cyklomost v devinskej novej vsi
Galéria(1)

Cyklomost v Devínskej Novej Vsi

Architektonické riešenie je výsledkom hľadania efektívneho tvaru, bio-dizajnu a symetrickej úspornej konštrukcie s veľkým rozponom nad riekou a malým nad inundáciou, ktorý svojím tvarom umožňuje plavbu lodí a zároveň na vrchole oblúka ponúka pohľad na krásnu prírodnú panorámu, autentickú živú prírodu a pocit antigravitácie nad úrovňou nosnej konštrukcie.
                                 

cyklomost v devinskej novej vsi 7156 big image
novostavba
Bratislava, kú Devínska Nová Ves
Autor architektonického riešenia: Ing. arch. Milan Beláček (rok 1996, prvý návrh stavby a prepojenia Schlosshofu a Bratislavy) 
Projektanti architektonickej časti: Ing. arch. Milan Beláček, Ing. arch. Igor Ščipák
Projektanti oceľovej konštrukcie a spodnej stavby: prof. h. c., prof. Dr. Ing. Zoltán Agócs, PhD., Ing. Marcel Vanko, prof. Ing. Peter Turček, PhD.
Projektanti rozhodujúcej odbornej časti:  Ing. Ľuboš Rojko, PhD., prof. h. c., prof. Dr. Ing. Zoltán Agócs, PhD.    
Hlavný zhotoviteľ: Združenie Cyklomost, líder Združenia: Ingsteel, s. r. o. Doprastav, a. s. – člen 
Hlavný stavbyvedúci: Ing. Jozef Zajonc
Stavebník: Bratislavský samosprávny kraj
Dozorná činnosť: TECHNIK Slovakia, s. r. o.     
Celkové investičné náklady bez DPH: 3,5mil. €
Stavebné náklady bez DPH:  2,6 mil. €
Lehota výstavby: 04/2011 – 08/2012

ARCHITEKTONICKÉ A URBANISTICKÉ RIEŠENIE
Tvar a umiestnenie stavby hľadá vnútornú pevnosť tvaru a aj vonkajšiu harmóniu geometrie mosta s akcentom nad riekou  vo vzácnom prírodnom rámci. Vytvára promenádu vedenú v úrovni korún stromov lužného lesa, ktorého charakter sa mení podľa ročných období nad úrovňou storočnej vody. V často zaplavovanej nive rieky, ktorá poskytuje  svojim odrazom na hladine, monumentálnosť subtílnej lineárnej nosnej konštrukcií. V rieke sú betónové spodné časti opôr tak, aby nebola oceľ vystavená vode a ľadochodom. Urbanistické riešenie stavby a jej umiestnenie na pôvodnom mieste bolo možné až po zmene platnej územnoplánovacej dokumentácie a splnení prísnych vodohospodárskych, dopravných a environmentálnych požiadaviek, po vydaní kladných rozhodnutí a stanovísk príslušných orgánov a organizácii na rakúskej a slovenskej strane riešeného územia. Cyklomost premosťuje rieku Moravu tvoriacu  štátnu hranicu medzi Slovenskom a Rakúskom, priečnu cyklotrasu, slepé rameno potoka Stará mláka, zvyšky starého mosta a bunker hraničného opevnenia z II. sv. vojny. Je postavený v pôvodnej trase barokového mosta, ktorý na brehu pozostával z klenbových mostov, nad hlavným tokom rieky nízky vodný drevený, ktorého časť v dĺžke 108,3 m (5 pôvodných klenbových mostov a časť pôvodnej hrádze) bola na  rakúskej strane rakúskym partnerom v rámci projektu Cyklomost obnovená.  Dĺžka oceľového mostného objektu 525,0 m je vymedzená polohou koncových opôr pred obnoveným klenbovým mostom (A) a oporou na konci šikmej nájazdovej rampy (SK). Veľkosť rozpätia stredného poľa 120,0 m časti mosta nad tokom rieky Morava je ovplyvnená plavebným gabaritom s rozmermi 50,0 x 8,0 m tak, že výška mosta nad max. plavebnou hladinou umožní v budúcnosti bezpečnú plavbu po rieke. Most je vybudovaný nad inundačným územím na oboch brehoch rieky v oblasti chránených lužných lesov NATURA 2000. Oceľový mostný objekt premosťuje rieku Moravu v rkm 4,31, priečnu cyklotrasu, slepé rameno, potok Stará mláka a zvyšky starého mosta. Trasa cyklomosta pokračuje od koncovej opory P1 smerom k Devínskej Novej Vsi na násype dĺžky 118,0 m a je napojená na komunikáciu na ulici Na mýte. Trasa mosta smerom na Schlosshof  pokračuje na už obnovenom klenbovom moste a hrádzi dĺžky 108,3 m, ďalej po existujúcej komunikácií v dĺžke 263,7 m až k novovybudovanej hrádzi. Celková dĺžka  trasy je 1.015 m, od protipovodňovej hrádze po ulicu Na mýte.

