image 67674 25 v1
Galéria(6)

Aký dizajn potrebuje nákupné centrum?

Investor a architekti namiešali koktejl zo zelene, vody, svetla a záplavy bielej farby.Do Shopping City Süd vo Viedni smerujú už od sedemdesiatych rokov kvantá nakupovania chtivých zákazníkov. Rozsiahly komplex je známy aj za hranicami, na obrovských parkoviskách nájdete poznávacie značky zo všetkých okolitých krajín. Vďaka nedávno dokončenej modernizácii ponúka návštevníkom aj nový pohľad na dizajn interiéru nákupného centra.

MG 2094
MG 1963
MG 2087
MG 2052
MG 2033
MG 2125

Vlastník komplexu Unibail-Rodamco Austria zveril koordináciu, manažment stavby a stavebný dozor spoločnosti Delta Projektconsult. Dcérske spoločnosti Delty z Viedne a Welsu vytvorili tím 15 odborníkov, ktorí dohliadali na zákazku s rozpočtom 150 miliónov eur a s 220 tisícmi štvorcových metrov zastavanej plochy spolu dva a pol roka. Rekonštrukcia a modernizácia nákupného centra prebiehala počas jeho plnej prevádzky, stavebné práce sa vykonávali najmä v noci, aby sa nenarušil komfort zákazníkov. Delta Projektconsult má s takýmito logistickými orieškami skúsenosti, v podobnom duchu zvládli na jednotku aj rekonštrukciu obchodného domu Gerngross na Mariahilferstrasse vo Viedni. Dizajn manuál pochádza z francúzskeho ateliéru Saguez & Partner. Do detailov ho rozpracovali rakúski architekti v duchu myšlienky, aby bol vynovený interiér vzdušný a prehľadnejší. Pracovný názov „white & shiny“ je čitateľný na každom kroku. Nedávno dokončená modernizácia nákupného centra priniesla zásadnú zmenu v dizajne interiérov a doslova priviala na nákupnú promenádu nový vietor. Ako to už pri rekonštrukciách býva, pôvodná projektová dokumentácia bola v mnohých častiach nedostupná, situáciu komplikovali aj mnohé interiérové úpravy, ktoré si robili jednotliví nájomcovia sami. V nákupnom centre je dnes jednotný požiarnobezpečnostný systém, ktorý spĺňa dnešné nároky a normy na požiarnu odolnosť a celkovú bezpečnosť.

Záplava svetla

Vítanou novinkou, ktorá návštevníkom zvýšila komfort parkovania a sprehľadnila statickú dopravu, sú senzory zabudované na každom parkovacom mieste, dokonca aj v exteriéri. Ďalším príjemným oživením je nový dizajn vstupných portálov do nákupného centra. Veľkorozmerné celosklenené „zádverie“ podopierajú vo vertikálnom smere drevené trámy skladané v tvare X, doplnené o horizontálnu oceľovú konštrukciu s čiernou povrchovou úpravou. Hravá konštrukčná skladačka je z exteriéru obalená bielym zvlneným plechom amorfného tvaru. Takýto kontrast jemného tvarovania a priznaných konštrukčných detailov i priznanie všetkých materiálov v ich prirodzenej podobe vždy potešia. Hlavnou zásadnou interiérovou zmenou je záplava svetla prúdiaceho do nákupných galérií na dvoch poschodiach cez pôvodné aj doplnené strešné svetlíky. Denné svetlo v kombinácii s veľkými mäkko tvarovanými bielymi plochami zo sadrokartónu, ktoré lemujú galérie, umožňuje úplne nové vnímanie priestoru. Ten pôsobí veľkorysejšie a luxusnejšie. Hlavné komunikačné ťahy sa koncentrujú do niekoľkých „námestí“, centrálnych priestorov, kde sú obe podlažia vertikálne prepojené eskalátormi.

Vstupy do nákupného centra boli veľkoryso rozšírené pomocou kovovo- drevenej konštrukcie s celoplošným zasklením.

Stromy cez dve poschodia

Garden plaza ponúka asi najkrajší vizuálny zážitok v podobe vysokých umelých stromov, ktoré „rastú“ až na poschodie. Vetvy sú ukončené kužeľovitými kvetináčmi so živými kvetmi. Pod korunami stromov sú malé kaviarne a oddychové plochy. Inú atrakciu ponúka Water plaza s fontánou v podobe spodnej časti trupu lode. Tok vody z fontány sa dá naprogramovať a je osvetlený LED svietidlami. Ďalšou zastávkou je Light plaza pri multiplexe s kinosálami a barmi. Drevené lamely na strope korešpondujú s fontánou na Water plaza, ale vzhľadom na veľkorysosť priestoru pred multiplexom sú ich tvary aj rozmery pod stropom oveľa pompéznejšie a pôsobivejšie. Modernizácia zahŕňala aj výmenu podláh a mobiliáru. Jednotlivé obchodné prevádzky neboli do plánu rekonštrukcie zahrnuté, ale pod vplyvom stavebných prác a redizajnu spoločných priestorov aj mnohé z nich prešli renováciou.

Vtipný spôsob, ako priniesť do interiéru zeleň, zaujme každého návštevníka. Kvetináče majú skryté zavlažovanie, každá rastlina má tabuľku so svojím názvom. Pod originálnym stromom káva chutí.

Shopping City Süd, Viedeň
Investor: Unibail Rodamco
Austria Verwaltungs
Manažment stavby a stavebný dozor: Delta Baumanagement
a Delta Projektconsult
Architekt: SCS Refurbishment,
ATP Architekten Ingenieure Wien;
SCS MUX, Arch. Riedl ZT
Začiatok rekonštrukcie: 04/2012
Koniec rekonštrukcie: 05/2014
Výška investície: 150 mil. eur
Rekonštruovaná plocha: 195 000 m2

text: Mária Nováková   

Foto: Dano Veselský

Článok bol zverejnený v časopise ASB.