image 63504 25 v1
Galéria(4)

S dizajnérmi pod sprchou

Myšlienka spojiť mená známych dizajnérov so spotrebným tovarom nie je celkom nová, v posledných rokoch však výrobcovia kúpeľňového vybavenia kladú na túto spoluprácu zvláštny dôraz a výsledky sú samozrejme vidieť.

Philippe Grohe Portait BW
Axor WaterDream Nendo 42083
RAVAK Koncept CHROME vana umyvadlo
Kry 1

Jan Hudák, marketingový riaditeľ spoločnosti RAVAK, o spolupráci s renomovanými dizajnérmi hovorí: „V kúpeľni každý z nás trávi podstatnú časť života, a preto by jej vybavenie malo byť maximálne premyslené a užívateľsky príjemné. Vyberáme si dizajnérov, ktorí sú schopní pozerať sa na svet nielen v meradlách krásy, ale aj účelnosti.“ Spoločnosť spolupracuje s rakúskym štúdiom Design Storz. Dizajnér Achim Storz je známy prácou pre slávne automobilové značky. Tak, ako vnútorný priestor auta, aj pohodlná vaňa musí byť navrhnutá do posledného detailu. Ďalším dvorným dizajnérom je Kryštof Nosál. „Spolupracovať sme začali ešte v časoch jeho štúdií. Ceníme si jeho úspechy, výnimočný talent, originálny pohľad a cit pri prepojení účelnosti i estetiky. V súčasnosti je Kryštof Nosál naším kmeňovým dizajnérom, ktorý stojí za väčšinou našich nových produktov,“ pochvaľuje si spoluprácu Jan Hudák.

Sú klienti ochotní si za dizajn priplatiť?

Jan Hudák: Samozrejme, za dobrý dizajn sa platí. Práve na dizajnových detailoch sa často spozná, aká starostlivosť je produktu behom vývoja a výroby venovaná. Či nie je výrobok vyrobený lacnými metódami, teda nemôže čerpať z dlhoročného know-how a investícií.

Z ktorej strany prichádzajú prvé impulzy na nové kolekcie?

Jan Hudák: Zakladáme si na tom, že vyvíjame výrobky šité na mieru konkrétnym potrebám konkrétnych zákazníkov. Cieľové skupiny máme pomerne presne špecifikované. Momentálne sa viac orientujeme na náročnejších zákazníkov, prinášame im inovatívny dizajn.

Aký je priebeh tvorby novej kolekcie?

Kryštof Nosál: Väčšina projektov sa začína zadaním od firmy. Najprv sa o projekte rozprávame, diskutujeme o cieli produktu a o tom, čo má spĺňať. Potom predložím prvú skicu, vyberieme jeden-dva varianty a tie rozpracujem. V priebehu toho komunikujem s konštruktérmi, trochu ich presviedčam a prehováram, že sa to dá vyrobiť. Potom vytvoríme overovacie makety. A keď je dizajn odsúhlasený, zadá sa do výroby.

A ako dlho trvá, kým sa dostane výsledný produkt k zákazníkom v kúpeľňovom štúdiu?

Jan Hudák: Tento proces sa počíta na mesiace až roky. Aby bol výrobok domyslený, otestovaný a precízne vyrobený, nechceme celý výrobný proces od prvej myšlienky až po naskladnenie skracovať na menej než osem mesiacov. Naopak, niektoré myšlienky „hýčkame“ v mysli aj dlhšie, kým príde ich čas. Hovoríme o nich a upravujeme, kým do celkovej stratégie zapadne aj ten najmenší detail ako posledný kus skladačky.

Kúpeľňový koncept Chrome je zaujímavý najmä svojím rozsahom. V harmonickom dizajne môžete mať vybavenú aj kúpeľňu, aj WC.
Má dizajnér voľnú ruku pri modelovaní, prípadne pri rozhodovaní, ktoré prvky bude kolekcia zahŕňať?

