image 73287 25 v2
Galéria(25)

Slovenský dizajnér bol ocenený na prestížnej súťaži v Miláne

Na prestížnej dizajnérskej súťaži A' Award and Competitions za rok 2014 v Miláne uspel slovenský dizajnér Anton Stolár. V kategórii umenie, remeslá a ready-made dizajn získal so svojím konferenčným stolíkom „La Colline Venus“ tretie miesto.

11
adesign award logo
artifical scream1
artifical scream2
BMm
entropia1
entropia2
Green Sto1mm

Stolár vytvoril androgýnny objekt, ktorý symbolizuje komunikáciu medzi mužom a ženou. Konštrukcia stolíka totiž spája mužský a ženský princíp spôsobom kombinovania mäkkých eliptických foriem so surovosťou pôvodných stavebných – outdoorových a prírodných materiálov, ako aj hotových predmetov. Mach a sklenený dekandér, ktoré sa nachádzajú v jednom ohnisku elipsy stolíka, sú navzájom unikátne prepojené – dekandér slúži na jeho zavlažovanie.

Unikátny dizajn objektu bol posudzovaný tromi nezávislými porotami: akademickou, profesionálnou a zástupcami cieľovej skupiny. Projekt bol hodnotený anonymne, z viacerých aspektov: ergonomického, funkčného, technického, prezentačného, inovatívneho, úžitkového a technologického. Každý aspekt pritom hodnotila iná porota. Anton Stolár momentálne pôsobí na Katedre dizajnu nábytku a interiéru Technickej univerzity vo Zvolene.

Cieľom A’Design Award and Competitions je podporiť tvorbu v rôznych oblastiach dizajnu a propagovať kvalitu najlepších návrhov, ich konštrukčné riešenie a celkovú koncepciu. Súťaž Design Award udeľuje ceny každoročne na medzinárodnej úrovni a vo viacerých kategóriách, pričom oslovuje široké publikum orientované na dizajn.

O dizajnérovi:
Ing. Anton Stolár, ArtD., vyštudoval priemyselný dizajn na Slovenskej technickej univerzite v Bratislave. Aktuálne zostavuje habilitačnú prácu zameranú na prezentáciu projektov v dizajne a architektúre. Vo svojom vyše 20-ročnom pôsobení na akademickej pôde bol ovplynený rôznymi vizuálnymi médiami. Od grafického dizajnu cez interaktívne médiá až po maľbu, sochu, priemyselný a interiérový dizajn.

Skúma potencionalitu rôznych technológií spracovania materiálov a hľadá možnosti ich intermediálneho prepojenia. Nemá vyhranený a ustálený rukopis. Kreatívny prístup k téme je u autora dôležitejší ako skúsenosťou unavená precízne spracovaná forma.

Vyhýba sa rutine. Formu výpovede podriaďuje nosnej idei a momentálnej nálade. Antona Stolára zaujímajú témy životných paradoxov, neriešiteľných situácií, spájanie sémanticky konfliktných materílov. Momentálne je plne sústredený na teóriu – pripravuje monografiu a učebnicu. Momentálne pracuje na prototype kyvadlovej stoličko-hojdačky. Principiálne nový spôsob hojdania má v pláne aplikovať aj na iné typy sedacieho nábytku, najskôr napríklad detskú stoličku pre neposedné deti Vrtieľku. Prezentované práce mal napríklad na spoločných výstavách v Japonsku, Nórsku, Kórei, Španielsku, Nemecku a Českej republike.

Výber z jeho prác si predstavujeme aj v tomto príspevku.

Artificial scream

Prepojené dva motívy – 10 000 x zväčšený rez mozgom a motív integrovaného obvodu. Tým, že je to zhotovené ako odtlačok, ako „vykopávka“, sa dielo dostáva do polohy archetypu – akási minulosť, ktorá nás len čaká.

Rozmer 120 x 40 cm, materiál biely cement – dielo sa nachádza v súkromnej zbierke.

Entrópia

Christus ako lezúň a entrópia ako princíp, ktorý ho vyživuje a deštruuje zároveň (bodky časom odpadnú) – vyjadrenie toho, že ideme tam, kde neprídeme. Ilustrácia tepelnej smrti vesmíru.
Technika: mix tempera, tuš, kovový odpad. Inštalácia 1,5 x 1,5 m je vystavená v Galérii Elektráreň, Poprad.

Príbeh preglejky

Kaleidoskop vyrobený z nájdenej obalovej preglejky, vnútri ktorej je za hrsť vecičiek, ktoré v živote  stretla.

Materiál: drevo, zrkadlo, nájdené predmety. Rozmer 40 x 15 x 15 cm, nachádza sa v súkromnej zbierke.

Text: Anna Martausová v spolupráci s Ing. Antonom Stolárom, ArtD.
Foto: archív Antona Stolára
Zdroj: www.whatisadesignaward.com, Anton Stolár