stolicka s prezyvkou
Galéria(4)

Stolička s prezývkou

Továreň na ohýbaný nábytok v Bystřici pod Hostýnem je známa svojou spoluprácou s významnými dizajnérmi, ktorí navrhujú zaujímavé a originálne kusy sedacieho nábytku. Na milánskom veľtrhu nábytku tento rok predstavili novú stoličku Tram, nesúcu rukopis rakúskeho dizajnéra Thomasa Feichtnera. Narodil sa v meste Vitória v Brazílii. Vysokoškolské štúdium absolvoval na Univerzite umenia a priemyselného dizajnu v rakúskom Linci a hneď po škole si založil vlastné dizajnérske štúdio. Venuje sa predovšetkým priemyselnému dizajnu, pôsobí najmä v Rakúsku.

tram calouneni 2 big image
skizze1 ton tram big image
basso 15 300rgb big image
stolicka s prezyvkou 7414 big image
Okrem mnohých ocenení, ktoré za svoje návrhy získal, je aj produktovým manažérom spoločností Head, Tyrolia, Fischer či Blizzard a spolupracoval na komunikačných vizuáloch pre firmy ako Swarovski Optik, Adidas Eyewear, ale aj pre britsko-izraelského dizajnéra Rona Arada. Dnes vedie svoje štúdio vo Viedni a zameriava sa na umelecké aspekty a experimentálny prístup.

Pri tvorbe a navrhovaní neustále hľadá nezávislý prístup bez vplyvu globalizácie a masovej produkcie. Zúčastňuje sa na rôznych výstavách po celom svete a jeho monografia s názvom Edge to Edge vyšla vo vydavateľstve Birkhäuser v roku 2010.

Okrem iného pôsobí aj ako profesor produktového dizajnu na Muthesius Akadémii výtvarných umení a dizajnu v meste Kiel v Nemecku. Jedným z jeho ostatných dizajnérskych kúskov je aj stolička Tram.

Zamestnanci spoločnosti TON dali rýchlo novému návrhu prezývku električková stolička, pretože tvar sedadla evokuje staré plastové sedadlá z pražských električiek. Feichtner sa neskôr rozhodol, že táto vtipná prezývka ostane stoličke ako jej produktový názov, a nám prezradil o celej spolupráci viac.


Thomas Feichtner sa venuje produktovému dizajnu. Policový systém Basso navrhol pre rakúsku spoločnosť Eternit.

Ako začala vaša spolupráca so spoločnosťou TON?
Mal som možnosť navštíviť továreň pred dvoma rokmi. Po prvýkrát som si vtedy vyskúšal aj metódu ohýbania dreva pri výrobe stoličky. Hneď som vedel, že by som chcel navrhnúť úplne novú stoličku, ale s použitím tejto tradičnej technológie. Ako keby som sa nadýchol histórie dizajnu. Ako keby som sa nakazil vírusom ohýbania dreva. Bol som nadšený z toho, ako spoločnosť TON kombinuje svoju tradíciu a históriu s moderným prístupom k dizajnu.

Ako dlho trval samotný proces navrhovania stoličky?
Trvalo to veľmi krátko a spolupráca bola veľmi ústretová. Firma je jednou z posledných výrobných spoločností, ktorá je nezávislá od dodávateľov, čo by mohlo celý proces veľmi spomaliť. Všetko si zabezpečujú sami, od guľatiny až po finálny produkt. Všetci ľudia, ktorí sú za kompletnú výrobu zodpovední, sedia doslova za jedným stolom. Komunikácia a navrhovanie idú potom veľmi hladko.


Stolička sa vyrába vo viacerých variantoch, s opierkami na ruky či s čalúnením.

Odkiaľ ste čerpali inšpiráciu pre svoju stoličku?
Navštívil som obe prevádzky – tú, kde sa drevo ohýba, aj tú, kde sa lisuje. Rozhodol som sa, že stolička by mohla byť kombináciou oboch výrobných procesov. Chcel som vyrobiť prvú stoličku na svete, v ktorej sa tieto postupy dajú zjednotiť, a vybudovať tak akýsi symbolický most medzi tradičným a moderným dizajnom nábytku. 

Vyskúšali ste si vyrobiť stoličku aj vlastnými rukami?
Áno, ale trvalo to príliš, príliš dlho. Ľudia, ktorí vyrábajú ohýbaný nábytok, majú môj hlboký rešpekt.

Keď sa obzriete späť, ako by ste zhodnotili celú spoluprácu?
Bolo pre mňa potešením stať sa aspoň na chvíľu súčasťou firmy, kde vládne naozaj rodinná atmosféra. Bol som v tíme mladých ľudí, s ktorými ma spája spoločná vášeň pre dizajn a vysokokvalitné výrobky.

Čo hovoríte na produktové portfólio spoločnosti a jej stratégiu, keď spolupracuje s rôznymi známymi dizajnérmi?
TON čoraz viac získava na medzinárodnej reputácii. Je to skutočne nezávislá spoločnosť so svetlou budúcnosťou. Dúfam, že sa naše cesty ešte pri nejakom ďalšom výrobku stretnú. 


Zamestnanci spoločnosti TON rýchlo dali novému návrhu prezývku električková stolička, pretože tvar sedadla evokuje staré plastové sedadlá z pražských električiek.

Ceny a nominácie

  • Red Dot Design Award 2013, Design Zentrum Nordrhein-Westfalen, Essen, Nemecko,
  • Österreichischer Staatspreis für Design, Austrian State Award for Design, Viedeň, Rakúsko,
  • Design Award of the Federal Republic of Germany 2011, German Design Council, Frankfurt, Nemecko,
  • Red Dot Design Award 2010, Design Zentrum Nordrhein-Westfalen, Essen, Nemecko,
  • European Design Award 2009, IDA International Council of Graphic Design Associations, Athens, Grécko,
  • Winner, yearbook of visual communication 2007, Egon Verlag, Berlin, Nemecko,
  • Global Awards 2006 Finalist, International Awards Competition, New York Festivals, New York, USA,
  • Gustav Klimt Prize 2004, Vienna, Rakúsko,
  • Winner, yearbook of visual communication 2004, Egon Verlag, Berlin, Nemecko,
  • International Advertising Festival Cannes 2003, Shortlist Cannes, Print and Outdoor, Cannes, Francúzsko,
  • Plakatpreis 2003, Graphic Design Award of the Cultural Department Vienna, Austria.
  • Adolf Loos Staatspreis Design 2001(Nomination), Design Austria, Graphic and Product Design Association, Vienna, Rakúsko a ešte mnoho iných.

TEXT: Mária Nováková
Foto: TON a archív Thomasa Feichtnera
Článok bol uverejnený v časopise ASB.