Kryštof Nosál: Ako kedy. Vo väčšine prípadov prichádza pomerne presné zadanie na vývoj určitého výrobku. Vzíde z prieskumu trhu alebo súvisí s medzinárodným trendom. Práve na jeseň 2013 RAVAK uviedol na trh moju súpravu Bath Gallery, ktorá je presným príkladom práce, kde som nemal žiadne konkrétne zadanie či obmedzenie. Znie to ideálne, je to však zároveň aj zaväzujúce. Nastavené mantinely vám do istej miery napovedia, ako bude výrobok vyzerať. Tu som si mohol vymyslieť prakticky čokoľvek, RAVAK mi nechal úplne voľné ruky a bolo naozaj ťažké zvoliť si ten správny z množstva nápadov, ktoré som mal.

Ktoré konštrukčné „vychytávky“ na jednotlivých komponentoch obsahuje nová koncepcia Chrome?

Kryštof Nosál: Za zmienku stojí flexibilná vzpera k sprchovaciemu kútu. Na rozdiel od ostatných kútov na trhu má kĺb, ktorý umožňuje nastavenie rozdielnych uhlov a vyrovná prípadné nerovnosti stien. Uľahčuje montáž aj tým, že netreba presne vymeriavať uhol jeho pripevnenia. Unikátna je aj dvojdielna vaňová zástena Chrome. Jej pevná časť má rovnakú hĺbku ako bežné umývadlo (zástena Chrome má rozmer pevnej časti 52,5 cm, umývadlá mávajú hĺbku do 50 cm). Môžete tak otvoriť pohyblivú časť zásteny v maximálnom uhle až tesne k umývadlu, prípadne dovnútra vane. Vaňové batérie Chrome majú výklopné napúšťacie rameno. Ak sa batéria nepoužíva, je to kompaktný dizajnový doplnok vane. Nikde neprekáža, iba zdobí. Ak je v polohe pri stene, tečie voda zo sprchy. Vyklopením ramena voda tečie do vane. Kúpeľňový koncept Chrome je zaujímavý najmä svojím rozsahom. Tento rok sme k akrylátovým výrobkom pridali aj keramiku: umývadlá, WC a bidety či kúpeľňové doplnky. V harmonickom dizajne môžete mať vybavenú aj kúpeľňu, aj WC. Všetko na seba nadväzuje technicky aj esteticky.

Philippe Grohe zo značky Axor spoločnosti Hansgrohe o spolupráci s dizajnérmi hovorí, že to, aby boli svetoznámi, nie je nevyhnutne podmienkou. Ale keď sa podarí vytvoriť tím ľudí z rôznych kútov sveta, môžete len získať: inšpiráciu a nový pohľad na svet. Značka Axor sa môže pochváliť spoluprácou s celou plejádou renomovaných dizajnérov. Philippe Grohe odpovedá na otázky, ako sa s nimi spolupracuje.

Ako ste prišli na myšlienku spolupracovať s veľkými dizajnérskymi esami?

Pravdou je, že to nikdy nebol náš zámer. Niektorí z našich partnerov mohli byť na začiatku našej spolupráce všeličím, len nie „veľkými menami“. Dnes sme hrdí, že väčšine z nich sa dostalo aj medzinárodné uznanie.

Ako z tejto spolupráce profitujú vaši zákazníci?

V prvom rade ponúkame klientom veľký výber od avantgardy až po klasické kolekcie. Axor je inšpiráciou a riešením pre každého. Ďalším benefitom je, že produkty sú vyvinuté v spolupráci s architektmi a interiérovými dizajnérmi. Ich pohľad na priestor a naše skúsenosti z oblasti vody a udržateľnej produkcie vytvárajú výrobky, ktoré v sebe nesú oveľa viac, než je vidno na prvý pohľad. Nie je to iba o estetike, ale aj o tom, čo dizajn dokáže na podvedomej úrovni. Cez dizajn môžeme ukázať iný pohľad na vodu. S touto víziou vyrábame medzinárodne uznávané výrobky, ktoré pútajú pozornosť aj mimo trhu so sanitou. To je to, čo dostanú naši zákazníci – pútavý produkt s hlbším významom.