KONŠTRUKČNÉ RIEŠENIE
Oceľová konštrukcia cyklomosta premosťuje celkom 525 m. Z  toho 105 m je  4-poľová   na rakúskej strane, nasleduje hlavné premostenie o dĺžke 180 m tvorené 3-poľovou zavesenou konštrukciou s dvoma dvojicami pylónov vymedzujúcimi najdlhšie 120 m dlhé pole lávky, zavesené na 4 závesoch a podopreté stromovou podporou v úrovni pylónov. Vonkajšie polia hlavného premostenia dlhé 30 m, staticky spojené,  nadväzujú na hlavné pole a na vonkajších koncoch sú uložené na spoločnú podporu s estakádou v tvare V. Na hlavné premostenie, prekračujúce hraničnú rieku, nadväzuje 8-poľová estakáda dĺžky 90 m + 60 m + 90 m s celkovou dĺžkou  240 m.  Celá lávka je v pôdoryse v priamke s uhlom kríženia hlavného koryta Moravy a štátnou hranicou 53,13°. Výškovo os a niveleta oboch estakád je v priamke a v klesajúcom sklone od hlavného poľa, a to 0,052 % na rakúskej strane a 0,165 % na slovenskej. Hlavné premostenie je symetrické okolo pozdĺžne zvislej a priečne zvislej roviny, výškovo prechádza hladko zo sklonu estakády do konvexného oblúka R 376350/niveleta/, ktorý má tvar konkávneho oblúka hlavného poľa R 376350/niveleta/ a späť do konvexného oblúka R 376350/niveleta/ na vonkajšom poli na druhej strane rieky.

Konštrukčné riešenie hlavného premostenia:  oceľová lávka na nízkych betónových pilieroch. Osy telesa lávky tvorí priečny rez rovnoramenného trojuholníka so zvislou rovinou symetrie a zo spodným vrcholom umiestneným v tejto rovine. Vo vrcholoch trojuholníka sú pásy z rúrok 178 x1 0 /horný pás/ a 356 x 12,  356 x 20 /dolný pás/. Bočné steny trojuholníka tvoria rúrkové diagonály a zvislice /133 x 8, 133 x 10, 133 x 16/. Hornú stenu trojuholníka tvorí mostovka tvorená priečnikmi vzdialenými 2,5 m podporujúcimi ortotropnú plechovú mostovku,  vystuženú pozdĺžnymi rebrami 100 x 10 vzdialenými 400 mm.

Teleso lávky je podopreté vo vzdialenosti 120 m stromovými podporami, podopierajúcimi  horné pásy telesa v zvislom smere a vďaka svojmu rozvetveniu  tvorí formu rámového trojuholníka, zabezpečujúceho tuhosť konštrukcie v pozdĺžnom smere. Stromové podpory sú kĺbovo uložené na betónovom pilieri výšky 1,5 m (Rakúsko) 3 m (Slovensko). Ďalej je na svojich koncoch trám a mostovka lávky podopreté na V podporách z  2 TR 457 x 22 votknutých do pilierov výšky 2 m (Rakúsko) a 3 m (Slovensko).

