image 66952 25 v1
Galéria(10)

Lasvit: o láske a svetle

Slová z titulku vytvárajú obsah spoločnosti Lasvit. Je až neuveriteľné, čo jej dizajnéri dokážu vytvoriť zo skla. Svetelné plastiky a originálne lustre akoby k nám občas prichádzali z budúcnosti. Samozrejme, tej príjemnejšej.

Maurizio Galante Plisse Cloud  2
Frozen Maxim Velcovsky
MG 0933
MG 1351
MG 0977
Na 1 stranu
ETIHAD OCULUS na dvojstranu
Ice by Daniel Libeskind for Lasvit

Sklárska výrobňa v Lindave pôsobí ako stredoveká alchymistická dielňa. Okolo oheň, para, sklo, piesok… Muži držia v rukách dlhé kovové píšťaly, ktoré sú upevnené v drevených držiakoch, a občas si ich priložia k ústam, aby vyfúkli objem. V strede dielne je mohutná 6-panelová pec so štyrmi otvormi, ktorá pri teplote 1 300 °C tvaruje ich nápady zo skla. Po chvíli ich vyťahujú z rozpálenej vyhne a  špeciálnymi nožnicami upravujú do žiaduceho tvaru. Spotení a sústredení iba občas niečo medzi sebou utrúsia, zavtipkujú a idú ďalej. Krátke prestávky im vypĺňa nevyhnutný pitný režim. V éteri naplno znie rocková hudba a text je naozaj príznačný – „středověk neskončil, středověk trvá…“.

Vzduch aj niekoľko metrov od pece pripomína okraj Etny v plnej sile. Fascinácia roztaveným sklom magnetizuje ľudí dookola, ale aj turistov na hornej galérii. Všetci uprene pozorujú zázrak premeny hmoty, ktorý funguje už niekoľko stáročí. Pravda, výsledok je občas iný, ako si predstavoval tvorca, ale v tom je práve to čaro…  „A to je len začiatok,“ hovorí Aleš Stýblo, obchodný riaditeľ Lasvitu, a vedie nás do ďalších zákutí sklárskeho domu. Dostávame sa k ingredienciám, z ktorých sa mieša samotná sklovina a jej farebnosť, následne do brusiarne a archívu drevených foriem, kde to vyzerá ako v hororovom filme Tima Burtona. V tmavej miestnosti je stopercentná vlhkosť, zo stien visia pavučiny. „Sem chodia ľudia radi,“ usmieva sa Aleš Stýblo a dodáva, „tá ­vysoká vlhkosť konzervuje drevené formy, ktoré potom vydržia aj niekoľko desaťročí.“ Vzadu je veľký sklad, tam sa ukladajú finálne výrobky. Nechýba štýlová sklárska krčma, kde si môžu turisti sami vyfúknuť sklo a do sýtosti sa osviežiť českými lahôdkami. Jednoducho novodobá sklárska huta s celým servisom.

Muži držia v rukách dlhé kovové píšťaly, ktoré sú upevnené v drevených držiakoch, a prikladajú si ich k ústam, aby vyfúkli objem. V strede dielne je mohutná 6-panelová pec so štyrmi otvormi, ktorá pri teplote 1 300 °C tvaruje ich nápady zo skla. Po vytiahnutí z rozpálenej vyhne ich špeciálnymi nožnicami upravujú do žiaduceho tvaru. Sklo vytvára až fantazijné tvary.

