadovanú únosnosť.
  • Kardinálnym problémom rekonštrukcie mosta, ktorá predpokladá použitie hlavných nosníkov existujúceho železničného mosta, bolo vyriešenie problému nedostatočnej rázovej lomovej húževnatosti ocele nosníkov. Tento nevyhovujúci parameter ocele by mohol byť problémový v prípade silného rázu do týchto nosníkov. Takýto zaťažovací stav by mohol nastať v prípade vybočenia električkového alebo cestného vozidla. Z uvedeného dôvodu sa hlavný dôraz pri návrhu konštrukčného riešenia mosta kládol najmä na to, aby sa takémuto zaťaženiu predišlo. Mostovkovú časť mosta bude tvoriť nová konštrukcia (ortotropná oceľová doska), ktorá bude vo vzdialenosti po 8,25 m uložená prostredníctvom elastomerových ložísk na priečniky hlavnej nosnej konštrukcie. Takáto „plávajúca“ mostovka v prípade nárazu vybočeného vozidla utlmí ráz na hlavnú nosnú konštrukciu. Mostovková časť mosta bude mať po oboch stranách vozovky oceľový parapet vysoký 0,60 m a oceľové zvodidlá vysokej triedy zadržania. Tieto opatrenia zabránia v prípade vybočenia vozidla jeho kontaktu s hlavnými nosníkmi konštrukcie.
  • Konštrukčné usporiadanie mosta vyjde v ústrety požiadavke na promenádny charakter mosta. Popri veľkorysých koridoroch pre chodcov a cyklistov budú chodníkové časti v úsekoch nad troma piliermi vo vode rozšírené o vyhliadkové a oddychové plochy s lavičkami.
  • Budú zachované existujúce piliere mosta, ich výška však bude upravená tak, aby niesli nadvihnutú oceľovú konštrukciu.
  • Most bude mať večerné osvetlenie. Tvar svietidiel, lavičiek a zábradlí bude ešte predmetom ďalších štúdií a konzultácií s pamiatkarmi. Je totiž otázne, či dať týmto prvkom neutrálnu striedmu podobu, alebo ich ladiť dobovo. A keď, tak ku ktorému obdobiu.
  • Vzhľadom na opísané okolnosti (finančné obmedzenia a obmedzená únosnosť) sa už na Starý most „nevmestili“ cestné pruhy. Navrhli sme problém riešiť tak, že sa vedľa rekonštruovaného mosta vytvorí koridor, do ktorého sa v budúcnosti (keď to mesto bude potrebovať a keď na to bude mať) môže umiestniť nový cestný most.

Po dlhých sporoch o koncepciu mosta bola v septembri 2009 podpísaná zmluva na DÚR, v ktorej je rekonštrukcia Starého mosta riešená v súlade s opísanou koncepciou. V októbri 2009 projektant odovzdal novému objednávateľovi zmenenú DÚR a v súčasnosti prebieha územné konanie. Akciová spoločnosť METRO predpokladá, že v druhej polovici tohto roka vyhlási medzinárodný tender na výstavbu 1. etapy nosného systému MHD, v rámci ktorej bude dominantným objektom opísaná rekonštrukcia Starého mosta. A v prvej polovici roku 2012 sa azda už obyvatelia Bratislavy prevezú po „staronovom“ Starom moste cez Dunaj v Bratislave.

TEXT: Ing. Miroslav Maťaščík
VIZUALIÁCIE: Ing. Jaroslav Baron

Miroslav Maťaščík je hlavný inžinier projektu a pracuje v spoločnosti Alfa 04 a. s., Bratislava.

Článok bol uverejnený v časopise Inžinierske stavby