image 76335 25 v2
Galéria(5)

Námestie ako kultúrne fórum

Partneri sekcie:

Urbanisticko-architektonické súťaže na Slovensku majú rôzne osudy. Ani ich legitímni víťazi nemajú isté, či sa ich urbanistický návrh podarí uviesť do života v plnom rozsahu. Platí to aj pre autorský kolektív Michal Bogár, Ľubomír Králik, Juraj Polyák, Ľudovít Urban, ktorých návrh na riešenie Svätoplukovho námestia v Nitre získal v celoštátnej anonymnej architektonickej súťaži prvú cenu.

1
2
3
4

Víťazný návrh z roku 2009 (celkovo sa súťaže zúčastnilo 29 kolektívov) sa stal podkladom na vypracovanie zmien a doplnkov územného plánu Centrálnej mestskej zóny mesta Nitra, ktoré boli spracované autormi víťazného súťažného návrhu.

Živé námestie

Svätoplukovo námestie revitalizované ako kultúrne fórum – to bol základný tvorivý zámer autorského kolektívu Michal Bogár, Ľubomír Králik, Juraj Polyák, Ľudovít Urban. Úvahy o typológii námestia a architektonických objektov, ktoré ho vytvárajú, vyústili do konceptu priestorových a funkčných princípov, ktoré v prostredí stredoeurópskych miest považujeme za kauzálne. V  návrhu autori predstavili nové kultúrne fórum na pôde starobylej Nitry, ktorá má všetky predpoklady na to, aby sa tu vybudovalo hodnotné spoločenské centrum pre obyvateľov a pre návštevníkov mesta. Popri existujúcom divadle a múzeu sú navrhnuté v kontakte s námestím nové objekty ako reduta, hotel, administratíva a galéria, ktoré svojím zameraním prispievajú k duchovnému aj ekonomickému zhodnoteniu tohto priestoru.

V súťažnom návrhu je uvedené funkčné využitie objektov predstavené ako jedno z možných riešení. V navrhovaných objektoch môžu byť situované aj iné funkcie, ale toto modelové riešenie má svoje reálne základy a logiku. Prináša so sebou prirodzené investičné zhodnotenie existujúceho priestorového potenciálu a zároveň sa vytvára špecifický a neopakovateľný fenomén tohto miesta. Kreatívny koncept námestia pracuje so zjednocujúcim priestorovým motívom, ale zároveň počíta s funkčným využitím exteriérových plôch na rôzne aktivity a sociálne kontakty, ktoré so sebou prinesú nové objekty. Autorským zámerom je, aby sa animovali a diferencovali jednotlivé sektory námestia a vytvorila sa tak ich prirodzená identita.

Architektonické objemy nových objektov korigujú mierku námestia a vytvárajú prirodzené prepojenie s okolitým mestom, do ktorého vrastajú a spájajú sa s ním. Objekty svojimi hmotami definujú nové ulice, ktoré vychádzajú z námestia a otvárajú urbanistické priehľady zo Štefánikovej ulice a z námestia na Horné mesto a na Zobor. Zároveň ponechávajú pohľady na niektoré významné solitéry – hrad, Kostol sv. Petra a Pavla či Veľký seminár – s ktorými sa touto formou opticky spájajú a identifikujú.

Tri prúty

Ťažiskom námestia je miesto, do ktorého umiestňujeme nový vertikálny akcent – plastiku s fontánou, ktorá bude v priehľadoch z pešej zóny, ako aj v diaľkových pohľadoch z hradu jasne identifikovať a lokalizovať hlavné námestie Nitry. Svätoplukovo námestie je prirodzeným miestom, kam patrí sochárske stvárnenie slovanskej symboliky svornosti a vzájomnosti, či už rodinnej, národnostnej, alebo „všeľudskej“. Symbolika pevne spojených a nezlomných troch prútov je základnou ideou pre Fontánu svornosti, ktorá sa v budúcnosti môže stať témou medzinárodnej sochárskej súťaže. Koncepcia víťazného súťažného návrhu vychádza z analyzovania viacvrstvovej urbanistickej skladby daného priestoru, pričom sú vyhodnotené jeho kvality a miera narušenia. V tejto súvislosti sa autori rozhodli vložiť do kontextu námestia nové priestorové prvky. Cieľom tohto návrhu je kreovať námestie s uchopiteľnou mierkou a zapamätateľnými atribútmi. Zároveň s tým vytvorili ďalšie mikropriestory a nové ulice, ktoré nadväzujú na existujúcu uličnú sieť.