Mesto snov

Príbeh Lasvitu je vzorovým príkladom o naplnení sna. Za všetkým stojí Leon Jakimič, ktorý mal jasnú víziu: nadviazať na tradíciu českého skla a v novom svetle ho presadiť po celom svete. A tak pred siedmimi rokmi založil v tradičnej mekke českého skla, v Novom Bore, spoločnosť Lasvit, ktorá sa mala sústrediť na českých a postupne aj svetových dizajnérov a architektov. Ambiciózna vízia postupne začala nadobúdať reálne kontúry. Takisto miesto, na ktorom sa Lasvit etabloval medzi dizajnérske firmy špecializované na prácu so sklom, znelo príznačne – City of Dreams – na čínskom Macau. Syn miestneho magnáta, ktorý vlastní väčšinu tamojších kasín, chcel, aby Lasvit vytvoril objekt inšpirovaný morským životom. A tak vznikla šesťmetrová abstraktná sasanka zo skla. „To bol počiatočný krok, ku ktorému sa pridali ďalšie,“ približuje Aleš Stýblo. „Dôležitým počinom, ktorý nás posunul ďalej, bola aj realizácia v dubajskom metre, ktoré malo silný marketingový rozmer. V tom období išlo o najdlhší dopravný systém sveta fungujúci bez vodiča. Nasledoval hotel Ritz v Hongkongu, ktorý sa nachádza od 102. poschodia vyššie. Hoci 80 % našej produkcie je určených do luxusných hotelov, zaujímajú nás aj iné oblasti architektúry, akými sú koncertné sály, galérie alebo knižnice. Naše umelecké diela obsahujú sklenené inštalácie, na zákazku vyrábané svetlá z ručne fúkaného skla a z krištáľu určené do súkromných rezidencií a verejných priestorov luxusných hotelov. Medzi najnovšie vyvíjané a inovatívne produkty patrí pestrá paleta sklenených panelov so širokým architektonickým využitím.“

Maxim Velčovský: Frozen – umelecký riaditeľ spoločnosti Lasvit očaril touto kolekciou „zmrazených“ lámp nedávny veľtrh v Miláne.

Expanzia do sveta

Z obchodnej firmy sa tak postupne zrodila aj výrobná spoločnosť, ktorá má obchodné zastúpenie na každom kontinente okrem Antarktídy. Ale ako s úsmevom hovorí Aleš Stýblo, aj tam by sa napríklad kolekcia FROZEN od Maxima Velčovského či kolekcia ICE od svetoznámeho Daniela Libeskinda veľmi hodila. V súčasnosti má firma konsolidovaný obrat 40 miliónov dolárov ročne a 350 zamestnancov. Vedie ju päťčlenný top manažment na čele s Leonom Jakimičom. „Od založenia firmy konzistentne stúpame hore – o 15 až 25 % ročne,“ hovorí obchodný riaditeľ. „Chceme posilňovať naše divízie: produktové sklo, sklo do architektúry, kinetické inštalácie, ale chceme podporiť aj svoje pobočky, a zároveň zakladať nové. Našimi najväčšími obchodnými partnermi sú krajiny na Blízkom východe a v Ázii, ale veľa projektov máme aj v Číne a Hongkongu. „Stratégia obchodu sa však v jednotlivých krajinách odlišuje. V Amerike alebo v Európe je to o čosi jednoduchšie, pretože všetko prebieha len na odbornej báze a pri realizácii má autor voľnú ruku. V Ázii to býva iné, pričom napríklad najväčšia sieť luxusných hotelov Shangri-la s čínskymi majiteľmi si dizajnérov vychováva a nechce hotové, vyhranené osobnosti. Aj preto s ňou nechce mnoho dizajnérov spolupracovať,“ povedal v jednom rozhovore Leon Jakimič, ktorý žije s rodinou prevažne v Hongkongu, preto dobre pozná miestne špecifiká. „Naučil som sa, že pre úspech v Ázii je zásadnou vecou pochopiť klienta, vcítiť sa do neho, zistiť, čo vlastne naozaj chce, a nakoniec mu vytvoriť takú ilúziu, že sa s dizajnom stotožní do tej miery, akoby ho sám vytvoril. Je to pomerne náročné, ale musím povedať, že z tejto spolupráce bývajú veľmi kvalitné výsledky“.