Na oboch brehoch vo vzdialenosti 120 m sú portály tvorené mohutnými votknutými pylónmi  v priečnej vzdialenosti 20 m a kĺbovo pripojenou priečlou tvorenú driekom z TR 273 x 16 doplnenú priestorovým vzpínadlovým stužením ráhnového typu (v 3 smeroch po 120°). Tiahla rahna v pozdĺžnom  smere i v priečnom prepojení vzpierok je tvorené tiahlami Macalloy 460 M20, dolné pozdĺžne tiahlo ráhna je tvorené prvkom  Macalloy 460 M30. Vzpierky dĺžky 1,4 m sú z TR 76 x 6,3.

Z vrcholu pylónov vychádzajú pozdĺžne závesy telesa lávky, jedna dvojica tiahiel Macalloy 460 M100, smerom do hlavného pola (cca do 30 % rozpätia pola), jedna dvojica Macalloy 460 M100, do krajných V podpôr (spoločných s estakádami) a jedna dvojica tiahiel Macalloy 460 M56 vždy do polovice vonkajšieho pola.
Portály sú doplnené štvoricou zavetrovacích tiahiel, zlepšujúce priečnu podporu telesu lávky a zvyšujúce priečnu tuhosť portálu. Prvá dvojica smeruje z vrcholov pylónov a každé z tiahel je vedené k bližšiemu hornému pásu lávky. Dvojicu  tvoria tiahla Macalloy 460 M76. Druhá dvojica smeruje od päty pylónov do rovnakého styčníku na horných pásoch lávky ako prvá dvojica. Spodné tiahla – tiahla Macalloy 460 M56.
V dokumentácií pre realizáciu stavby  je rešpektované pôvodné umiestnenie stavby urbanistické, dopravné, architektonické a dispozičné riešenie, geometrický tvar, použitý materiál a priestorové usporiadanie konštrukcie premostenia.

STAVEBNO-TECHNICKÉ RIEŠENIE
Oceľová konštrukcia mostného objektu hornej stavby pozostáva z troch častí:
‒ trojboký priehradový zavesený trojpoľový trám s osovými vzdialenosťami podpier 30,0 + 120,0 + 30,0 = 180,0 m nad tokom rieky
‒ inundačný most nad pevninou (SK). Osová vzdialenosť zvislých podpier je 8 x 30,0 = 240,0 m
‒ inundačný most nad pevninou (A). Osová vzdialenosť podpier je 3 x 30,0 + 15,0 = 105,0 m
Most má 5 dilatačných celkov. Počítajúc od strany koncovej opory P1 sú to DC1 (3 x 30 m), DC2 (2 x 30 m), DC3 (3 x30 m), DC4 (30 + 120 + 30 m) a DC5 (3 x 30 + 15 m)
Celková dĺžka premostenia je 525,0 m. S ohľadom na šírkové usporiadanie cyklotrasy je voľná šírka na moste konštantná – 4,0 m. Prejazdová šírka (4,0 m) ortotropnej oceľovej mostovky je rovná šírke vozovky. Celková šírka vozovky vychádzala zo skladby dopravných pruhov 2 x 1,25 = 2,5 m pre cyklistov a 2 x ,075 m pre chodcov.
Mostovka má strieškovitý tvar s priečnym sklonom 2 % od pozdĺžnej osi mosta k okrajom. Niveleta mosta je definovaná v osi mosta vo vrchole vozovky.
Konštrukcia mosta je oceľová, zváraná so zváranými montážnymi stykmi. Vozovka –  MATACRIL  tenkovrstvovým povlakom s kremičitým protišmykovým posypom hrúbky 6 mm.
Most nad tokom rieky Morava – zavesený symetrický trojpoľový most oceľovej konštrukcie s rozpätiami 30,0 + 120,0 + 30,0 = 180,0 m. Výstužný nosník je rúrkový, trojboký s ortotropnou mostovkou. Teoretická výška výstužného nosníka v krajných poliach je premenná, 2,0 – 2,8 m. V strednom poli je výška konštantná 2,8 m. V strednom poli má výstužný nosník kvôli plavebnému gabaritu tvar kruhového oblúka s polomerom zakrivenia 376,350 m. Vrchol nivelety mostovky nad tokom je na kóte + 151,795 m B. p. v., v mieste krajných podpier hlavného P9 a P12 je +146,395 m B. p. v. Výška pylónov je ohraničená výškou okolitých stromov. Hlava pylónov v mieste teoretického priesečníku šikmých závesov je na kóte +157,568 m B. p. v.
Založenie predmetného mostného objektu, je na injektovaných mikropilótach profilu DN 159 mm s výstužnou oceľovou rúrkou. 
Inžiniersko-geologické pomery boli overené prieskumnými vrtmi. Jednotlivé prieskumné vrty  boli situované v mieste príslušných mostných podpier. Inžiniersko-geologické pomery záujmového územia sú  tvorené kvartérnymi fluviálnymi a antropogénnymi sedimentmi, v podloží ktorých sa nachádzajú sedimenty neogénu. VRTY vrtnými korunkami priemeru 159 mm s použitím vzduchového výplachu.  ZÁLIEVKA VRTU –  do zapaženého vrtu cementovou zmesou injekčnej rúrky smerom zospodu nahor tak, aby sa zvrtu vyplavil zvyšok vrtného kalu. 