Nové domy

Reduta je typickým mestským palácom, ktorého priestory sa využívajú na spoločenské podujatia, bály a konferencie vrátane občerstvenia v reštaurácii, kaviarni, či v klube. Redutu nachádzame vo viacerých slovenských mestách a je priam neodmysliteľnou budovou pre kultúrny život Bratislavy, Lučenca či Spišskej Novej Vsi. Nitra redutu nemá a v danom kontexte by mohla byť jej funkcia veľmi zaujímavou témou pre komunálnu sféru. Hotel na námestí by pre mesto Nitra mohol byť v danej polohe veľmi zaujímavým objektom. V návrhu je hotel situovaný priamo vedľa reduty, kde môžu obe tieto funkcie vytvoriť pozitívny synergický efekt, napríklad na kongresové účely. Bezprostredný kontakt s Mostnou ulicou dáva obom objektom vynikajúce dopravné napojenie a dobré podmienky na vytvorenie podzemného parkovania priamo pod objektmi. Administratíva je v priestore námestia potrebnou funkciou, či už ako potenciálne sídlo bankových subjektov, alebo ako prenajímateľný objekt pre rôzne spoločnosti sídliace v Nitre. Objekt má prirodzené prízemie navrhnuté s verejnými funkciami ako verejné stravovanie, služby, obchod.

Ďalšou inštitúciou, ktorá dopĺňa pojem kultúrneho fóra, je galéria. V súčasných podmienkach môže galéria ako multimediálne umelecké prostredie významne animovať život mesta. Svoje predpolie môže systematicky napĺňať rôznymi expozíciami, projekciami a aktivitami. Je aj prirodzeným miestom pre tvorivé dielne detí, profesionálnych výtvarníkov či amatérov – obyvateľov mesta. Obytný dom navrhnutý v dotyku s existujúcim blokom domov uzatvára enklávu bývania v kontakte s priestorom námestia. Nový obytný objekt zároveň vytvára plnohodnotné domoradie na východnej strane od divadla. Vzhľadom na význam všetkých potenciálnych nových budov v kontakte so Svätoplukovým námestím navrhujeme, aby sa v budúcnosti vypísali verejné anonymné architektonické súťaže na stvárnenie týchto objektov.

Verejné priestory

Hlavným cieľom súťažného návrhu je vytvorenie plnohodnotného mestského prostredia s primeranou ľudskou mierkou a s vybavením kvalitnými prvkami mobiliára a bezbariérovými úpravami terénu. Autorský kolektív prináša podnety a impulzy na priestorové doplnenie námestia a jeho okolia so zámerom vytvoriť pre obyvateľov a návštevníkov mesta harmonické prostredie s prirodzeným napojením na existujúce verejné priestory. V koncepte námestia sú čitateľné priame ideové aj kompozičné vzťahy exteriérového priestoru a divadla.

Autori dnešnej podoby námestia Juraj Hlavica, Imrich Vaško a Márius Žitňanský kreovali vo svojom návrhu viaceré prvky, ktoré sa autorom pri analýze postupne odkrývali a dešifrovali. Dá sa hovoriť o priestorových princípoch, ktoré vznikli v období postmoderného uvažovania o mestskom prostredí a priniesli do kontextu samostatnú kultúrnu vrstvu, ktorá si zasluhuje pozornosť. Zjednocujúci motív námestia so symbolikou rotujúceho tvaru divadelnej točne, kultivovaný výtvarný koncept dláždenia s uplatnením kvalitného kameňa, centrálny akcent priestoru, promenáda s alejou stromov a s mestským mobiliárom – to sú prvky, ktoré predstavujú pôvodné hodnoty a ktoré sú v súťažnom návrhu zhodnotené a využité s pretavením do nového konceptu námestia.