Vaše portfólio zahŕňa slávne mená aj vychádzajúce hviezdy. Ako si vyberáte dizajnérov?

Jednou z výhod, ktorú mám ako vedúci oddelenia dizajnu, je prístup ku kreatívnym ľuďom z celého sveta. Od architektov cez interiérových až po produktových dizajnérov. Mám to potešenie sledovať profesijnú dráhu tých renomovaných aj tých začínajúcich. Pozvánka do tímu závisí od možnosti dlhodobej spolupráce, pridanej hodnoty, ktorú dizajnér a jeho tím môžu priniesť, od vzájomných sympatií a v neposlednom rade od samotného produktu, ktorý chceme vyvinúť.

Aké sú nuansy spolupráce s jednotlivými dizajnérmi?

Každý z nich je tvorivá osobnosť, to je na našej spolupráci mimoriadne. S každým novým projektom a s každým novým partnerom sa naučíme niečo nové.

Produkty spoločnosti Hansgrohe prekračujú zaužívané hranice. Ako sú vo svete prijímané?

Naši zákazníci oceňujú, že neponúkame bežný štandard. Stojíme trochu bokom od konkurencie, pretože radi vidíme zaužívané veci inak. Vnímame širšie súvislosti – celú miestnosť, osobnosť, vodu – a inšpirujeme sa nimi. To sú naše tri hlavné interaktívne prvky pri tvorbe návrhov s hlbším významom. Oceňujú to aj zákazníci.
V ktorých regiónoch sú s odvážnejšími kolekciami klienti konzervatívnejší a kde máte istý úspech?

Všeobecne môžeme povedať, že vo veľkomestách trh ľahšie prijíma novinky. V Škandinávii uprednostňujú jednoduchosť, rozvíjajúce sa trhy sú miestom na skulpturálne objekty, niekedy s individuálnymi úpravami v zlatom či červeno-zlatom vyhotovení.

Koľko času prejde od prvej myšlienky až po finálny produkt?

Závisí to od viacerých faktorov: batérie a sprchy sú veľmi komplexné výrobky. Musia prejsť mnohými testami, kým sa dostanú do predaja. Záleží, či ide o samostatný výrobok alebo je súčasťou kolekcie. V priemere sú to tri roky.

Ako vyzerá kreatívny proces a uvedenie výrobku na trh?

Je to veľmi tvorivá záležitosť. Pravidelne sa stretávame s dizajnérmi v ich štúdiách alebo vo svojej centrále v Čiernom lese. Nie je to iba o dizajne a funkčnosti, ale aj o celkovej komunikácii a marketingu. Naši partneri-dizajnéri sú do procesu začlenení od samého začiatku.

Ktorá z dizajnérskych kolekcií bola najúspešnejšia a predurčila ďalší vývoj vybavenia kúpeľne?

História Axoru je úzko spätá s Philippom Starckom. Salon d´Eau, ktorý navrhol pred 20 rokmi, bol míľnikom, ktorý zmenil kúpeľňu na obytný priestor. Myšlienka voľne stojacej vane, dlážka z tvrdého dreva a minimalistické kohútiky spôsobili na začiatku 90. rokov revolúciu. Nikomu predtým nenapadlo takto rozmýšľať o kúpeľni. Výsledkom bola kolekcia, ktorú sme robili s Philippom Starckom, Axor Starck. Stala sa ikonou a je ňou dodnes. Bol to začiatok prínosného partnerstva s dizajnérmi a jeho ovocím sú mnohé úspešné kolekcie.

TEXT: Mária Nováková
Foto: archív firiem RAVAK a HANSGROHE

Článok bol zverejnený v časopise ASB.