Bořek Šípek: Galaxy Luminia – ide o typický „šípkovský“ prezdobený, pestrofarebný, pozlátený kúsok plný kvetov

Top kolekcie

S Lasvitom úzko spolupracuje množstvo svetových dizajnérov, medzi ktorých patrí Daniel Libeskind, Ross Lovegrove, Nendo Studio, Arik Levy, Fabio Novembre, Maurizio Galante, Michael Young, Bořek Šípek a René Roubíček.  Pri odpovedi na otázku o najúspešnejších sklárskych kolekciách uvádza Aleš Stýblo Bubbles in Space od Jitky Kamencovej-Skuhravej a Uovo od Ronyho Plesla. Z tých súčasných spomenie Neverending Glory od Jána Plecháča a Henryho Wielgusa. Neverending Glory nedávno ohúrila na úspešnej výstave v Paríži. Kolekcia je inšpirovaná historickými príkladmi lustrov zo svetoznámych operných domov: Stavovské divadlo v Prahe, Palais Garnier v Paríži, La Scala v Miláne, Metropolitná opera v New Yorku, Boľšoj teátr v Moskve. Na unikátnosť ich dizajnu dozerá umelecký riaditeľ v Lasvite Maxim Velčovský. Aj tieto sú súčasťou celostnej vízie, ktorá spočíva v uprednostňovaní práce so sklom a krištáľom. Na nedávny veľtrh Salone del Mobile v Miláne pripravil Lasvit expozíciu s názvom <E>MOTIONS, ktorá predstavila deväť umelcov vybraných Maximom Velčovským. Traja z nich prezentovali kinetické plastiky, ktoré využívali synchronizáciu naprogramovaných motorov s hudbou a svetelnými efektmi. V tejto inštalácii vidia ľudia z Lasvitu veľký potenciál aj do budúcnosti. A čím zaujalo české sklo architekta Daniela Libeskinda? „Išlo o kombináciu niekoľkých faktorov: našej univerzálnosti, schopnosti vnímať sklo v rôznych podobách a odvahy experimentovať,“ odpovedá Aleš Stýblo. „Zavážil aj fakt, že je pôvodom Poliak, má skvelý vzťah k Čechám a bývalým slovanským krajinám. Veľmi sa mu páčili naše realizácie do architektúry, a tak sme mu v priebehu diskusie navrhli, aby sme vytvorili spoločný produkt, ktorý využije vo svojich projektoch a my ho zároveň ponúkneme svojim klientom po celom svete. A tak vznikol dizajn ICE – svietidla evokujúceho roztápajúci sa ľad. Základom konceptu je modulárny systém s rozmerom 1 m × 1 m, ktorý sa dá poskladať do ľubovoľných obrazcov.“

Daniel Libeskind: Ice – v spolupráci so svetoznámym architektom vzniklo svietidlo evokujúce roztápajúci sa ľad. Základom konceptu je modulárny systém s rozmerom 1 m × 1 m, ktorý sa dá poskladať do ľubovoľných obrazcov.“

Budúcnosť so sklom

Aká bude ďalšia cesta spoločnosti? „Lasvit chce aj naďalej expandovať,“ odpovedá Aleš Stýblo. „Chce sa viac zamerať na rezidenčné projekty a B2C business. V budúcnosti by sme radi vytvorili sieť vlastných retailových obchodov na tých najprestížnejších miestach – v New Yorku, Paríži, Londýne, Dubaji…“ A plány idú ešte ďalej. Uvažuje sa o ďalšom rozvíjaní divízie Glass for Arch, pričom sa ­Lasvit stal partnerom unikátneho projektu Glass experience, ktorý by mal vzniknúť do dvoch rokov v budove bývalej Živnobanky v centre Prahy. Plánuje sa s kinetickými plastikami a zážitkovými expozíciami plnými skla, svetla a dizajnu. Malo by to byť jedno z turisticky najnavštevovanejších miest Prahy. Príbeh svetla a lásky pokračuje…

TEXT: ĽUDOVÍT PETRÁNSKY
Foto: DANO VESELSKÝ, lasvit

Článok bol zverejnený v časopise ASB.