image 67875 25 v1
Galéria(11)

Fakulta dizajnu s futuristickým tvarom

Na severovýchodnom okraji univerzitného kampusu Polytechnickej univerzity v Hongkongu sa týči nová pýcha tejto školy – budova Jockey Club Innovation Tower. Dokončená takmer po 7 rokoch od prvého návrhu, teraz slúži ako domov pre Fakultu dizajnu a Jockey Club Design inštitút pre sociálne inovácie.

obr. 3
obr. 6
obr. 2
obr. 7
obr. 9
obr. 4
obr. 5
obr. 8

Pôvodcom návrhu tejto dizajnovej ikony je britská architektka iránskeho pôvodu Zaha Hadid. Spolu so svojím tímom architektov Zaha Hadid Architects je celosvetovo známa vďaka svojim návrhom, medzi ktoré patrí napríklad Národné múzeum umenia 21. storočia v Ríme či BMW centrála v Lipsku.


Kampus Polytechnickej univerzity si za posledných 50 rokov vytvoril pomerne uniformný výzor. Budovy sú jednotne tvorené tehlovočervenou fasádou s oknami usporiadanými v horizontálnych pásoch. Práve JCIT úplne porušuje tento trend a svojím futuristickým tvarom vyvoláva pocit dynamiky a plynulosti, čím nielen spestruje areál kampusu, ale aj celosvetovo reprezentuje školu.

Budova je tvorená 15 podlažiami a na 15 000 m2 úžitkovej plochy môžeme nájsť prevažne viacúčelové triedy, výstavné priestory, dizajnové štúdiá, prednáškové sály, počítačové miestnosti a klubovne, ktoré poskytujú prístrešie takmer 1 800 študentom a zamestnancom oboch inštitúcií.


Fasáda budovy je tvorená prevažne zo sklenených panelov, ktoré sú kryté hliníkovými lamelami. Tie po obvode obklopujú celú stavbu. Fasáda nižších podlaží je riešená pohľadovým betónom, prípadne hliníkovým obkladom.

Nielen exteriér, ale aj interiér pôsobí futuristicky. Použitá je prevažne biela farba v kombinácii s plynulými tvarmi, kovovými a sklenenými prvkami . Keďže fasáda je väčšinou zasklená, interiér je veľmi dobre presvetlený, no napriek tomu sú miestami osadené pásové biele svetlá, ktoré nahrádzajú tradičné osvetlenie. Spoločné priestory sú navrhnuté tak, aby vytvárali neformálny priestor na stretávanie študentov jednotlivých odborov a uľahčili tak výmenu informácií a nápadov.

Peter Rypák
Foto: Doublespace, Iwan Baan, Virgile Simon Bertrand

Článok bol zverejnený v časopise ASB.