najvacsi jednopylonovy zaveseny most na svete
Galéria(19)

Najväčší jednopylónový zavesený most na svete

Nový symbol hlavného mesta Srbska bol postavený veľmi rýchlo. Najväčší jednopylónový zavesený – šikmokáblový – most na svete, čo sa týka plochy, so šírkou 45 m, sa klenie nad riekou Sáva 3 km pred ústím do Dunaja.

najvacsi jednopylonovy zaveseny most na svete 7021 big image
bautechnik 32 big image
zb 3 11 2 9 6 big image
zb 3 11 2 9 3 big image
innovationen sava bridge 251 big image
innovationen sava bridge 121 big image
innovationen sava bridge 71 big image
innovationen sava bridge 19 big image
V Belehrade, ako hlavnom meste s 2 miliónmi obyvateľov, sa tvorí 35 – 40 % ekonomiky Srbska. Medzinárodná trasa E 75, známa ako „Autoput“, vedie cez Belehrad a už viac desaťročí spája strednú Európu s juhovýchodnou. Hlavným problémom pri ďalšom rozvoji regiónu sa stala stúpajúca dopravná premávka. Existujúce cestné spojenia nad Sávou boli preťažené. Na riešenie dopravných problémov a na zlepšenie infraštruktúry okolia bol naplánovaný vnútromestský okruh, ktorého súčasťou je aj zavesený most.

Charakteristickým znakom mosta je 200 m vysoký pylón pripomínajúci ihlu. Pylón rozdeľuje most na 376 m dlhú oceľovú konštrukciu nad riekou Sáva (hlavný rozpon) a na 200 m dlhú mostovku z predpätého betónu nad vedľajším ramenom rieky (zadný rozpon). Ďalšia časť je dlhá 338 m a pozostáva z dutých skríň z predpätého betónu (vedľajší rozpon). Celková dĺžka mosta je 964 m.

Ako už bolo spomenuté, je nielen najväčším jednopylónovým zaveseným mostom na Balkáne, ale aj na celom svete.

Zmluvu na plánovanie a stavbu mosta získalo s odporúčaním FIDIC (International Federation of Consulting Engineers) medzinárodné konzorcium spoločností PORR, DSD a SCT, pod vedením firmy PORR. Začiatok výstavby pripadol na jar roku 2009. Most financovala Európska banka pre rozvoj a obnovu.

Veľké dimenzie mostovky, kombinácia ocele a betónu v predpätej zóne, 3-ročná doba výstavby, toto všetko predstavovalo mimoriadnu výzvu pre medzinárodné združenie odborníkov.

Vyvinuté a na mieste zrealizované boli predovšetkým tieto inovatívne stavebné procesy:
– kombinované zakladanie pylónu: vŕtané pilóty/štrbinové steny
– dodatočná výroba pylónového telesa a jeho zabudovanie šplhaním
– realizácia 3-dimenzionálneho plánovania výstuže pri komplexných stavebných dielach
– zadné pole zhotovené z predpätého betónu, na rovnováhu ľahkej oceľovej konštrukcie mosta
– zabudovanie káblov s dĺžkou až 370 m
– šplhajúce lešenie a nad ním samošplhajúce debnenie pylónu
– predpäté pomocné stĺpy slúžiace súčasne ako stĺpy pomocného mosta pre chodcov
– GPS zameranie pylónu s viackrát premiestneným pevným bodom
– oceľové prechodné elementy na spojenie oceľovej a betónovej mostovky
– prefabrikovaný štítový prvok s inovatívnou montážnou metódou
– zabezpečenie mostovky proti zemetraseniu
– inovatívny manažment kvality
– vývoj a aplikácia betónu C 55/67 na pylón

Investor: City of Belgrade, Land Development Agency
Stavebný dozor, hlavné vedenie stavby: Louis Berger Group Inc. (Washington, DC)
Zhotoviteľ: konzorcium firiem PORR (Österreich, Wien), DSD (Deutschland, Saarlouis) a SCT (Slowenien, Lubjana), Ogranak Sava Most

Spoločnosť PORR bola obchodne a technicky zodpovedná za zakladanie, Back Span, pylón a káble. DSD viedla stavbu z ocele a montáž Main Span. SCT zhotovila Side Span a výbavu mosta.

Tendrový a realizačný projekt: Leonhardt, Andrä & Partner (Stuttgart)
Aerodynamické a seizmologické poradenstvo: Eusani-Hortmanns-Zahlten EZI IG m.b.H, (Solingen)
Skúšky vo veternom kanáli: Ruhruniversität Bochum
Projektovanie zakladania: IBBS-ZT / ste.p / Prof. Adam (Wien)
Štúdia a kontrola: Ponting (Maribor)
Zameranie: Noack Ingenieurgesellschaft mbH (Passau)
Zhotoviteľ základov: PORR Grundbau (Wien)
Debnenie: DOKA (Amstetten)
Predpätie Back Span: BBV Vorspanntechnik GmbH (Bobenheim-Roxheim)
Predpätie Side Span: DSI DYWIDAG-Systems International (München)
Káble: VT Vorspanntechnik GmbH & Co. KG. (Salzburg)

Zdroje:
Dipl.-Ing. Martin Steinkühler, Project Manager, Contractors Representative, PORR Bau GmbH:
Innovative Baumethoden am Beispiel der neuen Schrägseilbrücke über die Save in Belgrad: 200 m hoher Pylon mit 376 m Spannweite und 45 m breitem Überbau

Dipl.-Ing. Martin Steinkühler; Porr Technobau und Umwelt AG, Wien
Dr.-Ing. Frank Minas; DSD Brückenbau GmbH, Saarlouis:
Bau einer Schrägseilbrücke über die Save in Belgrad (článok z časopisu Bautechnik 7/2011, Bericht-Nr. 1480)

Text: Ing. Csaba Fodor
Foto: Flickr, Martin Lopatka; PORR AG, Wien