Realitný franšízing  – motiváciou je budovanie vlastnej hodnoty
Galéria(4)

Realitný franšízing – motiváciou je budovanie vlastnej hodnoty

Podnikanie v oblasti realít je v súčasnosti ťažký chlebík. Aj v realitnom biznise však treba inovovať a hľadať nové spôsoby komunikácie so zákazníkmi. Franšízingový systém predaja nehnuteľností sa ujal v zahraničí a našiel svoje uplatnenie aj na Slovensku.

Reality sú pre franšízing ideálne
Franšízing sa ako forma budovania a riadenia firiem uplatňuje v mnohých druhoch predaja tovarov a poskytovania služieb. Reštaurácie s rýchlym občerstvením sú zrejme najznámejšou formou, ale v skutočnosti existuje stovka ďalších. Koncept, ktorý vie pomôcť v podnikaní, môže vzniknúť v ktoromkoľvek jeho odvetví a úspešne sa tak rozšíriť – či už v rámci jednej krajiny, alebo dokonca do zahraničia.

Služby v oblasti realít sú pre rozvoj predaja formou franšízingu ideálne. Jednotlivé subjekty totiž môžu využívať synergie v rovine komunikácie spoločnej značky, podeliť sa o informácie, vzájomne sa vzdelávať a podporovať sa. Predovšetkým však môžu spolupracovať na skvalitňovaní svojich služieb pre klienta. Podstatou predaja je proklientsky orientovaný servis. Treba pritom podotknúť, že realitný trh je na Slovensku chaotický a neriadený. Makléri našej spoločnosti sú napríklad prísne testovaní minimálne jedenkrát ročne, riadia sa prísnym etickým kódexom a klient má možnosť v prípade problému využiť reklamačný poriadok. Franšízingový systém tak na slovenský trh prináša štandard, na ktorý sú klienti zvyknutí aj v zahraničí. Dôležité je venovať pozornosť každému podnetu od zákazníka. V záujme objektivity možno v takýchto prípadoch využiť inštitút nezávislého ombudsmana. Jeho úlohou je nezávisle a bez zásahu realitnej siete posúdiť všetky reklamácie klientov a prípadné nezrovnalosti v rámci siete.

Realitný franšízing

Vzájomná výmena skúseností

Franšízing umožňuje realitnej sieti rásť neobmedzene rýchlo, a tak získať konkurenčnú výhodu. Ak chce realitná kancelária dnes uspieť, musí pracovať čo najefektívnejšie a maximalizovať obrat. Zapojenie do siete prináša podstatne viac transakcií, ak majiteľ robí veci správne a poctivo.

Systém franšízingu možno z tohto hľadiska považovať za ťažko prekonateľný, pretože kombinuje výhody súkromného podnikania a podporu veľkej korporácie. V rámci franšízingu sú možnosti rastu neobmedzené, motiváciou je najmä budovanie vlastnej hodnoty a šanca byť oveľa úspešnejším než pri individuálnom podnikaní.

Realitný predaj formou franšízingu rozbehla naša spoločnosť v roku 1973. Myšlienka skrsla v hlave mladého realitného makléra Davea Linigera z Denveru v Spojených štátoch, ktorý nebol spokojný s úrovňou služieb realitných maklérov, pretože v žiadnej z realitných kancelárií sa nestretol s úrovňou podpory v oblasti marketingu a vzdelávania. S niekoľkými dolármi vo vrecku sa rozhodol založiť spoločnosť zameranú na služby pre majiteľov kancelárií, realitných maklérov a, samozrejme, klientov. Cieľom bolo vybudovať sieť schopnú pritiahnuť najlepších profesionálov na trhu, ktorí by využili výhody, plynúce zo vzájomnej spolupráce. Franšízingový systém umožňuje rozvíjať a vymieňať si skúsenosti v podnikaní a vedení ľudí. Ponúka množstvo zaškoľovacích programov a seminárov, ktoré pomôžu majiteľovi kancelárie zorientovať sa v problematike. Naša spoločnosť napríklad ponúka aj novinku – online vzdelávací program obsahujúci všetky atribúty potrebné na úspešné riadenie kancelárie.

Realitný franšízing

Vyššia pravdepodobnosť predaja
Ak klient využije služby realitného makléra zapojeného do franšízingovej siete, môže využívať služby v rámci celej siete. V prípade franšízingového systému našej spoločnosti hovoríme o počte takmer 400 realitných profesionálov na Slovensku a takmer 100 000 špecialistov na celom svete. Pravdepodobnosť predaja nehnuteľnosti sa tak výrazne zvyšuje. Zároveň majú kupujúci omnoho širšie možnosti vybrať si z ponuky nehnuteľnosť podľa svojich predstáv. Na Slovensku sa v priebehu piatich rokov franšízingového systému našej spoločnosti predalo alebo prenajalo viac ako 6 000 nehnuteľností.

Ing. Richard Churý
Foto: Dano Veselský

Autor je regionálnym riaditeľom spoločnosti RE/MAX Slovensko.

Článok bol uverejnený v časopise ASB.