ROZHODUJÚCE TECHNOLÓGIE VÝSTAVBY
Použitie injektovaných mikropilot technologicky „ľahšej technológie“ do daných morfologických podmienok v inundačnom, zaplavovanom území rieky Morava. Nasadanie ľahkých vrtných súprav pre vŕtanie mikropilót vylúčil problém prístupov pre nasadenie ťažkých pilótovacích súprav pre realizáciu veľkopriemerových pilót , ako aj budovanie veľkých stavebných jám pre ich pohyb počas vrtných prác.

Technológia výroby použitých prvkov mikropilót  pozostavala:
– odvŕtania vrtov pre mikropilótu z upravenej pracovnej plošiny,
– zálievku vrtu,
– zapustenie mikropilóty do vrtu,
– injektáž mikropilóty,

INJEKTÁŽ MIKROPILÓT sa vykonala po zatuhnutí zálievky (cca 12 – 24 hod) dvojitým obturátorom. Injektovalo sa cez manžety umiestnené vo vzdialenosti 0,5 m v koreňovej časti mikropilót.

Do každej etáže sa načerpalo min. 30 – 40 l cementovej zmesi w = 0,5 podľa geologických podmienok. Injektáž mikropilót je do 4,5 MPa. Pri nízkych injekčných tlakoch (do 0,8 MPa) a vysokej spotrebe zmesi bolo potrebné injektáž prerušiť a pokračovať po zatuhnutí zmesi.

Technologické riešenie premostenia, subtílna, oceľová, neobvyklá  konštrukcia, doteraz neoverená, s veľkým rozponom nad riekou 120 m, náročná na výrobu aj montáž v chránenom území a na kompenzáciu kmitov.
Pri prvých návrhoch premostenia bola overovaná drevená konštrukcia. Stavba vznikla na základe veľkého množstva spracovaných a overovaných variantov, výpočtov, analýz, veľkej obetavosti a nasadenia jednotlivých tvorcov, projektových koordinátorov, výrobcov a realizátorov.

C h a r a k t e r i s t i k a      m o s t a :
–  viacpoľový most s dilatačnými úsekmi 105 m (A) + 180 m (A+SK) + 90 m + 60 m + 90 m (SK)
–  dĺžka mosta: 105,0 + 180,0 + 90,0 + 60,0 + 90,0 = 525,0 m
–  šírka mosta medzi zábradliami: 4 m
–  výška mosta nad najvyššou plavebnou hladinou: 18,258 m
–  stavebná výška: 3,067 m (most nad riekou Morava) 2,226 m (inundačné mosty nad pevninou)
–  plocha mosta (dĺžka premostenia x šírka medzi zábradliami): 180,0 x 4,0 = 720 m2 (most nad
   riekou Morava)  –  105,0 x 4,0 = 420 m2 (inundačný most nad pevninou A)
                             –  240,0 x 4,0 = 960 m2 (inundačný most nad pevninou SK)
                             Spolu: 720 + 420 + 960 = 2.100 m2

Viac o tejto stavbe sa dočítate v článkoch Cyklomost slobody v Devínskej Novej Vsi: Spojil brehy aj ľudí a Cyklomost Devínska Nová Ves – Schlosshof.

Časopis ASB – Architektúra, Stavebníctvo, Biznis – Generálny mediálny partner súťaže STAVBA ROKA 2013

Foto: Ing. arch. Milan Beláček

–>–>