revitalizacia namestia obce ladomerska vieska
Galéria(2)

Revitalizácia námestia obce Ladomerská Vieska

Partneri sekcie:

Celé námestie je konštruované krivkami a oblúkmi, aby čo najviac korešpondovali s priestranstvami a ulicami v obci, ktoré sa vyvíjali a rástli postupne v krivkách, kopírujúc terénne danosti prostredia.
Projektant sa usiloval o navrátenie života, resp. všetkých jeho funkcií do tohto vidieckeho námestia, s možnosťou jeho využitia pre rôzne kultúrno-spoločenské a iné akcie s cieľom oživiť pôvodné obecné tradície a zvyky. Celé námestie je komplexne riešené ako „VIDIECKE“ vo väzbe na rodinné domy, kaplnku a mariánsky stĺp, ktoré boli základom urbanisticko-architektonickej mierky námestia. Námestie je vyhľadávaným cieľom oddychu, stretnutí a rôznych kultúrno-spoločenských akcií, ako aj „výkladnou skriňou“ spoločenského života obce a jej histórie.

revitalizacia namestia obce ladomerska vieska 7143 big image

Ladomerská Vieska – časť Ladomer
Autor architektonického riešenia: Ing. arch. Pavel Henč
Projektant architektonickej časti: MAGIC DESIGN HENČ s. r. o.
Projektant líniových vedení a rozvodov: Ing. Ivan Hrdý
Hlavný zhotoviteľ: STRABAG s. r. o., Direkcia TG, oblasť STRED – Zvolen
Hlavní stavbyvedúci: Andrej Olejár, Ing. Peter Rišian
Stavebník: obec Ladomerská Vieska
Dozorná činnosť: (1) Ústav stavebnej ekonomiky, s. r. o. – na časť financovanú z eurofondov
(2) Ing. Pavel Henč – na časť financovanú z rozpočtu obce     
Celkové investičné náklady bez DPH: 835-tis. €, 297-tis. z eurofondov
Stavebné náklady bez DPH:  780-tis. €
Lehota výstavby: 03/2011 – 04/2012

ARCHITEKTEKTONICKÉ  A URBANISTICKÉ  RIEŠENIE

Projektant sa snažil, aby námestie bolo niečím výnimočné, originálne a zároveň neopakovateľné, aby námestie svojou vidieckou atmosférou a svojím koloritom priťahovalo nielen občanov obce, ale aj širšiu verejnosť. Pre obec  táto akcia bola stavbou „storočia“ vzhľadom na celkové investičné náklady, ale i vzhľadom na to, že námestie sa riešilo komplexne a vybudovalo sa úplne nanovo. Ďalšou náročnou úlohou, ktorá ovplyvňovala celkové riešenie námestia boli vlastnícke vzťahy, kde 7.039,2m2 bola vo vlastníctve obce (I. etapa) a 638,3m² v súkromnom vlastníctve (II. etapa), ktoré prislúchajú k jednotlivým rodinným domom. Kaplnka na námestí a mariánsky stĺp sú vo vlastníctve rímsko-katolíckej cirkvi. Vzhľadom na tieto vlastnícke vzťahy i vzhľadom na kritéria vypísanej výzvy na udelenie nenávratného finančného príspevku (Eurofondy), bolo náročné zosúladiť členenie a skladbu celého projektu vo väzbe na vlastnícke vzťahy, spôsob financovania I. a II. etapy, vo väzbe na schvaľovací proces územného a stavebného konania, ako aj väzbe na realizáciu a kolaudačné konanie. Jednotlivé časti PD museli tvoriť po stavebno-architektonickej a technickej stránke samostatné, ale pritom funkčné celky, a  pritom v súlade s celkovým riešením námestia, platnou legislatívou a STN. Námestie má  úplne nový komunikačný systém s vytvorením klasických priedomí (so zeleňou) s pešími chodníkmi po obvode námestia, z ktorých sú prístupné jednotlivé rodinné domy. Chodníky sú doplnené mobiliárom (lavičkami, smetnými košmi) s podsvietením.

Nakoľko námestie je dôležitou lokálnou dopravnou križovatkou, ktoré križujú hlavné obslužné dopravné koridory obce súbežne s pešími chodníkmi, je vybudovaný nový dopravný komunikačný systém so segregáciu vozidlových a peších komunikácií. Tieto oddeľujú  priedomia rodinných domov od samotného námestia, ktoré plní funkciu pešej zóny, prístupnej autami do 3,5 tony iba v prípade dopravnej obsluhy pri rôznych akciách. Rekonštrukcia miestnej komunikácie zabezpečuje  obojsmernú premávku autami skupiny 01 a N1 s triedou dopravného zaťaženia IV. V nadväznosti na ňu je tu  atypická zástavka MHD osadená do murovaného kvetináča čím sa vytvorila clona vo vzťahu k pešej zóne námestia. Táto komunikácia je  materiálovo odlíšená (asfaltobetón) od použitých materiálov na námestí. Táto dopravná komunikácia prechádza v zjazdný chodník, ktorý svojimi šírkovými parametrami  zabezpečuje  obsluhu rodinných domov autami skupiny 01 a N1, s prvkami upokojenia dopravy + kategórie D1. Konštrukcia zjazdného chodníka a chodníkov pred domami je zo zámkovej dlažby, ktorá viac harmonizuje s vidieckym sídlom.

Samotné námestie – pešia zóna sa člení na:
a) sakrálno–oddychovú zónu v nadväznosti na kaplnku a Mariánsky stĺp,
b) polyfunkčnú kultúrno-spoločenskú a zhromaždovaciu zónu.

