image 65101 25 v1
Galéria(14)

Zasklený dom, v ktorom sa vám nebude bývať ľahko

Partneri sekcie:

V roku 1991 architekt Yung Ho Chang vytvoril návrh zaskleného rodinného domu, ktorý prihlásil  do súťaže Shinkenchiku Residential Design Competition. Súťaž síce nevyhral, ale za projekt získal čestné uznanie. Tento prototyp sa po 22 rokoch od vytvorenia projektu dočkal realizácie. Spoločnosť West Bund Development sa v roku 2013 rozhodla urobiť z tohto domu stálu expozíciu na výstave architektúry a súčasného umenia v Šanghaji.

Courtesy of Atelier FCJZ
Courtesy of Atelier FCJZ 1
Courtesy of Atelier FCJZ 2
Courtesy of Atelier FCJZ 3
Courtesy of Atelier FCJZ 4
Courtesy of Atelier FCJZ 5
Courtesy of Atelier FCJZ 6
Courtesy of Atelier FCJZ 7

Čím je teda tento objekt taký atypický? Chang pri navrhovaní vzal obraz bežného zaskleného domu a obrátil ho o 90°, čím vytvoril štvorpodlažný rodinný dom s monolitickými betónovými stenami, ktoré vizuálne izolujú interiér od exteriéru, a zasklenými stropmi, ktoré naopak spájajú jednotlivé podlažia a umožňujú prienik denného svetla do domu.

Obvodové steny sú vytvorené z monolitických betónových prvkov. Vďaka drevenému debneniu použitému z vonkajšej strany a hladkému debneniu z interiéru vytvára fasáda kontrast medzi povrchmi.

Vnútri betónového obalu sa nachádza kovový stĺp v strede domu, ktorý sa tiahne skrz celý objekt a pomocou oceľových trámov rozdeľuje priestor každého podlažia na štyri časti, čím pomyselne určuje plochu jednotlivých miestností.

Jednu štvrtinu plochy podlažia zaberá točité kovové schodisko. Stropné dosky a strecha sú tvorené 7 cm hrubým tvrdeným sklom, ktoré z dvoch strán mierne presahuje cez úzke otvory vo fasáde. Obvod každej sklenenej dosky je v noci podsvietený, čím umožňuje svetlu prenikať von a vytvárať tak moderný, takmer až futuristický dojem pre okoloidúcich. Všetok použitý nábytok bol navrhnutý pre tento konkrétny projekt, aby dotváral prostredie interiéru. Napriek celkovej podlahovej ploche približne 170 m2 pôdorysne zaberá len 40 m2.

Nevýhodou bežných zasklených domov je, že sú otvorené do okolitého prostredia, čím viac-menej narúšajú súkromie ľudí ubytovaných vnútri. Tento model mestského domu síce odstraňuje túto nevýhodu – uzavretím pred okolím –, ale vytvára úplne transparentné prostredie v rámci domu. Na jednej strane takéto prostredie môže viac zblížiť ubytovaných ľudí, na strane druhej však práve tu eliminuje akékoľvek súkromie. Príkladom toho je kuchynský stôl provokatívne umiestnený presne nad záchodovou misou, čo pre veľa ľudí nemusí byť príjemná súčasť ideálneho bývania.

Peter Rypák