image 66913 25 v1
Galéria(9)

Kvalitný betón pre náročné konštrukcie mostov

Úspešné zhotovenie stavebného diela v plánovanom termíne by malo byť prostriedkom, nie cieľom snaženia stavbárov tak, ako sa to, žiaľ, často deje v súčasnosti. Za cieľ treba považovať estetické, funkčné stavebné dielo, ktoré dokáže slúžiť svojmu účelu minimálne počas plánovanej životnosti, pričom jeho symbióza s okolitým prostredím sa nevzťahuje len na pohľad architekta či urbanistu, ale aj na vplyv na kvalitu životného prostredia, ktoré je zasiahnuté jeho výstavbou a užívaním.

02 betonracio
04 alfa04
04 alfa04 oprava
05 alfa04
07 alfa04
07 alfa04 oprava
09 alfa04
02 alfa04 oprava

Je jednoznačné, že takýto veľmi široký záber očakávaní a vplyvov, ktoré stavebné dielo vyvolá, nemožno podchytiť bez primeranej prípravy projektu a koordinácie medzi účastníkmi jednotlivých fáz výstavby.

Príprava, výroba a výstavba

Výstavba cestnej infraštruktúry je z tohto pohľadu jednou z najväčších výziev. Mosty či tunely, najmä ich umiestnenie a architektúra, často vyvolávajú diskusie nielen medzi odbornou verejnosťou, oprávnene sa k nim vyjadruje aj dotknutá laická verejnosť. Nehovoriac o „ostro“ sledovanej výstavbe, pričom médiá zvyčajne nezaujíma bezproblémový priebeh výstavby, ale, práve naopak, akékoľvek, aj drobné zlyhanie. Bezproblémový priebeh výstavby je však túžbou všetkých zaangažovaných pracovníkov či firiem. Z tohto dôvodu by sa mala venovať významná pozornosť príprave ešte pred samotným začatím výstavby a koordinácii zúčastnených vo všetkých fázach výstavby.

Mestská estakáda v Považskej Bystrici

Výborným príkladom takéhoto projektu je Mestská estakáda v Považskej Bystrici, najmä vzhľadom na prístup k príprave a realizácii jej nosnej konštrukcie. Približne rok pred betonážou prvej lamely sa začali v pravidelných intervaloch (minimálne raz mesačne) stretávať zástupcovia projektantov, realizačných firiem, zástupca dodávateľa betónu a aj technológ, ktorého skupina pripravovala návrhy zloženia jednotlivých druhov betónu. Pravidelné vzájomné informovanie sa o plnení dohodnutých úloh a termínov umožnilo pružne reagovať na aktuálnu situáciu a prispôsobiť činnosti jednotlivých zúčastnených firiem. Vzniklo fórum, v rámci ktorého sa prediskutovali rôzne možnosti riešenia aktuálnych otázok, pričom všetci zúčastnení mohli plynule pracovať na dohodnutých úlohách. Vzhľadom na pravidelný osobný kontakt medzi účastníkmi výstavby sa podarilo eliminovať aj potenciálny problém vzniku dezinformácií.

Model takýchto pravidelných stretnutí umožnil všetkým plynulo pracovať na pridelených úlohách, zároveň bolo jasné, v akom stave rozpracovanosti sa nachádzajú ďalšie úlohy partnerov z projektu. Z hľadiska betónu, jeho prípravy, výroby, všetkých druhov kontroly, dopravy, ukladania a ošetrovania tak vznikla vynikajúca príležitosť na koordináciu. Vopred sa prediskutovali požiadavky a možnosti výrobcu aj odberateľa betónu a dohodli sa vlastnosti betónu akceptovateľné pre všetkých zúčastnených. Realizácia skúšobného segmentu nosnej konštrukcie mosta predstavovala výbornú možnosť na potvrdenie a prípadné doladenie vlastností betónu. Neoceniteľným prínosom bol fakt, že vznikol priamy kontakt medzi partnermi, ktorých činnosti počas výstavby navzájom na seba nadväzovali. Koordinácia činností všetkých dotknutých firiem počas výstavby bola v podstate vyvrcholením dôslednej fázy prípravy, ktorá sa takto prejavila veľmi pozitívne.

Záver

Na záver sa najlepšie hodí táto citácia [1]: „Realizácia mosta prebehla bez zásadných problémov a v rekordne krátkom čase. Predovšetkým tempo výstavby nosnej konštrukcie (jedna lamela za 8 až 9 dní) bolo obdivuhodné a znesie porovnanie s podobnými stavbami kdekoľvek na svete.“ Takéto hodnotenie by nebolo možné bez príkladnej prípravy, koordinácie a spolupráce všetkých zúčastnených. Vzájomná informovanosť, koordinácia činností a osobný kontakt síce samy osebe nedokážu predísť problémom ani vyriešiť všetky problémy, ktoré môžu počas výstavby vzniknúť, sú však predpokladom na ich efektívne zvládnutie k spokojnosti všetkých – vrátane investora a budúcich užívateľov.

TEXT: Ing. Peter Ďuriš, Ing. Igor Halaša, Ing. František Karaba, Ing. Marek Magyar, Ing. Richard Novák
FOTO: BetónRacio, s. r. o., Alfa04

Peter Ďuriš pôsobí v Doprastave, a. s.,
Igor Halaša v Saint-Gobain Construction Products, s. r. o., divízii Weber – Terranova (v čase výstavby bol hlavný technológ BetónRacio, s. r. o.),
František Karaba v spoločnosti Skanska SK, a. s., divízii Cestného staviteľstva, Marek Magyar v TBG Doprastav, a. s., a Richard Novák v Stráský, Hustý a partneři, s. r. o.

Literatúra
1. Maťaščík, M. – Táborská, K. – Chandoga, M.: Mestská estakáda v Považskej Bystrici. Národná správa sloven­ského NK fib. In: Inžinierske stavby/Inženýrské stavby, ročník 61, č. 06/2013, str. 17, Bratislava: JAGA Group.

Článok bol uverejnený v časopise Inžinierske stavby/Inženýrské stavby.