Súťažný návrh definuje vzťah k pôvodnému konceptu námestia v nasledujúcich princípoch. Rešpektuje sa centrálny kompozičný motív stvárnenia námestia, ktorý je ideovo prepojený s hlavnou osou divadla. Odstráni sa terénne prevýšenie námestia, čím sa vytvorí priaznivejší vizuálny kontakt pri pohľade na parter náprotivných objektov. Uplatní sa pôvodný výtvarný návrh dláždenia námestia, pričom sa zredukuje diameter centrálneho motívu. Návrh sa doplní novým kreatívnym príspevkom dláždenia.

Využije sa pôvodný materiál dlažby, ktorá sa opätovne položí na morfologicky upravený terén, čo popri etickom rozmere má aj významný úsporný efekt. Vytvorí sa nový vertikálny akcent (sochárske dielo) v centrálnej polohe námestia, čo ideovo nadviaže na zámer pôvodných autorov umiestniť na námestí vertikálu. Využije sa existujúca zeleň, pričom zachované zdravé stromy sa použijú na vytvorenie plnohodnotnej prechádzkovej a pobytovej aleje; pôdorysný tvar aleje bude upravený tak, aby nebránil urbanistickým priehľadom na námestie a na horné mesto.

Námety na regulatívy

Návrh obsahuje aj ideový koncept regulatívov, ktorými sa jasne definujú plochy pre nové objekty, ako aj pre verejné nezastavané priestory. Priestorová regulácia, ktorá tvorí námety na zmeny a doplnky územného plánu zóny, je nástroj, ktorý môže zabezpečiť ochranu urbanistických priehľadov, ako aj ďalších priestorových a komunikačných vzťahov v území.

Doprava a pešie trasy

Súťažný návrh predkladá koncepciu dopravného systému riešeného územia, ktorý prirodzene nadväzuje na dopravný skelet mesta s cieľom vytvoriť spolupôsobiaci bezkolízny logický systém. Parkovanie v kontakte s námestím je navrhnuté pod novými objektmi (pre obyvateľov a zamestnancov objektov), respektíve čiastočne aj pod terénom (pre verejnosť, návštevníkov divadla a iných aktivít). Napojenie podzemných garáží je zabezpečené z Mostnej ulice formou pravého odbočenia do objektu a takisto formou pravého výjazdu z objektu na verejnú komunikáciu – bez svetelného riadenia. Pri garážových priestoroch sa počíta s ich využitím na rôzne príležitosti v rôznych časoch (napríklad administratíva v pracovnom čase – kultúra večer).

Koncepcia námestia a priľahlého územia nadväzuje na existujúce pešie trasy a rozvíja myšlienku pešej zóny v logických polohách tak, aby všetky objekty v okolí námestia boli zároveň dostatočne obslúžené automobilovou dopravou a mohli nerušene fungovať. A čo bude ďalej? „Skutočnosť, že na základe ideovej urbanisticko-architektonickej súťaže bola vypracovaná platná územno-plánovacia dokumentácia, je vysoko pozitívna. Zmeny a doplnky územného plánu Centrálnej mestskej zóny mesta Nitra sa stali reálnym nástrojom usmerňovania stavebnej činnosti centra Nitry,“ dodáva člen autorského kolektívu Ľubomír Králik.

text: Ľudovít Petránsky                    

VIZUALIZÁCIA: BKU ateliér architektúry a designu                              

PODKLADY:BKU ateliér architektúry a designu

Článok bol uverejnený v časopise ASB.