Obidve zóny sú chránené od dopravných komunikácií po obvode izolačnou zeleňou a systémom výškovo odstupňovaných kvetináčov a múrikov a uzatvára to centrálna stena s bronzovým erbom obce s tým, že v budúcnosti sa tu ráta  s  bronzovým nápisom „Ladomerská Vieska“ s možnosťou kladenia vencov na túto stenu aj s osadením stojanov na vlajky. Zeleň na celom námestí je úplne nová v druhovej skladbe typickej pre vidiecke sídla, ktorá je zosúladená s trasovaním inžinierskych sietí.

Celá plocha kultúrno-spoločenskej a zhromaždovacej zóny je zjazdná pre automobily so 3,5 tony, kde sa môžu konať rôzne kultúrno-spoločenské udalosti, koncerty, predajné trhy, jarmoky, umelecké workshopy a pod., čiže má polyfunkčné využitie, čomu je prispôsobené i osvetlenie a zásuvkové obvody. Celé to podčiarkuje osvetlenie námestia, ktoré je výškovo zónované, pričom sa dá meniť svetelná atmosféra námestia podľa typu podujatia. Celé námestie je odvodnené, vrátane dažďových vôd zo striech rodinných domov.

a) – sakrálno oddychová zóna
Dominantou tejto zóny je kaplnka Najsvätejšej trojice z roku 1705 a Mariánsky stĺp s plastikou IMMACULATY z pol. 18. storočia (NKP), ktoré tvoria kompozičnú os. Tieto pamiatky  návrh v plnom rozsahu akceptuje s tým, že sú ešte zvýraznené „svetelným krížom“ – (osvetlením v chodníku),  opticky navádzajúci k týmto dominantám. Celá zóna je „utopená“ v zeleni, chránená od dopravných komunikácií s cieľom vytvoriť priestor na oddych, meditáciu a pod. Súčasťou tejto zóny je i kvetinový ostrovček a „chodník slávy“ pre významné osobnosti obce.  

b) – kultúrnospoločenská a zhromaždovacia zóna
Táto zóna nadväzuje na sakrálno-oddychovú zónu – jej polyfunkčné využitie pre rôzne príležitosti. Základný priestor tvorí zhromaždovacia časť, čomu je prispôsobený aj mobiliár na námestí. Centrálna plocha – zámkové dlažby – sú koncipované ako geologické vrstvy zeme striedané osvetlením a štrbinovými odvodňovacími rigolmi, doplnená vodnou nádržou a fontánou na pitie, napojených  na miestny podzemný potôčik a obecný vodovod. Spomienka na bývalú trasu potôčika a obecného válova je znázornená ručne vykladaným kameňom, ktorý prechádza  do sakrálnej zóny. Celú túto zónu dotvára zastávka MHD, atypické murované kvetináče, mobiliár v jednom designe, malé umelecké diela z bronzu a v neposlednom rade aj výber použitých materiálov, farebne odlíšených a dotvárajúcich celkový vidiecky ráz.

 



ZÁKLADNÉ ÚDAJE O STAVBE

Plocha námestia:
I. etapa – 6.400 m² (pozemky vo vlastníctve obce),
II. etapa – 638,3 m²  (pozemky v súkromnom vlastníctve).
Spolu:  7.038,30 m².

Plocha zelene: I. etapa – 1543,8 m² na pozemkoch vo vlastníctve obce,
                         II. etapa – 288,0 m² na pozemkoch v súkromnom vlastníctve.
Spolu: 1.831,8 m² – celková plocha zelene.

Členenie stavebných a inžinierskych objektov:
–    financované z prostriedkov EÚ:
búracie práce
SO-01 – výstavba vodnej nádrže – fontány/stavebná a technologická časť/
IO-01/A – výstavba zastávky MHD
IO-01/C – výstavba zjazdného chodníka
IO-01/D – výstavba peších chodníkov
IO-01/E – úprava verejného priestranstva – spevnené plochy, kvetináče, oporné múriky, základy (IO-01/E1 – stavebno-architektonická časť, IO-01/E2 – časť statika)
IO-02/A – výstavba verejného priestranstva
IO-02/B1 – káblové rozvody NN
IO-05/A – úprava verejného priestranstva – I. časť prvkov verejnej zelene
IO-05/B – I. časť mobiliáru námestia
–    financované z prostriedkov obce:
IO-01/B – rekonštrukcia miestnej komunikácie vrátane subsystémov
IO-02/C1 – rekonštrukcia a preložky oznamovacích káblov (T-com)
IO-03/A1 – výstavba dažďovej kanalizácie
IO-03/C1 – rekonštrukcia vodovodu, požiarny hydrant a závlahový systém
IO-04/A1 – rekonštrukcia a preložka STL plynu
IO-05/A – úprava verejného priestranstva – II. časť prvkov verejnej zelene
IO-05/B – II. časť mobiliáru námestia
Novovybudované komunikácie
– Rekonštrukcia miestnej komunikácie:
–    dĺžka 280,744 m
–    šírka – dvojpruhová obojsmerná komunikácia šírky 5,5 m, MO 6,5/40 kategórie C3
– Výstavba zjazdného chodníka:
–    dĺžka 113,80 m
–    šírka –jednosmerná komunikácia šírky 3,0m s prvkami upokojenia dopravy kategórie D1 – návrhová rýchlosť 20 km/1 hod.
–  Výstavba peších chodníkov:
–    dĺžka 393 m
–    šírka 1,5 m pešieho chodníka

Foto: Ing. arch. Pavel Henč

Časopis ASB – Architektúra, Stavebníctvo, Biznis – Generálny mediálny partner súťaže STAVBA ROKA 2013

–>–>